سفر به آمریکا: لاهاینا در هاوانا جایی که سایه ها ناپدید می شوند

به گزارش مجله روگذر، وقتی که نور خورشید هیچ سایه ای از خود باقی نمی گذارد! اگر به این پدیده علاقه دارید همراه خبرنگاران باشید تا از سر از راز آن برداریم.

سفر به آمریکا: لاهاینا در هاوانا جایی که سایه ها ناپدید می شوند

اگر علاقمند به دریافت خدمات ویزای مسافرتی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

پدیده ظهر لاهاینا در هر لحظه در نقطه ای از دنیا در حال رخ دادن است. در این هنگام وقتی نور خورشید به اجسام عمود بر سطح می تابد، هیچ سایه ای دیده نمی گردد.

با توجه به سایه های زیر ماشین ها و روی دیوار، خورشید در آسمان است. ولی چرا این ستون ها هیچ سایه ای ندارند؟

به نظر می آید کسی این ستون ها را از عکس دیگری برداشته و اینجا گذاشته است، یا این یک اسکرین شات از یک بازی ویدیویی با کیفیت بد است که سازنده آن سایه ها را فراموش نموده است. ولی من به شما اطمینان می دهم این عکس واقعی است و در هاوایی گرفته شده است.

دلیل نبودن سایه این است که خورشید مستقیما از بالا می تابد. مردم هاوایی این پدیده را ظهر لاهاینا می نامند.

هاوایی تنها ایالت در آمریکا است که این پدیده دو بار در سال در آن رخ می دهد، اما تنها جای زمین نیست که این اتفاق در آن می افتد. در حقیقت، در همین حال که این مطلب را می خوانید نقطه ای در دنیا هست که خورشید هیچ سایه ای به وجود نمی آورد. این نقطه در حالی که سیاره می چرخد به صورت مداوم در سطح زمین حرکت می نماید. شاید الان وسط یک اقیانوس یا در صحرا باشد یا در مکانی مبهم که قابل مشاهده یا هیچ کس متوجه آن نیست.

لاهاینا؛ هاوایی

این تقطه، فروخورشیدی نامیده می گردد. در یک نقطه فروخورشیدی اشعه خورشید دقیقن عمود به سطح زمین برخورد می نماید، پس هر جسم عمود بر زمین هیچ سایه ای از خود باقی نمی گذارد. این پدیده بدون سایه توسط موزه بیشاپ (Bishop Museum) متعلق به لاهاینا، پایتخت قدیمی هاوایی در جزیره مائویی (Maui) به نام ظهر لاهاینا نام گذاری شده است. لاهاینا در زبان هاوایی به معنی خورشید ظالم است.

وقتی زمین می چرخد، نقطه فروخورشیدی به سمت غرب حرکت می نماید و زمین را هر روز دور می زند. این نقطه همچنین در میان مدار راس السرطان و مدار راس الجدی حاره به سمت شمال و جنوب حرکت می نماید. وقتی نقطه فروخورشیدی در مدار راس ااسرطان است، روز تحول ژوئن و وقتی نقطه فروخورشیدی در مدار راس الجدی حاره است، روز تحول دسامبر است. به طور مشابه، نقطه اعتدال شب و روز در سپتامبر و مارچ زمانی رخ می دهد که نقطه فروخورشیدی از خط استوا عبور می نماید.

تاریخ رخداد ظهر لاهاینا هر سال تغییر می نماید. اولین بار آن در ماه می و دومین بار در جولای رخ می دهد. زمان آن معمولن بین 12:43 - 12:16 بعد از ظهر بر اساس ساعت استاندارد هاوایی است. شما می توانید تقویم محلی خود را چک کنید یا برای تاریخ های دقیق و مختصات، در گوگل جستجو کنید.

نظر شما در خصوص این پدیده چیست؟ در بخش دیدگاه ها با خبرنگاران در ارتباط باشید.

منبع: کجارو
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1510

به "سفر به آمریکا: لاهاینا در هاوانا جایی که سایه ها ناپدید می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: لاهاینا در هاوانا جایی که سایه ها ناپدید می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید