جنگ تجاری آمریکا و اروپا، آیا این جنگ فرصتی برای ایران است؟

به گزارش مجله روگذر، خبرنگاران، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی: فاصله آمریکا با همپیمانان قدیمی خود از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید بیشتر شده و اقدام وی در مورد شروع جنگ تجاری با اروپا را شاید بتوان شروعگر شکل گیری اتحادهای جدید در عرصه بین الملل علیه یکه تازی آمریکا دانست.

جنگ تجاری آمریکا و اروپا، آیا این جنگ فرصتی برای ایران است؟

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

ترامپ پیشتر نیز چنین رویکردی را در مورد چین اتخاذ نموده و تعرفه های سنگینی را برای واردات کالا از این کشور اعمال نموده بود.

شاید بتوان دیدار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات چینی را در راستای نزدیکی اروپا به پکن طبقه بندی کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه چین در بروکسل بیان کرد که دنیا در شرایط آشفتگی و عدم اطمینان ژئوپلیتیک است و در این شرایط همکاری مشترک اروپا و چین اهمیتی دوچندان برای دنیا دارد.

وی همچنین در واکنش به اجرایی شدن تعرفه های بی سابقه صادرات اروپا به آمریکا تاکید نمود که اتحادیه اروپا از منافع خود حفاظت نموده و اقدامات متناسب را علیه واشنگتن انجام خواهد داد. موگرینی با اشاره به تمایل اروپا برای مشارکت بیشتر در مذاکرات پیرامون مسائل تجاری، تاکید نمود که این قاره با هیچ کسی در جنگ نیست. نماینده اتحادیه اروپا در سخنانش گفت: اتحادیه اروپا و چین برای حفظ نظم دنیای مسئولیت زیادی دارند.

موگرینی همچنین با بیان اهمیت گسترش همکاری ها بین اتحادیه اروپا و چین گفت طرفین نیازمند هم افزایی بیشتر و تقویت ارتباط پایدار آسیا و اروپا هستند. موگرینی اظهار امیدواری کرد که ارتباط اتحادیه با چین در زمینه سیاست بین الملل، صلح پایدار دنیای و مبارزه با تروریسم افزایش پیدا کند.

واکنش های فدریکا موگرینی در حالی صورت می گیرد که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، طی سخنانی در روز آدینه گفت که اتحادیه اروپا به زودی شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت دنیای تنظیم خواهد نمود و همزمان این اتحادیه در کوشش خواهد بود که از کسب و کار و منافع مالی شرکت های اروپایی فعال در آمریکا حراست کند. رئیس کمیسیون اروپا گفت که امروز، روز بدی برای تجارت دنیای است. ما برای پیشگیری از این وضعیت، هر آنچه که می شد انجام دادیم.

راینهارد بوتیکوفر، عضو جناح سبزهای مجلس اروپا و کارشناس مناسبات فراآتلانتیک در واکنش به این اقدام آمریکا، تاکید نمود که اتحادیه اروپا باید به رئیس جمهوری آمریکا ترامپ نشان دهد که اجازه نمی دهد کسی این اتحادیه را مجازات و یا نکوهش کند.

وی اضافه کرد که اقدامات متقابل در دست تهیه است و تعرفه های گمرکی متقابل برای بعضی کالاهای آمریکایی وضع خواهند شد که البته به سطح گمرک های ویژه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم نمی رسد.

در واکنش به این تصمیم ترامپ اروپا در اقدامی تلافی جویانه تعرفه های مالیاتی روی بعضی از محصولات آمریکایی وارداتی به قاره سبز را افزایش خواهد داد و گفته می گردد شرکت های آمریکایی نزدیک به 4 میلیارد یورو بواسطه این اقدام ضرر خواهند کرد.

علاوه بر این موارد با طرح شروط جدید ترامپ در آخرین لحظه، توافقنامه نفتا میان آمریکا، کانادا و مکزیک در آستانه فروپاشی قرار گرفته و آمریکا در آستانه خروج از نفتا قرار گرفته است. مذاکرات آمریکا و کانادا نیز متوقف و نخست وزیر کانادا ضمن لغو سفر به آمریکا برای توافق نهایی گفت عقل سلیمی در واشنگتن نیست.

همزمان با اروپا مکزیک و کانادا هم که از روز پنجشنبه هدف تعرفه های دولت آمریکا قرار گرفته اند، از اجرای طرح های مقابله جویانه خبر داده اند و وزارت اقتصاد مکزیک نیز اعلام نموده قصد اقدام متقابل در قبال تعرفه های گمرکی ویژه را دارد.

این وزارتخانه بیان کرد که بر تولیدات آمریکایی در سطح گمرکات آمریکا، تعرفه گمرکی وضع خواهد نمود. تعرفه گمرکی مکزیک تا زمانی که تعرفه های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم برقرار است، اجرا خواهند شد.

جنگ تجاری و تقویت برجام

اینکه اروپا تا چه مرحله ای می تواند در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی کند تا حد زیادی به ارتباطات اتحادیه اروپا با کشورهای دیگر به ویژه چین بستگی دارد و در همین رابطه چندی قبل نیز مذاکراتی در سطح عالی میان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با مقامات عالی چین صورت گرفته بود.

به اعتقاد بعضی از کارشناسان برجام موضعی است که اروپا و چین می توانند در مورد آن همکاری های خود را افزایش داده و در مقابل آمریکا بایستند.

از سوی دیگر شروع جنگ تجاری آمریکا با اروپا همزمان شده با سفر نخست وزیر چین به بروکسل و مذاکرات عالی وی با مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا. در همین رابطه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز آدینه 11 خرداد بار دیگر بر عزم این اتحادیه به حفظ توافق هسته ای با ایران تأکید کرد.

موگرینی که در نشستی خبری در بروکسل به همراه وانگ یی، وزیر خارجه چین، سخن می گفت تأکید کرد بخشی از مذاکرات دو طرف درباره برجام است و آنها بر اجرای کامل این توافق، با وجود خروج آمریکا، همچنان مصمم هستند.

وزیر خارجه چین نیز گفت که کشورش در حفظ برجام با ثبات قدم پیش خواهد رفت.

وانگ یی، وزیر خارجه چین که اخیراً به عضویت در شورای حکومتی آن کشور ارتقا یافته، برای گفتگوهای راهبردی سالانه با اروپا به بروکسل سفر نموده است.

موگرینی در این نشست خبری بیان کرد که بخشی از گفتگوهایش با وانگ یی درباره برجام بوده و این موضوع در نشست سران دو طرف که قرار است ماه آینده در پکن برگزار گردد نیز یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود.

پس از خروج ایالات متحده از برجام که هجدهم اردیبهشت از سوی دونالد ترامپ اعلام شد، مقام های آمریکایی ضمن تأکید بر وضع شدیدترین تحریم ها علیه تهران، به شرکت های اروپایی نیز هشدار داده اند که در صورت ادامه فعالیت در ایران مشمول تحریم ها خواهند شد. کشورهای اروپایی با تأکیدهای مکرر بر حفظ برجام، در حال مذاکره برای یافتن راه حلی در این باره هستند.

با این حال شماری از شرکت های بزرگ اروپایی گفته اند که برای پرهیز از تحریم های آمریکا به فعالیت خود در ایران خاتمه می دهند.

در واکنش به این تحولات، فدریکا موگرینی در دیدار روز آدینه اش با مقام ارشد چینی تأکید کرد که همکاری دو طرف مشخصاً در دو موضوع اولویت دارد: نخست و مهم تر از هر چیز، عمل به تعهدات هسته ای در چارچوب برجام ادامه یابد ... و دوم اینکه دو طرف در زمینه ابعاد مالی اجرای برجام به همکاری خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 559

به "جنگ تجاری آمریکا و اروپا، آیا این جنگ فرصتی برای ایران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ تجاری آمریکا و اروپا، آیا این جنگ فرصتی برای ایران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید