فیروزه کوبی تلفیقی از هنر، عشق و نوازش چشم است

به گزارش مجله روگذر، هنرمند فیروزه کوب اصفهانی، بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان و داور ارشد استاندارد دهی سازمان صنایع دستی اصفهان معتقد است فیروزه کوبی تلفیقی از هنر، عشق و نوازش چشم است.

فیروزه کوبی تلفیقی از هنر، عشق و نوازش چشم است

مهرداد شمائی، امروز پنجشنبه 16 اسفند 97 در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهار کرد: 12 سال است که فیروزه کوبی انجام می دهم، علاقه عجیب و غیر قابل وصفی به این رشته دارم، از روزهای نوجوانی که به نیت خرید نان از خانه خارج می شدم، باید از یک بازارچه که در آن هنرمندان قلم زنی حضور داشتند عبور میکردم و با دقت به فعالیت آنها نگاه می کردم، همان روزها دوست داشتم که کنارشان بنشینم و کار کنم، از آنجایی که می گویند انسان ساخته ذهن خود است و تو همانی هستی که می اندیشی، امروز بنده در همان بازارچه مغازه دارم و آثار فیروزه کوبی را عرضه می کنم.

او اضافه نمود: قبل از اینکه وارد رشته فیروزه کوبی شوم، وارد رشته مرمت فرش شدم، چند سالی در این رشته فعال بودم، تا با آقای اکبر بهرامی که امروز حکم استادی به گردنم دارد آشنا شدم، روز اول آشنایی از ایشان راجب فعالیتشان پرسیدم، ایشان بنده را به محل کار خود برد تا از نزدیک فعالیتهایشان را ببینم، در فاصله ای که شاگرد ایشان از کارگاه خارج شده بودند من به اندازه یک سکه 25 ریالی فیروزه کوبی کردم، مهارتم در چیدمان ایشان را سر ذوق آورد و از همانروز بنده با علاقه فراوان وارد این رشته شدم.

او گفت: فیروزه کوبی تلفیقی از هنر، عشق و نوازش چشم است و اصلا هنر نوازش چشم است و 14مرحله کار از ایده تا اجرا دارد، سنگ از معدن به حالت ریگ و کلوخ می آید، در دستگاه سنگ شور گردان شسته می شود، سپس رنگبندی، سایز بندی، دسته بندی می شود و سپس کنار هم چیده می شود، سپس تراش می خورد، بعد از آن بتونه می شود، سوراخ گیری می شود، مجدد تراش می خورد، ساب می خورد، پرداخت می شود، براق می شود، سپس اسیدکاری و پرداخت و پلی استر می شود.

شمائی ادامه داد: فیروزه کوبی بیش از 60 سال قدمت دارد و شامل ساخت بدنه، نشاندن سنگ فیروزه و پرداخت کار است و بیشتر در ظروف پذیرایی و زیور آلات استفاده می شود.

او اضافه نمود: در وهله اول اثر فیروزه کوبی زمانی مرغوب است که وزن اصلی دلشته باشد، یعنی نسبت به حجم سبک وزن نباشد، این نشان می دهد که مس به کار رفته مس درجه یکی بوده و به اندازه استفاده شده است.

شمائی ادامه داد: در بخش سنگهای فیروزه با یک نگاه اولیه متوجه رگه هایی روی اثر می شوید که عادتا به رنگ سرخ در دل کار قرار گرفته است و عادتا این سنگها سایزهای متفاوتی دارند و یک سایز نیستند، این نشاندهنده فیروزه نیشاپور است.

این هنرمند ادامه داد: آثار غیر اصیل موجود در بازار که عمدتا چینی ست مشخصه شاخص و قابل تشخیصی دارند و آن این است که سنگها از لحاظ رنگ و سایز کاملا یکرنگ و یک سایز هستند.

او اضافه نمود: امروزه فیروزه کوبی شناخته شده تر از قبل است، اینرا می شود لز استقبال مخاطبان نسبت به سالهای گذشته حس کرد، در گرشته به دلیل تقاضای کم عرضه ما هم کمتر بوده اما امروز به دلیل تقاضای زیاد تنوع محصولات ما نیز بیشتر شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 353

به "فیروزه کوبی تلفیقی از هنر، عشق و نوازش چشم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیروزه کوبی تلفیقی از هنر، عشق و نوازش چشم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید