تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانی در بزرگسالان

به گزارش مجله روگذر، خبرگزاری خبرنگاران- استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است به سلامت استخوانی در افراد بزرگسال آسیب وارد کند.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانی در بزرگسالان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در حالیکه استعمال سیگار معمولی و سنتی یک عامل خطرزا در بروز عارضه پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن است، تاثیر استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانها پیش از این مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

پزشکان در یک مطالعه نو روی بیش از 5500 بزرگسال مصرف نماینده سیگار الکترونیکی در تمام گروه های سنی دریافتند که استعمال سیگار الکترونیکی با شیوع بیشتر نوعی شکستگی استخوان با حداقل ضربه مرتبط است.

یافته های بدست آمده در این آنالیز نشان می دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است حتی سلامت استخوانی در جوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

شکستگی استخوان با حداقل ضربه به عنوان ترکیبی از شکستگی ها در لگن، ستون فقرات یا مچ دست شناخته می گردد که ممکن است در صورت زمین خوردن حتی از ارتفاع کم نیز اتفاق افتد.

امروزه در بعضی از کشورها سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک جایگزین سالم تر و یاری نماینده در ترک سیگار معمولی به بازار عرضه شده اند. در حالیکه سیگار عامل خطرزا در بروز پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن است، ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و سلامت استخوان، به ویژه شکستگی استخوان با حداقل ضربه قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

متخصصان آمریکایی به مطالعه روی 5500 زن و مرد بزرگسال پرداخته و ارتباط بین استعمال سیگار الکترونیکی و شکستگی استخوان با حداقل تروما را مورد آنالیز قرار دادند. 4519 نفر (81.2 درصد) هرگز سابقه مصرف سیگار الکترونیکی نداشتند، 1050 نفر (18.8 درصد) مصرف نماینده سیگار الکترونیکی بوده و 444 (8.0 درصد) مواردی از شکستگی استخوان با حداقل تروما را گزارش نموده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، نتایج آنالیز نشان داد که شکستگی استخوان با حداقل تروما در بین مصرف نمایندگان سیگار الکترونیکی در مقایسه با افراد غیرمصرف نماینده بیشتر است. محققان بعلاوه دریافتند افرادی که هم از سیگارهای معمولی و هم الکترونیکی استفاده می نمایند، در مقایسه با افرادی که تنها سیگار معمولی مصرف می نمایند شیوع بیشتری از این نوع شکستگی را گزارش نموده بودند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1962

به "تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانی در بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانی در بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید