تراژدی تکرار و آوار بی مسئولیتی ، چه کنیم پلاسکو تکرار نشود؟

به گزارش مجله روگذر، هر ساله با نزدیک شدن آخرهای دی ماه و اوایل بهمن یاد و خاطره حادثه پلاسکو زنده می گردد.

تراژدی تکرار و آوار بی مسئولیتی ، چه کنیم پلاسکو تکرار نشود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، هر ساله با نزدیک شدن آخر های دی ماه و اوایل بهمن یاد و خاطره حادثه پلاسکو زنده می شود حالا باید دید بعد از سپری شدن این حادثه تلخ ساختمان های شهر به خصوص ساختمان های بلند مرتبه ایمن هستند؟

حالا در اینجا مروری می کنیم بر آنچه که ساختمان سازان و کنندگان شهرداری باید بر آن نظارت کنند.

با توجه به رویکرد فعلی صنعت ساخت و ساز به مصالح و سیستم های ساختمانی جدید و سبک و استفاده از انواع عایق های حرارتی، صوتی، پوشش های جدید و محصولات پلیمری یکی از مسائل مهم در طراحی و ساختمان سازی ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و آتش سوزی است. از آنجا که در هر ساختمان کلیه پیش بینی ها و تمهیدات لازم جهت ایمنی ساکنان و متصرفان در برابر حریق باید فراهم شود لازم است طراحی و ساخت ساختمان ها به نحوی صورت گیرد که با توجه به کاربری، ابعاد و تعداد طبقات، به مدت مناسبی در برابر حریق مقاومت کرده و از گسترش حریق به فضا ها یا ساختمان مجاور جلوگیری شود.

نجات جان افراد ساکن در ساختمان و انجـام اقـدامات حفـاظتی جهت جلوگیری از گسترش حریق دو هدف مهم و اساسی ضوابط حفاظت ساختمان در برابر حریق است.

ظوابط مربوط به سیستم اعلام کننده حریق:

سیستم اعلام کننده حریق برای ساختمان ها که احتیاج به راه دسترسی یا پله اضطراری داشته باشند و ساختمان های صنعتی، انبار ها، اداری، عمومی، سینماها، سالن های اجتماعات و اماکن پرمخاطره لازم است.

دستورالعمل مربوط به سیستم گرمایش ساختمان:

کلیه ساختمان های تجاری و فروشگاه ها از سیستم حرار ت مرکزی یا پکیج استفاده کنند (استفاده از بخاری با شعله رو باز مجاز نیست)سیستم گازکشی ساختمان مورد تأیید اداره گاز قرار گیرد.

برای هر یک از انشعابات گاز بجز روشنائی ها در نظر دریافت دودکش بطور مستقل و امتداد آن تا ارتفاع 80 سانتیمتر بالاتر از پشت بام و نصب کلاهک مناسب لازم است.

شومینه ها و دستگاه های گازسوز (کلیه مشعل ها) به شیر کنترل ترموکوپل مجهز شوند.

آشپزخانه رستوران ها حتی المقدور زیر فضای آزاد مستقر شود. در صورت استقرار زیر احداث بنا، در مجاورت فضای آزاد قرار گیرد و بالای آشپزخانه سالن اجتماعات وجود نداشته باشد.

دستورالعمل مربوط به علائم نشان دهنده راه های خروجی:

هر واحد مسکونی باید حداقل دو جهت خروجی که در حد امکان از یکدیگر دور باشند، دارا باشد.

در بنا هایی که بیش از یک خروجی دارند باید علامت هایی به طرف راه های خروج نصب شود و نحوه نصب این علامت ها بایستی بر اساس مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.

دستورالعمل مربوط به راه های خروجی خاص:طبقات پایین سطح همکف که برای تاسیسات و سایر امکانات ساختمان استفاده می شود باید دارای درب های محفاظت شده باشند.

هر واحد مسکونی باید یک قسمت خروج داشته باشد که این واحد ها از هر نوع که باشند عبارتند از:

الف- در سطح همکف واحد مسکونی باید یک درب خروجی بطور مستقیم به خیابان راه داشته باشد.

ب- یک واحد مسکونی باید توسط پلکان به خارج از ساختمان دسترسی مستقیم داشته با شد که ممکن است 2 واحد در یک طبقه باشد پس باید خروجی ظرفیت لازم را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 829

به "تراژدی تکرار و آوار بی مسئولیتی ، چه کنیم پلاسکو تکرار نشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراژدی تکرار و آوار بی مسئولیتی ، چه کنیم پلاسکو تکرار نشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید