ایران رکورددار فراوری خودرو در دنیا شد ، کارخانه های ایرانی چند اتومبیل در سال 1401 ساختند؟

به گزارش مجله روگذر، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: خودروسازان داخلی با همراهی زنجیره تامین پیروز به فراوری یک میلیون و 348هزار دستگاه خودرو در سال 1401 شدند و رشد 40درصدی در مقایسه با سال 1400 ثبت کردند.

ایران رکورددار فراوری خودرو در دنیا شد ، کارخانه های ایرانی چند اتومبیل در سال 1401 ساختند؟

عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت وگویی در تشریح دستاوردها و برنامه های صنعت خودروی کشور اضافه کرد: صنعت خودروی کشور در سال های گذشته با عارضه های گوناگونی روبرو بوده است که بعضی از این عارضه ها به فراز و فرود سیاستگذاری در این صنعت بازمی گشت و بعضی دیگر معلول تاب نداشتن این صنعت در مقابل تحریم ها بود.

وی ادامه داد: به طوری که در چند سال گذشته عملاً صنعت خودروی کشور در عارضه های مزمنی گرفتار شده بود که به نظر می رسید توان خروج از آن وجود ندارد؛ فراوری خودروهای ناقص و انباشته شدن خودروها در پارکینگ های خودروسازان به همراه تنزل فراوری، به طوری که در چهار سال اخیر کل فراوری سالیانه حتی با احتساب خودروهای ناقص هیچ گاه به مرز یک میلیون دستگاه هم نرسید، صنعت خودروی کشور را به شدت شکننده نموده بود.

این مقام مسوول وزارت صمت یادآور شد: از سوی دیگر، تقاضای انباشته شده در بازار خودرو سبب شده بود که بازار خودرو بسیار متلاطم باشد. از این رو تثبیت و ترمیم جریان فراوری یک اولویت برای صنعت خودروی کشور محسوب می شد، هم از منظر دستیابی به مقیاس فراوری که شرط بقا و رقابت در این صنعت است و هم از منظر پاسخ به احتیاج بازار با اتکا به توان داخلی.

ایران رکورددار رشد فراوری خودرو در بین 20 کشور برتر فراوریکننده

وی گفت: پس در گام نخست، تثبیت جریان فراوری از انتهای سال گذشته برنامه ریزی و در همه ماه های سال اجرای این مهم پیگیری شد، به طوری که اکنون می توان با افتخار بیان کرد که با همیاری خودروسازان و همه زنجیره ارزش توانمندشان توانستیم بالاترین نرخ رشد فراوری خودرو در سال 2022 جهان در بین 20 کشور برتر فراوریکننده خودرو در جهان را کسب کنیم و با جمع فراوری یک میلیون و 348هزار دستگاه خودرو، رشد نزدیک به 40 درصد را در اندازه کل فراوری خودرو نسبت به سال گذشته کسب کنیم.

توکلی لاهیجانی توضیح داد: بنابراین پس از چهار سال متوالی، عارضه مزمن فراوری خودرو کمتر از ظرفیت های فراوری خودروسازان داخلی از صنعت خودروی کشور رخت بربست و جلوی فراوری نامتعارف خودروی ناقص و انباشته شدن خودروها در پارکینگ خودروسازان گرفته شد و بالاخره توانستیم به جریان پایداری در فراوری عبورمستقیم خودرو برسیم.

محصول و کیفیت

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اظهارداشت: با آنالیز احتیاجهای بازار متناسب با سطح عایدی جامعه، سیاستگذاری به منظور گذار از محصولات قدیمی به سمت محصولات مبتنی بر بن سازه های بومی به روز انجام شد؛ براین اساس از ابتدای سال تازه برنامه ریزی برای عرضه 9 محصول تازه اجرا شده است، به گونه ای که ارزش اضافه نموده ناشی از داخلی سازی بالا در این محصولات حاصل گردد.

وی اضافه کرد: در حوزه محصول، رویکرد پلتفرمی در توسعه محصولات و هم افزایی بین خودروسازان داخلی دو محور اساسی برای دستیابی به بهره وری بالاتر در این حوزه است که اکیداً در جهت دهی فعالیت های خودروسازان مورد توجه نهاده شد.

افزایش 42 درصدی تحویل خودرو

توکلی لاهیجانی بیان داشت: افزایش فراوری و افزایش تحویل خودرو به اندازه 42 درصد و تحویل یک میلیون و 325 هزار دستگاه خودرو در امسال سبب شد که امکان حذف قرعه کشی بعد از چند سال پیاپی در مورد نیمی از خودروها تا شهریور امسال میسر گردد.

وی ادامه داد: پس از آن، با تثبیت جریان فراوری، طرح نوآورانه دیگری به منظور حذف قرعه کشی و تخصیص خودرو برای همه متقاضیان به اجرا در آمد که ضمن عرضه شفاف خودرو، امکان بهره گیری از فرصت بازار را برای صنعت خودروی کشور مهیا می سازد.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت شرح داد: این طرح با اجرای سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای اولویت دهی، هم اکنون با موفقیت در حال اجراست تا طلسم چندساله بخت آزمایی برای خرید خودرو سرانجام پذیرد.

وی گفت: رقابتی شدن بازار خودروی داخل از اهدافی بود که مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاده شد. از این رو کوشش شد تا تدوین آیین نامه واردات خودرو به گونه ای انجام گردد که ضمن تطابق با موازین قانون ساماندهی خودرو، بازار خودروی کشور را به سمت رقابتی شدن پیش رود؛ یعنی به جای آنکه واردکنندگان فقط به واردات خودروهای لوکس روی بیاورند، جریان واردات به سمت واردات خودروهای مالی سوق داده شد تا با کمترین اندازه ارز خروجی، بیشترین اثر در رقابتی شدن بازار خودرو حاصل گردد.

توکلی لاهیجانی اظهارداشت: با اینکه پیش از این هر بار فاصله تصویب آیین نامه تا اجرایی شدن واردات معمولا حدود دو سال طول می کشید (به عنوان مثال شروع واردات در سال 1384 پس از تصویب ازسرگیری واردات در سال 1382)، اما این بار با تصویب اصلاحیه آیین نامه در آبان ماه امسال، در عمل واردات خودرو در کمترین زمان ممکن انجام شد و اکنون شاهد فروش نخستین محموله خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی هستیم.

این مقام مسئول وزارت صمت تاکید نمود: بنابراین انتظار می رود تا در کنار افزایش فراوری خودروسازان داخلی و از سرگیری واردات خودرو، به تدریج به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور حرکت کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1401 بروزرسانی: 29 اسفند 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2269

به "ایران رکورددار فراوری خودرو در دنیا شد ، کارخانه های ایرانی چند اتومبیل در سال 1401 ساختند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران رکورددار فراوری خودرو در دنیا شد ، کارخانه های ایرانی چند اتومبیل در سال 1401 ساختند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید