خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه

به گزارش مجله روگذر، سفر به ترکیه یکی از پرطرفدارترین سفرهای خارجی بین ایرانی هاست، اما مقاصدی که ایرانی ها در ترکیه برای سفر انتخاب می نمایند، مقاصدی کلیشه ای است، از میدان تقسیم و خیابان های استانبول تا قونیه و از بدروم تا سواحل آنتالیا مقاصد همیشگی مسافران ایرانی ترکیه است، اما این کشور با توجه به تاریخ غنی و پیشینه تمدنی که دارد، دیدنی های دیگری هم داشته که شاید در آن میان کاپادوکیا بیش از دیگر آثار تاریخی آن شناخته شده باشد. یکی از آثار بسیار مهم ترکیه که در لیست میراث دنیای یونسکو هم به ثبت رسیده، شهری است به نام خاتوشا که متعلق به تمدن و امپراتوری هیتی است و 450 سال به اسم مهمترین مرکز و به نوعی مرکز تمدن هیتی شناخته می شد. هیتی ها در دنیا باستان به مهارت بالایشان در ساخت ساختمان های سنگی و استفاده از ارابه و ساخت مصنوعات آهنی شناخته می شدند. قلمرو این تمدن در منطقه آناتولی و ترکیه امروزی بود. شهر بازمانده از تمدن هیتی امروز از توابع شهرستان بوغاز قلعه استان چوروم ترکیه است.

خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تورهای بهاری ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

منطقه ای که خاتوشا در آن قرار گرفته است، چند سالی است که به اسم پارک ملی معرفی شده و شامل بخش های مختلفی است که گردشگران در طول بازدیدشان می توانند تاریخ یک تمدن را در آن ها مرور نمایند: 6 کیلومتر دیوار و ستون های سنگی اطراف شهر، گذرگاه زیرزمینی 71 متری، دروازه هایی با مجسمه های شیر سنگی، کاخ بیوک قلعه، 31 عبادتگاه، سیلوهای تاریخی و سنگ نوشته های قدیمی از جمله این بخش ها هستند. بیش از صد سال است که باستان شناسان در این منطقه مشغول حفاری و کاوش و مطالعه در خصوص تمدن هیتی هستند. یکی از مجذوب کننده ترین اشیایی که در خاتوشا به دست آمده، یک سند ازدواج است که به شکل سنگ نوشته ثبت شده و در آن اطلاعاتی در خصوص نام پادشاه وقت و خدایانی که مردم پرستش می کردند، آورده شده است.

خاتوشا علاوه بر ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو، به علت دارا بودن آرشیو مهمی از خطوط میخی در سال 2001 در لیست حافظه جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.

بازدید از این جاذبه دیدنی که در ارتفاعات بوغاز قلعه قرار گرفته است، در میان برنامه های تفریحی تورهای ترکیه که به وسیله آژانس های گردشگری ایرانی برگزار می گردد، قرار ندارد و اگر تمایل به بازدید از این منطقه دارید باید از تورهای داخلی ترکیه که به مقصد این شهر برگزار می شوند، بهره ببرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1810

به "خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید