راهنمای انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل

به گزارش مجله روگذر، پرده برای دکوراسیون منزل نقش بسیار حیاتی دارد. پرده ها علاوه بر اینکه حریم خصوصی منزل را بیشتر حفظ می کنند، نقش بسیار مهمی در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل نیز ایفا می کنند. از طرفی پرده ها در تنظیم میزان نور ورودی به درون منزل هم تأثیر دارند. انتخاب پرده مناسب برای دکوراسیون منزل فقط در انتخاب رنگ و مدل خلاصه نمی شود بلکه فاکتورهای دیگری هم هستند که باید در نظر گرفت.

راهنمای انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل

بهترین پرده برای دکوراسیون منزل

با توجه به موارد بیان شده به اهمیت نقش پرده در دکوراسیون داخلی منزل پی بردید. در ادامه مهمترین نکات را برای شما آورده ایم تا دکوراسیونی شیک و مدرن داشته باشید.

  • جنس پرده: توجه به جنس پرده و سنگینی آن بسیار مهم است. پرده هایی که سنگین هستند باید محل نصب بسیار محکمی داشته باشند و طول عرضی آنها بسیار مهم است تا از بار سنگینی آن کم کند. اگر برای پذیرایی قصد خرید پرده دارید، نوع ابریشمی، مخمل و ساتن هم ظاهری شیک تری دارند و هم اینکه به رسمی بودن فضای شما کمک می کنند. پارچه های کتان و نایلونی یا حریر که قابلیت شستشو هم دارند بیشتر مناسب فضای اتاق خواب و آشپزخانه است چون بیشتر در معرض کثیفی هستند.
  • رنگ پرده: پرده ساده و شیک را از روی رنگ و جنس و همچنین مدل آن تشخیص می دهند. اما باید توجه داشت که بهترین پرده برای دکوراسیون منزل نوعی است که با رنگ کلی فضای شما همخوانی داشته باشد. رنگی که برای پرده انتخاب می کنید در چرخه رنگ به عنوان رنگ تأکیدی یا ثانویه انتخاب می شود. رنگ پرده پذیرایی را باید با رنگ مبلمان و فرش، رنگ پرده آشپزخانه باید با رنگ کابینت و رنگ پرده اتاق خواب باید با رنگ تخت خواب و فرش (اگر کفپوش نباشد) ست کنید.

ضمناً توجه داشته باشید که پرده بدون آستر موقع عبور نور، رنگ خود را با رنگ دکوراسیون داخلی ترکیب خواهد کرد. اگر چنین چیزی را نمی پسندید حتما موقع انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل به فکر خرید آستر هم باشید. ضمن اینکه آستر طول عمر پرده را بیشتر کرده و جلوی رنگ رفتگی آن را به خاطر تابش نور خورشید می گیرد.

از طرفی دقت کنید که رنگ تیره پرده باعث کوچکتر نشان داده شدن فضا و رنگ روشن باعث بزرگتر نشان داده شدن فضای شما خواهد شد که به ترتیب برای فضای با مساحت زیاد و کم مناسب هستند.

  • مدل پرده: پرده برای دکوراسیون منزل مدل های مختلفی دارد اما توجه به سبک دکوراسیون داخلی در انتخاب شما خیلی تأثیرگذار است. اگر از کاغذ دیواری طرح دار استفاده کرده اید، پرده ها باید ساده باشند تا فضای شما را گیج کننده نسازند و برعکس. اگر سبک سنتی و کلاسیک دارید، از پرده های چهارخانه، اسلیمی و سنتی استفاده کنید.

برای فضاهای کوچک از مدل هایی با طرح عمودی و برای فضاهای بزرگ از پرده هایی با طرح افقی استفاده کنید. در فضای اتاق خواب بیشتر مدل کرکره ای یا مدل هایی که کامل بسته می شوند و اجازه عبور نور را نمی دهند استفاده کنید چون بیشتر افراد موقع خواب و اول صبح دوست ندارند نور مستقیم به آنها برخورد کند.

  • بلندی پرده: پرده جدید در دکوراسیون امروزی قدی بزرگتر از قد و پهنای پنجره ها دارند. پرده هایی که قسمت پایین آنها روی زمین ادامه دارد، برای فضاهای کوچک و با سبک سنتی مناسب هستند. میله پرده هم بالاتر از پنجره و بسیار نزدیک به سقف نصب می شود تا هم فضا را بزرگتر نشان دهند و هم اینکه طرز قرارگیری پرده مناسب باشد.
  • عرض و پهنای پرده برای دکوراسیون منزل: اگر پرده ای که برای منزل خریداری کرده اید، دو لنگه است، باید عرض آنها را حداقل 2 برابر عرض پنجره بگیرید. این نوع پرده ها موقع بسته شدن پرتر به نظر می رسند. پرده هایی که چین سوزنی دارند و ضخامت آنها زیاد است باید عرض پرده 2.5 برابر عرض پنجره باشد. اگر پنجره باریکی دارید و می خواهید بزرگتر به نظر برسد، پس باید میله پرده و عرض پرده مدنظر خود را بزرگتر از عرض پنجره در نظر بگیرید.
  • نوع اقلیم: هنگام انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل باید به نوع اقلیم هم توجه کنید. به عنوان مثال کسانی که در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنند باید به دنبال پرده های سنگین برای عایق کردن اتاق و جلوگیری از هدر رفت انرژی باشند. البته جنس پرده هم باید به گونه ای باشد که نور را به خوبی عبور دهد چون معمولا در این مناطق یا زاویه تابش نور خورشید مستقیم نیست و یا اینکه شدت کمی دارد. در مناطق گرمسیری برعکس است و باید با پرده های کتان یا مشابه آن فضا را خنک نگه دارید.
منبع: اتاق
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1724

به "راهنمای انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید