اسنپدراگون 898 با لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ فراوری می گردد

به گزارش مجله روگذر، سامسونگ اوایل سال بعد از گوشی های سری گلکسی S22 رونمایی می نماید و به همین دلیل خبرها و شایعه ها پیرامون آن فعلا محدود هستند. اما با توجه به جدیدترین اطلاعات منتشر شده، به نظر می رسد سامسونگ میخواهد پردازنده مدل هایی از گلکسی S22 را که قرار است در بازار آمریکا به فروش برسند (اسنپدراگون 898) با فناوری 4 نانومتری خود فراوری کند.

اسنپدراگون 898 با لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ فراوری می گردد

سال گذشته، اولین تراشه مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری به وسیله شرکت TSMC و سامسونگ فراوری شد. این تراشه ها A14، اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 نام داشتند که به ترتیب در گوشی های اپل، گوشی های اندرویدی و نماینده های سامسونگ استفاده شدند. گوشی های آیفون 12 و تبلت آیپد ایر 2020 هم اولین محصولاتی بودند که با تراشه های نو راهی بازار شدند.

این طور که به نظر می رسد، سال جاری قرار است شاهد رونمایی از تراشه های 4 نانومتری باشیم. تراشه هایی که به نظر می رسد به نسبت نسل گذشته پیشرفت محسوسی چه در زمینه پردازشی و چه در زمینه گرافیکی و مصرف انرژی داشته باشند. این تراشه ها به احتمال بسیار زیاد اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 رونمایی می شوند و در گوشی های اندرویدی و آیفون استفاده می شوند.

یکی از تراشه هایی که قرار است با لیتوگرافی 4 نانومتری راهی بازار گردد، اسنپدراگون 898 است که البته نمی دانیم آیا کوالکام واقعا چنین نامی را برای آن در نظر خواهد گرفت یا خیر اما فعلا با توجه به آنچه می دانیم، نام این پردازنده اسنپدراگون 898 خواهد بود که قرار است به اسم قلب تپنده بسیاری از گوشی های اندرویدی پرچم دار استفاده گردد.

نکته مهم تر اینجاست که پردازنده یاد شده را سامسونگ قرار است فراوری کند؛ شرکت کره ای سال جاری و سال آینده برنامه بسیار شلوغی خواهد داشت چرا که باید تراشه اختصاصی گوگل یعنی تنسور را هم فراوری کند و از طرفی فراوری تراشه اگزینوس 2200 هم در دستور کار آن واقع شده است. به همین دلیل است که پیش تر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بسیاری از مدل های سری گلکسی S22 با تراشه اسنپدراگون 898 راهی بازار می شوند چون سامسونگ وقتی برای فراوری تراشه اختصاصی خود در تعداد زیاد ندارد.

پردازنده 4 نانومتری اسنپدراگون 898 جانشین تراشه ای خواهد شد که سال جاری قلب تپنده بسیاری از گوشی های اندرویدی را نظیر گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 تشکیل می دهد، یعنی اسنپدراگون 888 که بر پایه لیتوگرافی 5 نانومتری سامسونگ فراوری شد. تراشه کنونی فوق العاده قدرتمند است اما به نظر می رسد کوالکام میخواهد اسنپدراگون 898 را با پیشرفت بیشتری به نسبت قبل راهی بازار کند. فعلا در این رابطه اطلاعات زیادی در اختیار نداریم اما گفته می گردد تراشه نو حدود 20 درصد عملکرد بهتری خواهد داشت. اسنپدراگون 898 هم مانند 888 از 8 هسته در سه دسته مختلف بهره می برد که شامل یک هسته عظیم Cortex-X2، سه هسته عظیم دیگر از نوع Cortex-A710 و چهار هسته کوچک از نوع Cortex-A510 می گردد.

تراشه نو مطابق برنامه چند ساله شرکت کوالکام به احتمال بسیار زیاد در آخرین ماه سال یعنی دسامبر رونمایی خواهد شد و اولین گوشی هم که به آن مجهز می گردد به احتمال زیاد همان حوالی یا اوایل سال 2022 رونمایی می گردد. سال گذشته و کمی بعد از معرفی اسنپدراگون 888، شیائومی بود که از آن در گوشی پرچم دار خود استفاده کرد و کمی بعد از آن سامسونگ از این تراشه در سری گلکسی S22 بهره برد. سال جاری هم اگر تغییری در برنامه های دو شرکت به وجود نیاید، باید همین رویه مشابه را ببینیم.

گفتنی است کوالکام طی چند سال اخیر از مدل پلاس پردازنده های قدرتمند خود هم رونمایی می نموده است که از جمله این پردازنده ها می توان به اسنپدراگون 855 پلاس، 865 پلاس و 888 پلاس اشاره نمود. به نظر می رسد سال آینده هم شرایط همینطور خواهد بود منتها گوشی های مجهز به اسنپدراگون 898 پلاس باید در نیمه دوم سال 2022 راهی بازار شوند.

برخلاف مدل استاندارد از تراشه نو کوالکام که به وسیله سامسونگ فراوری خواهد شد، انتظار می رود مدل پلاس آن به وسیله فناوری ساخت 4 نانومتری TSMC فراوری گردد. با این حال تا سال آینده اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد و به همین دلیل باید منتظر ماند و دید چه پیش می آید.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1814

به "اسنپدراگون 898 با لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 898 با لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید