باغ موزه قصر تهران

به گزارش مجله روگذر، در این مطلب از معرفی جاهای دیدنی تهران یکی از جاهای محبوب گردشگری شهر تهران را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه این مطلب به معرفی باغ موزه قصر در شهر تهران خواهیم پرداخت. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

باغ موزه قصر تهران

صندلی متنی

باغ موزه قصر با نام سابق زندان قصر نخستین زندان متمرکز در شهر تهران محسوب می شده است. این زندان هم اکنون تعطیل می باشد و تحت عنوان باغ موزه قصر به عنوان یک موزه بسیار زیبا در بزرگراه شهید صیاد شیرازی خیابان پلیس قرار فعالیت می نماید و به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و هنری کشور قابل بازدید عمومی می باشد.

زندان قصر که از زندان های معروف واقع در قلب تهران بود چند سال است که به موزه تبدیل شده است. باغ موزه قصر که سابقا زندان قصر نامیده می شد، نخستین زندان متمرکز تهران بود. این زندان هم اینک تعطیل شده و تحت عنوان باغ موزه قصر بعنوان یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و هنری کشور مورد بازدید عموم است.

این باغ موزه در ابتدا قصری بود که به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال 1177 بنا شد و یکصد و 30 سال پس از آن، نخستین زندان ایران بر روی پایه های قصر قاجار که در اثر سیل مهیبی از بین رفته بود، پا گرفت و در سال 1308 زندان قصر نام گرفت.

در زمان ریاست سوئدی ها بر شهربانی (نظمیه) تهران، زندان نظمیه در محل اداره شهربانی (بخشی از وزارت امور خارجه فعلی) در میدان توپخانه واقع بود. این زندان مرکب از دو یا سه اتاقک کوچک معروف به حبس نمره یک و چند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی بود.

در دوره رضا شاه پهلوی، سرتیپ درگاهی، رئیس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را نمود. محلی که برای اینکار در نظر گرفته شد قصر قاجار (حدفاصل سه راه زندان، پل سیدخندان، خیابان شریعتی و خیابان پلیس فعلی) بود که دارای ساختمانهای قدیمی و وسیع و متروکه بود. زندان قصر در تاریخ 11 آذرماه 1308 به دست رضا شاه افتتاح گشت. بعد از انقلاب اسلامی نیز این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود..

در سال 1383این زندان تعطیل وشهرداری شروع به تخریب بخشهائی از زندان نمود که باپیگیری کانون زندانیان سیاسی پیش از انقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ازتخریب آن جلوگیری شد .البته در این میان تا پیش از ثبت محل، بخش زندان زنان سیاسی تخریب شد.

در نهایت در سال 1391 بوسیله شهرداری نهران بر اساس طرح معماری و ایده مفهومی شاخه تجربی معماری کلانشهر به باغ موزه تبدیل گشت و در تاریخ 14 آبان ماه 1391 با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان برای بازدید عموم به صورت رسمی افتتاح گشت.

به جرات می توان باغ موزه قصر را به عنوان خلاقانه ترین و جذاب ترین موزه کشور شناخت ، چرا که تبدیل کردن فضایی که روزی زندانی مخوف بوده است به یک فضای فرهنگی کاری بس سخت است . اما طراحان این پروژه به خوبی از پس این کار برآمدند و حالا باغ موزه قصر تبدیل به مکانی برای برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی شده است و دیوار هایی که زمانی فقط خشم و نفرت را تجربه می کردند ، حالا پذیرای نگاه تحسین آمیز مردمی هستند که در آن فضا وقت می گذرانند. وجود آمفی تئاتر ها و رستوران هایی که در فضا های باز قرار دارند می توانند انتخاب مناسبی برای گشت و گذار در روز های بهاری باشند.

بازدید از زندان و سلول های تنگ و تاریک هر چند احساس خوشایندی به همراه ندارد اما تداعی کننده برهه های گوناگون تاریخی است که در آن ها انواع شخصیت ها به اتهام های گوناگون زندانی شده اند. منتقدان، مفسدان، شاعران، سیاستمداران، تبهکاران و … گروه های مختلفی بودند که به فراخور زمان و حکومت های وقت رنگ و روی زندان را دیده و آب خنک آن را نوشیده اند.

رواج اصطلاح آب خنک خوردن از این زندان نشات می گیرد زیر زندان قصر دارای چشمه آب بسیار خنکی بود و بعد از آن که فردی وارد زندان می شد و از این آب خنک می نوشید، به اصطلاح به آب خنک رفته بود.

باغ موزه قصر، در ابتدا قصری بود که به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال 1177 بنا شد و یکصد و 30 سال پس از آن، نخستین زندان ایران بر روی پایه های قصر قاجار که در اثر سیل مهیبی از بین رفته بود، پا گرفت و در سال 1308 زندان قصر نام گرفت.

زندانیان مشهور

نخستین زندانی زندان قصر، سازنده آن یعنی سرتیپ درگاهی بود. او تنها دو روز بعد از همراهی رضا شاه در مراسم افتتاح زندان، در همان زندان محبوس گشت. قوام السلطنه، صارم الدوله، صولت الدوله، عبدالحسین تیمورتاش، بزرگ علوی وعلیمردان خان بختیاری و پنجاه و سه نفر ومحمد فرخی یزدی و همچنین دکتر تقی ارانی برخی از زندانیان معروف این زندان هستند.

باغ موزه قصر کجاست و چگونه به آنجا برویم

راستا با اتومبیل شخصی:

1- اتوبان شهید صیاد شیرازی - خروجی پلیس شریعتی - میدان پلیس - باغ موزه قصر

2- خاتمه خیابان شهید مطهری - پس از تقاطع دکتر شریعتی - میدان پلیس - باغ موزه قصر

راستا دسترسی حمل و نقل عمومی(مترو):

ایستگاه مترو شهید مفتح - خاتمه خیابان مطهری پس از تقاطع دکتر شریعتی - باغ موزه قصر

راستا دسترسی حمل و نقل عمومی(اتوبوس):

خاتمهه امام خمینی (ره) - اتوبوس های میدان معلم - ایستگاه روبروی باغ موزه قصر

خاتمهه میدان رسالت - اتوبوس های پیچ شمیران - ایستگاه میدان پلیس - باغ موزه قصر

خاتمهه میدان امام حسین (ع) - اتوبوس های شهید بهشتی - ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی - خیابان پلیس

خاتمهه اتوبوس پیچ شمیران - اتوبوس های رسالت - ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی - خیابان پلیس

خاتمهه شهید بهشتی - اتوبوس های میدان امام حسین (ع) - ایستگاه خاتمه خیابان مطهری تقاطع شریعتی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 383

به "باغ موزه قصر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ موزه قصر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید