فرودگاه های تازه جهان که برای رفتن به آنها لحظه شماری خواهید کرد (قسمت اول)

به گزارش مجله روگذر، امروزه با افزایش مسافرت و ایرلاین های مقرون به صرفه قیمت، کشورهای زیادی در سراسر جهان به فکر احداث فرودگاه های مدرن، مجهز و بزرگ افتاده اند به طوری که بتواند به میلیون ها مسافر خدمات رسانی کند.

فرودگاه های تازه جهان که برای رفتن به آنها لحظه شماری خواهید کرد (قسمت اول)

امروزه مردم بیشتر از گذشته سفر می نمایند و به همین علت شهرهای سراسر جهان در حال ساخت فرودگاه های نو و ارتقای ترمینال های خود هستند تا بدین وسیله امکانات لازم برای خدمات رسانی به ده ها میلیون نفر مسافر را فراهم نمایند. در نتیجه این اقدامات، فرودگاه هایی با معماری مدرن و شیک پا به عرصه گذاشته اند که تصویر فرودگاه های شلوغ و تاریک گذشته را از فکر ها پاک می نماید. در این مقاله قصد داریم تعدادی فرودگاه فوق العاده جهان که تحت ساخت یا توسعه هستند را به شما معرفی کنیم.

فرودگاه نو استانبول، ترکیه

کشور ترکیه در نظر دارد تا به نقطه اتصال غرب و شرق تبدیل گردد. ترکیش ایرلاین هم اکنون بیشتر از هر شرکت هواپیمایی دیگری، به اقصی نقاط جهان پرواز می نماید و با افتتاح فرودگاه نو استانبول (Istanbul New Airport) در 29 اکتبر 2018، این کشور دروازه ای دارد که باید به آن افتخار کند. این محل جایگزین فرودگاه قدیمی آتاتورک شده است و می تواند به 150 میلیون مسافر در طول سال خدمات رسانی داشته باشد و شاید حتی بتواند در زمینه مسافران پروازهای دارای توقف، با دبی رقابت کند.

فرودگاه بین المللی آل مکتوم، دبی

فرودگاه بین المللی آل مکتوم (Al Maktoum International Airport) هم اکنون در زمینه هواپیماهای باری و بخش کوچکی از هواپیماهای مسافربری فعالیت دارد. این فرودگاه در 27 ژوئن 2010 میلادی تاسیس شده است و در جنوب غرب دبی واقع شده است که یکی از بزرگ ترین و شلوغ ترین فرودگاه های جهان به شمار می آید. فرودگاه آل مکتوم در واقع یکی از مهم ترین بخش های پروژه بسیار بزرگ مرکز جهانی دبی (Dubai World Central) است و به همین علت این فرودگاه را با این عنوان نیز می شناسند.

فرودگاه آل مکتوم در آینده 5 باند و 3 ترمینال خواهد داشت و با ارائه مسافت کوتاه پیاده روی برای مسافران و خط ریلی سریع السیر به مرکز دبی به مسافران خدمات می دهد. علاوه براین، فرودگاه آل مکتوم، ده ها برابر بزرگ تر از فرودگاه بین المللی دبی که در حال حاضر یکی از مهم ترین فرودگاه های این شهر و کشور امارات است، خواهد بود و هزینه ساخت آن 82 میلیارد دلار تمام می گردد.

فرودگاه چانگی سنگاپور

فرودگاه چانگی سنگاپور (سنگاپور چانگی Airport)، نخستین فرودگاه مسافری سنگاپور و یکی از بزرگ ترین پایگاه های تردد هوایی در جنوب شرق آسیا به شمار می رود. علاوه براین یکی از پرترافیک ترین فرودگاه های جهان از لحاظ جابه جایی مسافران بین المللی و باربری محسوب می گردد و مشتاقانه در پی افتتاح ترمینال پنجم و جواهر نو خود است.

جواهر، یک محوطه چند منظوره شیشه ای است که ترمینال های موجود و امکانات تفریحی و غذاخوری و خرید را برای استفاده مسافران به هم متصل می نماید. در این بخش، بلندترین آبشار فضای داخلی وجود دارد که در سال 2019 افتتاح خواهد شد و شامل یک باغ 5 طبقه، آبشار 40 متری و گنبدی از 9000 شیشه می گردد. ترمینال 5 نیز در بخش شرقی ترمینال های فعلی قرار خواهد داشت و با ظرفیت سالیانه 50 میلیون مسافر در اواسط سال 2020 فعالیت خود را آغاز می نماید.

فرودگاه لاگواردیا، نیویورک

فرودگاه لاگواردیا (LaGuardia Airport) یکی از فرودگاه های شهر نیویورک است که در شمال محله کویینز و در لانگ آیلند واقع شده است. به منظور یکپارچه سازی سازه ترمینال، بازسازی و نوسازی ترمینال ها و باندهای فرودگاه در دستور کار واقع شده است و هدف افزایش گیت ها و فضای بیشتر در ترمینال ها است تا امکان خدمات رسانی به هزاران مسافر در روز فراهم گردد. سقف های قدیمی که خیلی پایین هستند و کوریدورهای نامناسب، جای خود را به فضای بزرگ تر و روشن تر با تعداد زیادی پنجره و امکانات نو می دهند.

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن (Beijing Daxing International Airport) یکی دیگر از فرودگاه های نو جهان در سال 2019 خواهد بود که مسئولان امیدوارند به بزرگ ترین و شلوغ ترین فرودگاه جهان تبدیل گردد. این فرودگاه یکی از بزرگ ترین ترمینال های مسافربری در جهان را خواهد داشت که مقدار مسافت پیاده روی مسافران را در مقایسه با فرودگاه های مشابه کاهش می دهد. به زودی ایرلاین های شرقی چین و ایرلاین های جنوبی چین به زودی از فرودگاه پکن (Beijing Capital Airport) به این فرودگاه نقل مکان خواهند کرد. خطوط ریلی سریع السیر از فرودگاه به شهر و شبکه نو بزرگراه، با نگاهی به آینده و رشد روزافزون صنعت هوایی چین ساخته شده است. این فرودگاه، 4 باند، 268 پارکینگ و 700 هزار متر مربع ترمینال دارد؛ هر چند انتظار می رود تعداد باندهای آن در نهایت به 7 باند برسد تا بتواند پذیرای 620 هزار پرواز و 100 میلیون مسافر در سال باشد.

فرودگاه وسترن سیدنی

فرودگاه کینگزفرد اسمیت (Kingsford Smith airport) یا همان فرودگاه سیدنی به علت موقعیت اسکله و منع پرواز در هنگام شب برای جلوگیری از مزاحمت برای همسایه های فرودگاه، با محدودیت هایی روبرو است. به همین علت مسئولان به فکر ساخت یک فرودگاه نو هستند؛ کار ساخت فرودگاه وسترن سیدنی (Western Sydney Airport) در سپتامبر 2018 آغاز شد و در سال 2026 افتتاح خواهد شد. این فرودگاه در 43 کیلومتری شهر سیدنی واقع شده است و طوری طراحی شده است که امکان توسعه آن در آینده فراهم گردد.

فرودگاه بین المللی نو برای مکزیکو سیتی

نورمن فاستر، طراح فرودگاه های بسیاری در سراسر جهان است و طراحی فرودگاه بین المللی نو مکزیکو سیتی (New International Airport for Mexico City) را نیز برعهده خواهد داشت. این فرودگاه قرار است جایگزین فرودگاه شلوغ فعلی در مکزیکو سیتی گردد و کار ساخت آن در سال 2015 آغاز شده است. با توجه به هزینه های سرسام آور این پروژه که ممکن است باعث توقف آن گردد، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور منتخب مکزیک قرار است در خصوص ادامه فرایند ساخت و ساز این فرودگاه تصمیم گیری کند. اگر این پروژه متوقف گردد، کوشش ها برای بهبود اوضاع فرودگاه فعلی آغاز می گردد.

فرودگاه برلین براندنبورگ ویلی برندیت، برلین

فرودگاه برلین براندنبورگ ویلی برندیت (Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt) نمونه واقعی تاخیر در ساخت یک فرودگاه نو محسوب می گردد، هر چند که ظاهرا روزهای نهایی ساخت و ساز خود را سپری می نماید. این فرودگاه برای اولین بار در سال 2012 افتتاح شد و توسعه آن طی 6 سال گذشته ادامه پیدا نموده است. با توجه به مسائل قانونی و فساد، این فرودگاه به یک پروژه گران شرم آور برای دولت آلمان تبدیل شده است.

این فرودگاه 8 سال از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب مانده، با این حال اواخر سال 2020، آخرین زمان برای افتتاح نهایی این فرودگاه اعلام شده است، اما بسیاری بر این عقیده اند که تا سال 2021 افتتاح نخواهد شد. در هر صورت این فرودگاه دارای یک ترمینال بزرگ و مدرن و دو باند است و آمادگی انجام فعالیت های دو فرودگاه فعلی برلین را دارد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2074

به "فرودگاه های تازه جهان که برای رفتن به آنها لحظه شماری خواهید کرد (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه های تازه جهان که برای رفتن به آنها لحظه شماری خواهید کرد (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید