باغ سنگی، عجیب ترین باغ ایران

به گزارش مجله روگذر، یکی از متمایزترین دیدنی های ایران، در دشت های سیرجان جای گرفته است؛ باغی با درختانی که میوه هایی از سنگ را بار داده اند.

باغ سنگی، عجیب ترین باغ ایران

باغ سنگی درویش خان سیرجان برخلاف دیگر باغ ها، از سرسبزی بهره ای نبرده؛ بلکه با چوب و سنگ شکل گرفته است. میوه های سنگی باغ رازی نهفته را در خود دارند که سوال های بسیاری را در پی خود می کشند. گردشگران بسیاری برای بازدید به آنجا می فرایند. با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی باغ سنگی

اثری ماندگار و بی مانند در میان دشت های سیرجان، شاید تنها علت ما برای سفر به روستای دورافتاده میاندوآب باشد؛ باغی 6گوشه با صدها درخت بارور که وزن محصول آن گاهی به بیش از 10 کیلوگرم می رسد. این باغ بدون آب و آفتاب، درختانی همواره بارور و ایستاده دارد. این باغ یکی از بی نظیرترین تماشای های ایران محسوب می گردد و هر ساله میزبان جمعیت قابل توجهی از گردشگر های بین المللی است.

دسترسی به باغ سنگی

سفر به کرمان و سیرجان اولین قدم شما برای تماشا باغ سنگی است. از شهر کرمان تا سیرجان حدود دو ساعت (185 کیلومتر) راه در پیش دارید. این باغ در نزدیکی دهستان بلورد، واقع در روستای میاندوآب قرار گرفته است.

چگونگی ساخت باغ سنگی درویش خان سیرجان

40 سال قبل باغ درویش خان که زمین زراعی پررونقی بود به علت اصلاحات ارضی خشک شد. درویش خان برای اینکه اعتراض خود را نشان بدهد درختان باغ را در جای دیگری کاشت و به درختانی که خشک شده بودند سنگ آویزان کرد. او از کوه های اطراف سنگ های بزرگ و کوچکی را جمع کرد و به درختان خشک شده آویخت.

سنگ های باغ سنگی

چند نکته راجع به سنگ ها وجود دارد. نخست اینکه تمام سنگ هایی که به درختان متصل شده اند، به طرز ماهرانه ای سوراخ شده اند؛ در حالی که هیچ دستگاهی برای سوراخ کردن سنگ ها وجود نداشته است. دوم آنکه وجود چنین سنگ هایی در منطقه ای که سنگی در آن دیده نمی گردد، تعجب برانگیز است. این سنگ ها تنها در کوه های اطراف یافت می گردد که چهار تا پنج کیلومتر با محل باغ فاصله دارند. اگر به تماشای های ایران علاقه دارید، روستای زیارت را ببینید.

فیلم باغ سنگی

پرویز کیمیاوی در سال 1355، زندگی درویش خان سازنده این باغ را در قالب یک فیلم داستانی به نام باغ سنگی به تصویر کشید و شخص درویش خان و خانواده اش در آن بازی کردند. این فیلم در زمان خود بسیار معروف شد و در جشنواره های داخلی و خارجی بسیاری به نمایش عایدی.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری در تعطیلی عید غدیر کجا برویم را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2149

به "باغ سنگی، عجیب ترین باغ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ سنگی، عجیب ترین باغ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید