شرایط جدید فاز دوم واکسن کووپارس، امکان ورود دیابتی و فشارخونیها

به گزارش مجله روگذر، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد آخرین شرایط واکسن کووپارس گفت: فاز اول تست بالینی این واکسن که تزریق به 133 داوطلب بود به اتمام رسیده و تا به امروز 64 نفر نوبت دوم را دریافت کردند و به همین ترتیب مابقی داوطلبان، بر اساس تاریخی که مقرر شده (21 روز بعد از تزریق اول) نوبت دوم را دریافت خواهند کرد.

شرایط جدید فاز دوم واکسن کووپارس، امکان ورود دیابتی و فشارخونیها

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی با بیان اینکه تا یک ماه آینده گزارش اولیه و آنالیز بینابینی فاز اول تست انسانی این واکسن را به سازمان غذا و دارو ارسال می کنیم، گفت: بر اساس نتایج فاز یک، می توانیم وارد فاز دوم شویم.

وی در مورد مزیت های واکسن نسبت به سایر واکسن ها تاکید نمود: این واکسن نوترکیب کمترین عارضه را دارد و مطالعه ما هم در داوطلبان، نشان می دهد که عارضه آن چنانی برای افراد نداشته است؛ همواره مختصر عوارض واکسن در افراد وجود دارد ولی تا به امروز در فاز اول تست بالینی واکسن کووپارس، عارضه ای که منجر به مشکل گردد نداشتیم.

به گفته فلاح مهرآبادی، همچنین در فاز اول ابتلاء به کرونا هم نداشتیم اما در کل موضوع ابتلاء به کرونا در فاز سوم تست انسانی آنالیز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه البته در پروتکل این واکسن، مجوز فاز دوم دریافت شده، گفت: ولی این مجوز مشروط بر این است که نتایج مرحله اول تست خوب باشد و در کمیته اخلاق به تصویب برسد. پیش بینی می گردد از اوایل خردادماه فاز دوم تست انسانی را آغاز کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی اضافه نمود: در فاز دوم این تست انسانی 500 داوطلب وارد مطالعه می شوند که این تعداد به دو گروه تقسیم خواهند شد؛ گروه اول واکسن با دوز معین شده از نتایج فاز اول و گروه دوم واکسن نما یا پلاسبو دریافت می نمایند.

وی با اشاره به شرایط فاز دوم تست این واکسن اضافه نمود: در فاز اول 18-55 سال وارد مطالعه شدند اما در فاز دوم سن افزایش می یابد به این صورت که افراد 18-70 ساله می توانند داوطلب شوند؛ البته که شرایط دیگری هم همچون ورود داوطلبان با فشار خون و دیابت کنترل شده نیز جز شرایط خواهد بود و ما این افراد را در مطالعه قرار خواهیم داد.

فلاح مهرآبادی با تاکید بر اینکه تا به امروز نزدیک به 5 هزار داوطلب در سامانه ثبت نام نموده اند، اضافه نمود: فاز دوم این تست نیز از تهران و البرز داوطلب می پذیرد و در فاز سوم نیز از کل کشور می توانیم افراد را وارد مطالعه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1632

به "شرایط جدید فاز دوم واکسن کووپارس، امکان ورود دیابتی و فشارخونیها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط جدید فاز دوم واکسن کووپارس، امکان ورود دیابتی و فشارخونیها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید