5 نکته کلیدی در سلامت غذا

به گزارش مجله روگذر، غذا را به طورکامل بپزید و اجازه دهید عملیات پخت به ویژه گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ به طورکامل انجام گردد. غذاهای آبدار مانند سوپ و خورش را، برای اینکه مطمئن شوید دمای آن به 70 درجه سانتی گراد رسیده است، تا رسیدن به دمای جوش حرارت دهید. درباره گوشت و مرغ هم

5 نکته کلیدی در سلامت غذا

5 نکته کلیدی در سلامت غذا

86 مورد ابتلا و 58 مورد مرگ در سال 2007. این آمار مربوط به آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از شرایط انتشار و انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان است. طبق این گزارش از سال 2003 تا سرانجام سال 2007، 349 مورد ابتلا و 216 مورد مرگ در اثر این بیماری رخ داده است. با توجه به این که این بیماری در کشورهای اندونزی، مصر، چین و ویتنام و کشورهای جنوب شرق آسیا شیوع پیدا نموده، پیشگیری اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین موارد و اقدامات فردی پیشگیرانه توجه به تهیه و مصرف غذای سالم است. طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، رعایت پنج نکته کلیدی شستن، جداسازی، پخت کامل، دمای مناسب و استفاده از آب و مواد اولیه سالم در حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله آنفلوآنزای مرغی موثر است. به همین دلیل پوستری طراحی شده است که می بینید.

شستن

دست هایتان را قبل و هنگام آشپزی و تهیه غذا با آب و صابون بشویید.

دست ها، همه سطوح و وسایل و ظروفی که در تهیه غذا استفاده می کنید شسته و ضدعفونی کنید.

آشپزخانه و قفسه غذاها را از دسترس حشرات و جوندگان دور نگه دارید.

چرا؟

هرچندبیشترمیکروارگانیسم ها خطرناک نیستند و بیماری ایجاد نمی نمایند اما در خاک، آب، بدن حیوانات و انسان ها میکروارگانیسم های خطرناک زیادی وجود دارد. این میکروارگانیسم ها در دست، دستمال آشپزی، ظروف و لوازم پخت و پز به ویژه چاقوها و تخته آشپزی وجود دارد و حتی یک تماس کوچک با آنها ممکن است موجب انتقال آلودگی و ایجاد بیماری گردد.

جداسازی

مواد غذایی خام و پخته را از هم جدا کنید. گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ خام را از مواد غذایی دیگر دور نگه دارید.

از وسایل، ظروف، چاقو و تخته آشپزی جداگانه برای گوشت، مرغ و ماهی خام بهره ببرید.

هنگام نگهداری این مواد غذایی از ظروف و بسته بندی هایی بهره ببرید که مواد غذایی خام و پخته به طور کامل از هم جدا بوده و با هم تماس نداشته باشند.

چرا؟

مواد غذایی خام، به ویژه گوشت، مرغ و ماهی و خونابه آنها ممکن است حاوی میکروارگانیسم های خطرناک باشد که هنگام تهیه و طبخ و نگهداری به مواد غذایی دیگر منتقل گردد.

پخت کامل

غذا را به طورکامل بپزید و اجازه دهید عملیات پخت به ویژه گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ به طورکامل انجام گردد.

غذاهای آبدار مانند سوپ و خورش را، برای اینکه مطمئن شوید دمای آن به 70 درجه سانتی گراد رسیده است، تا رسیدن به دمای جوش حرارت دهید. درباره گوشت و مرغ هم مراقب باشید به طور کامل پخته شوند و صورتی رنگ نباشند.

هنگام گرم کردن دوباره غذا را به طور کامل حرارت دهید.

چرا؟

آشپزی درست و اصولی تمام میکروارگانیسم های خطرناک را از بین می برد. مطالعات نشان داده است پخت غذا در دمای بالای 70 درجه سانتی گراد آن را بی خطر نموده و برای مصرف آماده می نماید. پخت غذاهایی مانند گوشت چرخ نموده، رولت ها و گوشت های در هم پیچیده، تکه های عظیم گوشت و مرغ کامل احتیاج به توجه و دقت بیشتری دارد.

دمای مناسب

مواد غذایی فاسدشدنی را بیش از دو ساعت در دمای اتاق قرار ندهید.

غذاهای پخته و فاسدشدنی را در یخچال و در دمای کمتر از پنج درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

غذاهای حاوی تخم مرغ را در دمای بالای 60 درجه سانتی گراد حرارت داده و سپس مصرف کنید.

غذا را به مدت طولانی، حتی در یخچال، نگهداری نکنید.

مواد غذایی منجمد را در دمای اتاق یخ زدایی نکنید.

چرا؟

اگر غذا در دمای اتاق قرار بگیرد، میکروارگانیسم ها به راحتی تکثیر می شوند. در دمای کمتر از پنج درجه یا بالای 60 درجه سانتی گراد رشد میگروارگانیسم ها کند و فعالیت شان متوقف می گردد. برخی میکروارگانیسم ها حتی در دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد هم رشد می نمایند.

استفاده از آب و مواد اولیه

هنگام تهیه غذا از آب سالم و بهداشتی بهره ببرید.

از مواد غذایی سالم و تازه بهره ببرید.

مواد غذایی را که از سلامت آنها اطمینان دارید، انتخاب کنید، مانند شیر پاستوریزه.

میوه ها و سبزی ها را، به ویژه هنگامی که خام مصرف می شوند، بشویید.

مواد غذایی را پس از تاریخ مصرف شان استفاده نکنید.

چرا؟

مواد غذایی خام و بعلاوه آب و یخ ممکن است حاوی میکروارگانیسم ها و مواد شیمیایی خطرناک باشند. سموم و مواد شیمیایی ممکن است موجب تغییر شکل، فساد و کپک زدگی مواد غذایی گردد. دقت در هنگام خرید و انتخاب مواد غذایی خام و رعایت نکات ساده ای مانند شستن و پوست کندن احتمال خطر را کمتر می نماید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1847

به "5 نکته کلیدی در سلامت غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته کلیدی در سلامت غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید