10 نکته که اکوتوریست ها باید رعایت نمایند

به گزارش مجله روگذر، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به منظور بازدید از جاذبه های طبیعی مسافرت می نمایند. از میان این تعداد انبوه از گردشگران، تعدادی از آنها سفری مسئولانه به دامان طبیعت دارند و تجربه های خود را با حفاظت و آموزش همراه می نمایند. آنها سعی می نمایند کمترین آسیب را به محیط زیست وارد نمایند.

10 نکته که اکوتوریست ها باید رعایت نمایند

با تور مالزی سنگاپور زمستان 99 از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

اکوتوریسم در میان گونه های مختلف گردشگری از صندلی ویژه و رشد قابل توجهی برخوردار است و در دو دهه اخیر شاهد گسترش سریع فعالیت های اکوتوریستی در سراسر دنیا بوده ایم و انتظار می رود بر شدت این گسترش نیز افزوده گردد.

به لحاظ اثرات مثبتی که اکوتوریسم در زمینه محافظت از محیط طبیعی و در اقتصاد بسیاری از کشورها دارد، سازمان ملل متحد تصمیم گرفت که سال 2002 میلادی را به عنوان سال بین المللی اکوتوریسم اعلام کند و کمیسیون توسعه پایدار این سازمان (UNEP) و سازمان دنیای گردشگری را موظف به انجام فعالیت هایی در این سال ساخت. هدف از این کار، مرور مجدد تجربیات گذشته در زمینه اکوتوریسم و تشخیص و ترویج انواع اکوتوریسم که در آن ها از اکوسیستم های در معرض خطر حفاظت می گردد، سهیم کردن جوامع محلی در منافع حاصل از توسعه اکوتوریسم و احترام به فرهنگ های بومی است.

طبق برآورد سازمان دنیای کشاورزی نیز، رشد اکوتوریسم در دهه حاضر 10 تا 30 درصد پیش بینی شده است. در حال حاضر شمار طبیعت گردان 7 درصد کل مسافران دنیا است که پیش بینی می گردد در دهه آینده این رقم به 20 درصد برسد. بنابراین اکوتوریسم از آینده ای پررونق و درخشان برخوردار است که مزایای فراوانی برای دنیایان دارد. محیط، ارزش ذاتی دارد و این ارزش مهم تر از آن است که دارایی صنعت گردشگری محسوب گردد. نباید منافع بلند مدت وحفاظت از محیط را فدای ملاحظات کوتاه مدت کرد. همانطوری که در اصل 3 بیانیه ریو آمده است حق توسعه باید به نحوی اعمال گردد که به طور مساوی نیازهای نسل کنونی و نسلهای آینده را در زمینه توسعه و حفظ محیط زیست برآورده سازد. از این روگردشگری پایدار باید با سیاست معین و مدونی به اجرا درآید تا بتواند حرکت امیدبخشی را در توسعه همه جانبه فضاهای جغرافیایی تضمین کند. گردشگری پایدار برای کارایی بالاتر در این زمینه دارای اصولی می باشد که هماهنگ نماینده اهداف و راهکارهای عملی می باشد.

منافع حاصل از اکوتوریسم می تواند در راه آموزش و حفاظت از محیط زیست صرف گردد. در زیر به 10 نکته کلیدی که علاقه مندان به اکوتوریسم باید رعایت نمایند اشاره می کنیم:

1. از جاذبه هایی که ارزش حفاظتی دارند، نظیر پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، سایت های میراث دنیای یا مناطقی که جاذبه محوری آنها طبیعت و فرهنگ می باشد، بازدید کنید. شما حتی می توانید در پروژه های محلی حفاظت از

محیط زیست مشارکت کنید.

2. سبک سفر کنید. وسایل و پوشاکی را که با خود می آورید محدود کنید و یک کوله پشتی یا چمدان سبک را با خود حمل کنید.

3. قبل از سفر، تمام اطلاعات مقصدی را که می خواهید به آن سفر کنید، نظیر منابع طبیعی، جامعه محلی و فرهنگ آنها و ملاحظات زیست محیطی (هنگام سیل یا آتش سوزی جنگل) جمع آوری کنید. این کار سفر شما را لذت بخش تر می نماید.

4. از تورگردانان محلی خوشنام بهره ببرید، به خصوص آنهایی که خودشان به حفاظت محیط زیست یاری می نمایند. هنگامی که از یک سایت فرهنگی یا یک مکان طبیعی مقدس بازدید می کنید، تمامی کد های محلی در زمینه معاشرت و لباس پوشیدن را رعایت کنید.

5. تاسیسات اقامتی دوستدار محیط زیست را انتخاب کنید. از هتل ها بپرسید که آیا خط مشی های زیست محیطی دارند؟ آیا برنامه های صرفه جویی مصرف انرژی و آب را اجرا می نمایند؟ آیا به برنامه های حفاظت از محیط زیست و جوامع محلی یاری می نمایند؟

6. اگر می توانید با قطار یا اتوبوس در شهر مقصدتان سفر کنید و از وسایل نقلیه ای که دی اکسید کربن کمتری فراوری می نمایند بهره ببرید.

7. وقتی در سفر هستید، به چیزهایی که می خواهید بخورید فکر کنید. از غذاهای محلی متناسب با فصل بهره ببرید و دقت کنید که گونه های در حال انقراض در منوی غذای شما نباشد. از سازمان حفاظت محیط زیست محلی، هدایت بگیرید.

8. بسیاری از حیوانات و گیاهان وحشی در خطر انقراض قرار دارند، شما می توانید با اجتناب از خرید سوغاتی هایی که از این گونه ها فراوری می شوند (نظیر زیورآلاتی که با صخره های مرجانی، لاک پشت و عاج فیل درست می شوند)، به حفاظت آنها یاری کنید. دقت کنید که گیاهان یا دانه هایی که با خود به خانه می برید، جزو گونه های مهاجم و مخرب برای محل زندگی تان نباشند.

9. مشاهده حیات وحش تجربه بسیار جذابی می باشد، اما مزاحم حیات وحش نشوید، هم به خاطر امنیت خودتان و هم آنها.

10. با دوستان جدید خود در مقصد ارتباط برقرار کنید و در سازمان های حفاظت محیط زیست محلی آنها عضو شوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 766

به "10 نکته که اکوتوریست ها باید رعایت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته که اکوتوریست ها باید رعایت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید