حدود 500 اسب ورزشی در زنجان وجود دارد

به گزارش مجله روگذر، رئیس هیات سوارکاری استان زنجان گفت: در زمان حاضر قریب 500 اسب ورزشی از نژادهای مختلف بومی و غیربومی در این استان وجود دارد.

حدود 500 اسب ورزشی در زنجان وجود دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محمدرضا رجبی خمسه، دوشنبه 25 آذر افزود: بیشترین نژاد مربوط به دوخون است، 20 درصد از اسب های استان زنجان از نژاد ترکمن، 10 درصد عرب، 10 درصد کرد، 10 درصد خارجی و 50 درصد مابقی نیز دوخون و بومی است.

وی تعداد باشگاه های سوارکاری زنجان را 16 باب گفت و با اشاره به اینکه زنجان از وجود 2 باشگاه بزرگ برخوردار است که در هرکدام از آن ها 80 رأس اسب نگهداری می شود، گفت: در حال حاضر اسب های این استان از نژادهای مختلفی چون کرد، عرب، ترکمن، دوخون، پونی، آلمانی، سوئیسی، بلژیکی و هلندی، هستند.

رجبی خمسه گفت: 10 باشگاه سوارکاری در شهرستان زنجان، 2 باشگاه در شهرستان ابهر، سه باشگاه در شهرستان خرمدره و یک باشگاه نیز در شهرستان سلطانیه واقع شده است. این باشگاه ها شامل اسواران، المپیک، دانشگاه زنجان، میثم، جوادیان، چاپار، رادمان، کالسکه طلایی، مینا و آسپا در شهرستان زنجان، باشگاه آرمادا و بهار در ابهر و الهام، سام خرمدره و ستاره خرم در شهرستان خرمدره و فارهه در سلطانیه، است.

وی شرح داد: در حال حاضر قریب 100 ورزشکار زن و مرد در این رشته ورزشی پرهزینه فعال هستند که حدود 50 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند که از مجموع این تعداد سوارکار، 20 نفر به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

رئیس هیات سوارکاری استان زنجان گفت: اسب پونی ویژه سوارکاری بچه ها، اسب عرب و کرد برای زیبایی، اسب های خارجی برای پرش، ترکمن به منظور کورس و پرش و دوخون نیز برای کورس، پرش و استقامت است.

وی، کمبود اعتبار مالی را از عمده مشکل هیات سوارکاری استان زنجان خاطرنشان کرد و افزود: سوارکاری، رشته ای پرهزینه است اما هنگام تخصیص بودجه سالانه، کمتر از اعتبارات رشته هایی چون کشتی و فوتبال درنظر گرفته می شود درحالی که برگزاری یک مسابقه استانی سوارکاری نیازمند قریب به 80 میلیون ریال است.

رجبی خمسه گفت: امسال رقابت های قهرمانی استان پرش با اسب، استقامت و درساژ (حرکات موزون اسب) به صورت مقدماتی در زنجان برگزار گشت که برای برگزاری 11 مسابقه سوارکاری پرش، سه فقره استقامت، سه فقره شو سواری (حرکات نمایشی زیبایی)، یک درساژ و یک مورد نیز مسابقه کورس شمال غرب کشور در زنجان درمجموع بیش از 2 میلیارد ریال هزینه صرف شد.

وی افزود: مسابقه درساژ (پایکوبی اسب) برای نخستین بار در تاریخ سوارکاری این استان برگزار گشت، 2 مورد کلاس درساژ و همچنین یک دوره کلاس اصلاح نژاد و ژنتیک به مدت 2 روز در دانشگاه زنجان برگزار گشت.

رئیس هیات سوارکاری استان زنجان گفت: در زمان حاضر اسب های موجود در باشگاه های این استان به خاطر فصل سرما و حاکم شدن هوای سرد و یخی در حال ریکاوری هستند و با توجه به سفت و یخی بودن زمین، تمرین پرش کم می شود چراکه امکان اینکه آسب صدمه ببینند زیاد است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 733

به "حدود 500 اسب ورزشی در زنجان وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدود 500 اسب ورزشی در زنجان وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید