ارتکند یا بهشت گمشده مشهد کجاست ؟ منطقه ای ییلاقی و زیبا

به گزارش مجله روگذر، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد تصمیم گرفتیم تا شما با منطقه ییلاقی و زیبای ارتکند که به بهشت گمشده مشهد نیز معروف است آشنا کنیم.پس اگر قصد سفر یکروزه به این منطقه را دارید تا انتهای این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

ارتکند یا بهشت گمشده مشهد کجاست ؟ منطقه ای ییلاقی و زیبا

ارتکند کجاست ؟

ارتکند، یکی از جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی است که در نزدیکی شهرستان مشهد واقع شده است. این منطقه که به علت آبشارها و طبیعت بکر و زیبایش شناخته شده است، مقصد محبوبی برای گردشگران و طبیعت گردان محسوب می گردد. منطقه ارتکند شامل چندین آبشار کوچک و بزرگ، دره های زیبا و مسیرهای پیاده روی در دل طبیعت می باشد.

این منطقه در فاصله ای نسبتا کوتاه از مشهد واقع شده است و به راحتی می توان با خودرو به آنجا سفر کرد. ارتکند به علت آب و هوای مطبوع و منظره ها طبیعی بی نظیرش، به ویژه در فصول بهار و تابستان، مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و فرار از شلوغی و گرمای شهر محسوب می گردد.

برای رسیدن به ییلاق ارتکند باید ابتدا به مشهد سفر کنید و سپس از جاده مشهد به سمت کلات نادری رانندگی کنید. پس از طی کردن حدود صد کیلومتر به خروجی روستای سررود می رسید. با ورود به خروجی روستای سررود، حدود پنج کیلومتر دیگر باید در جاده خاکی طی کنید تا به منطقه زیبای ارتکند برسید. این مسیر طبیعت گردان و علاقه مندان به منظره ها طبیعی را به سمت یکی از بکرترین و دل انگیزترین منطقه ها خراسان رضوی راهنمایی می نماید.

فاصله مشهد تا ارتکند : فاصله مشهد تا ارتکند تقریباً 100 کیلومتر است. این مسیر از جاده مشهد به سمت کلات نادری آغاز می گردد و پس از طی حدود 100 کیلومتر به خروجی روستای سررود می رسید. (مشاهده آدرس برروی نقشه)

جاهای دیدنی ارتکند

ارتکند به علت طبیعت بکر و منظره ها زیبا، جاذبه های گردشگری متعددی دارد. برخی از جاهای دیدنی ارتکند عبارتند از:

  1. آبشار ارتکند: یکی از معروف ترین جاذبه های این منطقه است که به علت ارتفاع و زیبایی اش بسیار محبوب است. این آبشار در دل جنگل های انبوه واقع شده است و محیطی آرام و دل نشین را برای بازدیدنمایندگان فراهم می نماید.
  2. دره ارتکند: این دره با دیواره های بلند و منظره ها طبیعی خیره نماینده، مکان مناسبی برای پیاده روی و طبیعت گردی است. رودخانه ای که از میان این دره عبور می نماید، زیبایی آن را دوچندان نموده است.
  3. غار ارتکند: یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این منطقه، غاری است که در نزدیکی آبشار واقع شده است. این غار دارای دهانه ای بزرگ و تالارهای مختلف است که برای علاقه مندان به غارنوردی مجذوب کنندهیت خاصی دارد.
  4. رودخانه ارتکند: این رودخانه که از میان جنگل ها و دره های منطقه می گذرد، محیطی دل نشین برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت در کنار آب فراهم می نماید.
  5. منظره ها طبیعی و پوشش گیاهی: جنگل های انبوه و پوشش گیاهی متنوع منطقه ارتکند، محیطی آرام و دل نشین را برای بازدیدنمایندگان ایجاد می نماید. انواع گیاهان دارویی و درختان قدیمی در این منطقه یافت می شوند.

این جاذبه ها ارتکند را به یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردی در استان خراسان رضوی تبدیل نموده اند.

اطلاعات کلی :

برای ورود به محوطه ارتکند، یک اطاقک نگهبانی در ابتدای مسیر واقع شده است که مبلغی را جهت ورود به پارکینگ دریافت می نماید. پس از پارک کردن ماشین، حدود پنجاه دقیقه پیاده روی در پیش دارید تا به آبشار ارتکند برسید. این مسیر پاکوب کمی سربالایی است.

در طول مسیر، چندین باغچه خانوادگی وجود دارد که از گردشگران با چای و غذا، که اغلب ماهی است، پذیرایی می نمایند. به علت وجود چندین مزرعه پرورش ماهی در روستاهای اطراف، تهیه ماهی در این منطقه کار آسانی است و این امر باعث شده تا ماهی جزء غذاهای رایج و محبوب در این منطقه باشد.

بعد از باغچه های خانوادگی، سرویس های بهداشتی وجود دارند که متأسفانه شرایط مطلوبی ندارند. پس از کمی پیاده روی، به نقطه ای می رسید که باید به آب بزنید و از داخل آب رودخانه به مسیر ادامه دهید. مسیر رودخانه سنگی و در برخی قسمت ها کمی لیز است، بنابراین باید احتیاط کنید. بعد از طی کردن این قسمت تنگه مانند که دیواره های صخره ای بزرگ دو طرف آن را فراگرفته اند، به فضای بازتری می رسید که در دو طرف رودخانه باغچه های خانوادگی و تخت ها قرار دارند.

در مسیر حرکت به دفعات باید از عرض رودخانه عبور کنید. در پایان به فضایی شبیه غار یا تونل می رسید که آب رودخانه در آن جریان دارد و باید از آن عبور کنید. بعد از عبور از راهروهای پیچ درپیچ این فضای غارمانند، به یک فضای نسبتاً باز می رسید. در اینجا دهانه یک غار با ارتفاع کم به چشم می خورد که برای رسیدن به آبشار اول باید وارد آن بشوید. این ماجراجویی از جمله تجربه های خاص و مجذوب کننده در سفر به ارتکند است.

جاهای دیدنی اطراف ارتکند

در اطراف ارتکند نیز جاذبه های دیدنی متعددی وجود دارد که بازدید از آنها می تواند تجربه سفر شما را غنی تر کند. برخی از این جاذبه ها عبارتند از:

  1. شهر تاریخی کلات نادری: کلات نادری با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی متعدد، مانند ارگ نادری، مسجد کبود گنبد و خانه های قدیمی، یکی از مقاصد گردشگری مهم در نزدیکی ارتکند است.
  2. آبشار قره سو: این آبشار زیبا در نزدیکی کلات نادری واقع شده است و با طبیعت بکر و آب های زلال خود، مقصد محبوبی برای طبیعت گردان و عکاسان است.
  3. پارک ملی تندوره: این پارک ملی که در فاصله ای حدود 150 کیلومتری از ارتکند واقع شده است، با پوشش گیاهی و جانوری متنوع، مکان مناسبی برای علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش است.
  4. غار مغان: این غار زیبا و تاریخی در نزدیکی مشهد واقع شده است و با ساختار طبیعی و دیدنی خود، یکی از جاذبه های محبوب منطقه به شمار می آید.
  5. چشمه های آب گرم: در اطراف منطقه، چندین چشمه آب گرم وجود دارد که به علت خواص درمانی و آرام بخش خود، مورد توجه گردشگران قرار دارند. یکی از معروف ترین این چشمه ها، چشمه آب گرم کلات نادری است.
  6. روستای کندکلی: این روستا با طبیعت زیبا و منظره ها بکر، مقصد خوبی برای پیاده روی و گردش در طبیعت است. بعلاوه، فرهنگ و معماری سنتی این روستا جاذبه ای برای علاقه مندان به فرهنگ های محلی است.

این جاذبه ها، در کنار زیبایی های طبیعی و آبشارهای ارتکند، تجربه ای فراموش نشدنی از سفر به این منطقه را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2388

به "ارتکند یا بهشت گمشده مشهد کجاست ؟ منطقه ای ییلاقی و زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتکند یا بهشت گمشده مشهد کجاست ؟ منطقه ای ییلاقی و زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید