کرونا تاکتیک سارقان را عوض کرد

به گزارش مجله روگذر، شیوع کرونا و تغییر رفتارهای ناشی از آن بر روی سارقان نیز تاثیر گذاشته و آنها هم تاکتیک های خود را برای نوع سرقت تغییر داده اند.

کرونا تاکتیک سارقان را عوض کرد

سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگاران از جرایم روزهای کرونایی می گوید و ضمن ارائه توضیحاتی درباره این جرایم، هشدارهایی کلیدی ارائه می کند که رعایت آنها می تواند تا حدودی شهروندان را از گرفتارشدن در دام تبهکاران مصون نگه دارد.

  • سرقت خودرو

نیمه تعطیل شدن شهر باعث شده شهروندان کمتر از خانه هایشان بیرون بیایند و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند. در این شرایط است که کمتر شاهد تردد خودروهای شخصی در سطح شهر هستیم و شهروندان معمولا خودروهایشان را یا در پارکینگ منازل یا مقابل خانه هایشان پارک می کنند؛ همین موضوع فرصت مناسبی برای سارقان است. سردار ظهیری در این باره به خبرنگاران می گوید: این روزها شهروندان ساعت های بیشتری در منازل خود هستند و به ندرت از خودروهایشان استفاده می کنند. به همین دلیل در طول شبانه روز خودروهای شخصی بی استفاده در پارکینگ خانه ها یا کنار خیابان رها شده اند و همین موضوع فرصت و حتی قدرت انتخاب بیشتری به سارقان حرفه ای می دهد تا بتوانند نقشه هایشان را عملی کنند.

وی ادامه می دهد: برای پیشگیری از سرقت خودرو لازم است شهروندان نکات امنیتی را رعایت کنند. مثلا از انواع قفل ها مثل قفل فرمان و پدال و دزدگیر برای ایمن کردن خودرویشان استفاده کنند. اگر خودرویشان را در خیابان پارک می کنند سعی کنند شب ها آن را در محلی روشن پارک کنند و در کل نسبت به خودروی خود هوشیار باشند.

  • سرقت محتویات خودرو

این روزها در بین تبهکاران، جرایم خرد طرفداران بیشتری دارد و سارقان به دزدی های کوچک بیشتر از سرقت های بزرگ علاقه نشان می دهند. یکی از انواع این جرایم خرد، سرقت لوازم داخلی خودروهاست. رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره میزان وقوع سرقت لوازم خودرو می گوید: یکی از ماموریت های پرتکرار پلیس پیشگیری تهران، سرقت لوازم داخلی خودرو است که اغلب به دلیل بی احتیاطی شهروندان اتفاق می افتد. وی ادامه می دهد: دلیل اصلی این سرقت ها معمولا وجود وسایل باارزش داخل خودروهاست که سارقان با دیدن این وسایل برای انجام سرقت وسوسه می شوند. سردار ظهیری در این خصوص توصیه های مهمی دارد: برای پیشگیری از سرقت لوازم داخل خودرو لازم است شهروندان وسایل اضافی داخل خودرو نداشته باشند و هنگام پیاده شدن و پارک کردن خودرو مراقب باشند تا وسایلی مثل گوشی موبایل، کیف و... را داخل خودرو، آن هم در معرض دید جا نگذارند؛ چراکه سارقان با دیدن این وسایل برای ارتکاب سرقت ترغیب می شوند او ادامه می دهد: حتی ممکن است وسیله ای که داخل خودرو است بی ارزش باشد اما ظاهر ارزشمندی داشته باشد. مثل یک جعبه خالی یا یک کیف خالی. در این شرایط سارقان با تخریب شیشه یا در خودرو تلاش می کنند آن شیء به ظاهر ارزشمند را سرقت کنند که این اقدام باعث واردشدن خسارت به خودروی شهروندان می شود.

  • سرقت از منزل

همه ساله به دلیل سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی، سرقت از منزل ازجمله جرایمی بود که در صدر فهرست وقوع جرایم در ماه های ابتدایی سال قرار داشت. تا جایی که در تهران پلیس انجام اسباب کشی در نوروز را ممنوع و آن را منوط به کسب مجوز می کرد. اما در این روزها که کرونا همه را خانه نشین کرده شرایط سرقت از منزل چگونه است؟ سردار ظهیری این سؤال را اینطور پاسخ می دهد: به دلیل اینکه اغلب شهروندان این روزها در خانه حضور دارند، سرقت از داخل منازل چندان اتفاق نمی افتد اما گاهی شاهد وقوع سرقت از انباری آپارتمان ها، دستبرد به خودروها در پارکینگ، وسایل لابی ساختمان و سرقت از طبقات هستیم. این نوع سرقت ها بیشتر در زمانی رخ می دهد که یکی از ساکنان ساختمان از خانه خارج می شود و در ورودی به ساختمان باز می ماند. سارقان از این فرصت استفاده کرده و وارد ساختمان می شوند. یا اینکه خودشان را مهمان یا مستأجر تازه وارد معرفی کرده و وارد ساختمان می شوند. سردار ظهیری در ادامه به نکته ای کلیدی درباره رابطه ضدعفونی درهای ورودی ساختمان و وقوع سرقت اشاره می کند و می گوید: این روزها بیشتر شهروندان درها، دستگیره ها و حتی قفل درهای ورودی ساختمان ها را ضدعفونی می کنند. در مواردی دیده شده مواد ضدعفونی باعث می شود روغنی که در قفل یا لولای در استفاده شده و آن را روان کرده از بین برود. این نکته ای ساده اما کلیدی است؛ چراکه با از بین رفتن روغن در باز می ماند و شهروندان با گمان اینکه در مثل قبل بسته می شود با بی اعتنایی از آن می گذرند اما سارقان از همین غفلت استفاده کرده و وارد خانه ها می شوند و دست به سرقت می زنند. حتی دیده شده بسیاری از سارقان هنگامی که صاحبخانه ها سوار بر ماشین از در پارکینگ خارج می شوند، در فرصتی که در در حال بسته شدن است وارد پارکینگ می شوند. رئیس پلیس پیشگیری تهران برای پیشگیری از این نوع سرقت ها می گوید: لازم است شهروندان هنگام تردد، چه از پارکینگ و چه از در ورودی ساختمان از بسته شدن آن مطمئن شوند. همچنین از ورود افراد غریبه جلوگیری کنند و درنهایت در مشاعات ساختمان از دوربین های مداربسته استفاده شود تا درصورت وقوع سرقت ردیابی سارقان ساده تر باشد.

  • درگیری خانوادگی

بررسی تماس های برقرارشده با مرکز فوریت های پلیسی110 در روزهای نخستین امسال حاکی از آن است که تعدادی از این تماس ها برای رسیدگی به درگیری های خانوادگی بوده است. هرچند تعداد تماس ها در موضوع درگیری های خانوادگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10درصد کاهش یافته اما باز هم این تماس ها قابل توجه است. سردار ظهیری در این خصوص می گوید: این روزها مردم برای در امان ماندن از ویروس کرونا خانه نشین شده اند و بروز اختلاف و درگیری تا اندازه ای ممکن است طبیعی باشد اما با وجود این میزان تماس با سامانه110 نشان می دهد درگیری های خانوادگی در پایتخت 10درصد کاهش پیدا کرده است. از همین تعداد تماس نیز 90درصد آن عملیاتی شده و 10درصد در حد تماس تلفنی باقی مانده است. با این حال لازمه کاهش این درگیری ها سعه صدر در بین خانواده هاست. در این روزها که همگی دشمن مشترکی به نام ویروس کرونا داریم لازم است بیشتر با یکدیگر همدل باشیم تا از این شرایط به سلامت عبور کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1019

به "کرونا تاکتیک سارقان را عوض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا تاکتیک سارقان را عوض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید