فوتبال آمریکایی چیست و چه تفاوت ها و شباهت هایی با فوتبال اروپایی دارد؟

به گزارش مجله روگذر، فوتبال آمریکایی و فوتبال اروپایی هر دو با نام فوتبال شناخته می شوند اما دو ورزش کاملا متفاوت هستند. در بازی فوتبال آمریکایی بازیکنان یک توپ بیضی شکل را با دست به یکدیگر پرت می نمایند و در آمریکا با نام فوتبال شناخته می گردد و در اغلب کشورها هم آن را با نام فوتبال آمریکایی می شناسند. اما فوتبالی که عمومی تر است و ما هم می شناسم با توپ گرد و با پا بازی می گردد و استفاده از دست در آن خطا است. این نوع از فوتبال به فوتبال اروپایی معروف است. امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم درباره تفاوت این دو ورزش با هم صحبت کنیم.

فوتبال آمریکایی چیست و چه تفاوت ها و شباهت هایی با فوتبال اروپایی دارد؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

فوتبال اروپایی

اولین فوتبالی که به شکل فوتبال اروپایی امروزی صورت گرفته است در چین و با نام بازی ضربه زدن به توپ ثبت شده است. این بازی ها در زمان سلسله هان (206 سال قبل از میلاد تا 220 میلادی) بازی می شده و قوانینی هم برای آن وضع شده است. سپس در یونان بازی توپ تو رواج پیدا کرد که شبیه به فوتبال بوده است. البته این بازی بیشتر با دست انجام می شده و شباهت بیشتری به راگبی دارد. اگر بخواهیم به بازی های کهن دیگری که شبیه به فوتبال بوده است اشاره کنیم باید از کماری در ژاپن و چوک-گک در کره نام ببریم.

بیشتر از 90% مردم دنیا فوتبال را همان بازی 22 نفره ای می شناسند که با یک توپ گرد و در زمین چمن مستطیلی شکل انجام می گردد. مدت زمان این بازی 90 دقیقه است و اگر توپ از خط دروازه گذر کند امتیاز گل به شمار میرود. در سال 1863 در زمانی که فوتبال انگلیس اولین قوانین بازی را معین کرد این نام را بر آن گذاشت. علت این نام گذاری هم این بود که با فوتبال آمریکایی و دیگر انواع فوتبال اشتباه گرفته نگردد. در اواخر قرن نوزدهم، دانش آموزان عادت کردند که کلمات را کوتاه نموده و به اختصار بیان نمایند.

در سال 1889 این ورزش با نام socca و سپس با نام socker ثبت شد. این نام تا حدود سال 1895 بر روی این ورزش باقی ماند. جالب است بدانید که هیچ قانونی درباره تفاوت فوتبال عادی و فوتبال انگلیسی (socker) وجود ندارد و هر دو همان ورزش 22 نفره با یک توپ گرد اشاره می نمایند و هر دو به قوانین آن به وسیله هیأت بین المللی اتحادیه فوتبال (IFAB) وضع شده است پایبندند.

بر اساس استانداردهای دنیای یک توپ فوتبال خوب نباید ابعادی کمتر 68 سانتی متر و بیشتر از 70 سانتی متر داشته باشد. قطر یک توپ فوتبال استاندارد 22 سانتی متر است. وزن آن در ابتدای بازی نباید کمتر از 140 گرم و بیشتر از 450 گرم باشد. در فوتبال اروپایی بازیکنان مجاز به لمس توپ با دست نیستند و بازی فقط باید با پا انجام گردد. البته بازیکنان برای پاس دادن توپ می توانند از سر خود هم استفاده نمایند اما راهنمایی توپ به یاری دیگر اعضای بدن خطا محسوب می گردد. در این بازی اگر هر دو تیم به تعدادد مساوی گل بزنند بازی به وقت اضافه و یا ضربات پنالتی کشیده می گردد.

جام دنیای فوتبال هر 4 سال یک بار به وسیله FIFA برگزار می گردد و در آن حدود 190 تا 200 تیم فوتبال از سراسر دنیا با هم به رقابت می پردازند. مسابقات فینال هم بین 32 تیم برگزار می گردد و هر دوره فقط 1 قهرمان دنیای دارد. این بازی ها از سال 1930 به صورت مرتب هر 4 سال برگزار می گردد و فقط در سال های 1942 و 1946 به علت جنگ دنیای دوم لغو شده است.

معتبرترین مسابقات فوتبال باشگاهی اروپا، لیگ قهرمانان یوفا و لیگ قهرمانان زنان یوفا است که به اسم پربیننده ترین رویداد ورزشی سالانه در دنیا ثبت شده است. 5 لیگ برتر اروپایی مردان شامل لیگ برتر انگلیس، لالیگا اسپانیا، بوندس لیگا آلمان، سری آ ایتالیا و لیگ 1 فرانسه است. این بازی ها با جذب بیشتر بازیکنان برتر دنیا و صرف هزینه ای حدوود 600 میلیون پوند برگزار می گردد.

فوتبال آمریکایی

فوتبال آمریکایی قبلا در آمریکای شمالی رواج داشته و به مرور در بین مردم به اسم فوتبال شناخته شد. اتحادیه فوتبال هم که در ایالات متحده احتیاج به نام جدیدی داشت این ورزش را رسما فوتبال نام گذاری کرد. امروزه این ورزش همچنان در آمریکا با نام فوتبال شناخته می گردد اما در اروپا به این صورت نیست.

در فوتبال آمریکایی دو تیم با 11 بازیکن در زمینی مستطیل شکل بازی می نمایند و ستون های در دو انتهای زمین نقش دروازه را دارند. بازیکنان با دویدن و پاس دادن توپ به وسیله دست هایشان به یکدیگر کوشش می نمایند که توپ را وارد دروازه نموده و امتیاز کسب نمایند. امتیازهای این بازی در درجه اول براساس پیشبرد توپ در زمین محاسبه می گردد و سپس با زدن توپ به میله دروازه امتیاز گل را هم به دست می آروند.

اولین فوتبال در 6 نوامبر سال 1869 بین دو تیم دانشگاهی راتگرز و پرینستون در آمریکا انجام شد. قوانین این بازی از سال 1880 به بعد به وسیله پدر فوتبال آمریکا، والتر کمپ، تنظیم شد. راگبی ارتباط نزدیکی با فوتبال کانادایی دارد و پس از ورود به آمریکا توسعه پیدا نموده است.

نقطه اشتراک فوتبال اروپایی و آمریکایی

هر دو فوتبال آمریکایی و اروپایی براساس استانداردها و قوانین معین شده به وسیله FIFA و چهار اتحادیه فوتبال انگلستان، با نام های اختصاری FA، SFA، FAW و IFA بازی می شوند. هر مسابقه ای صرف نظر از اینکه در کدام منطقه بازی می گردد و یا اینکه فوتبال آمریکایی است یا فوتبال اروپایی، ملزم هستند این قوانین را رعایت نمایند.

جمع بندی

فوتبال محبوب ترین بازی در دنیا است که در هر منطقه به شکلی خاص بازی می گردد. فوتبال اروپایی و فوتبال آمریکایی از پرطرفدارترین این ورزش ها هستند که همان طور که از نامشان تعیین است هر کدام در یکی از قاره ها رواج دارد. این دو ورزش تفاوت هایی با هم دارند که یکی از شاخص ترین آن ها نحوه حمل توپ در زمین است.

منابع: bunde sliga, wikipedia, wikipedia

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1793

به "فوتبال آمریکایی چیست و چه تفاوت ها و شباهت هایی با فوتبال اروپایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال آمریکایی چیست و چه تفاوت ها و شباهت هایی با فوتبال اروپایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید