همه چیز درباره جاهای دیدنی گنبد کاووس

به گزارش مجله روگذر، بسیاری از سفر روندگان دوست دارند که طراحی های بزرگ برای سفرشان داشته باشند. مثلا دور دریاچه ارومیه را بچرخند یا کویر مرکزی ایران را بپیمایند. در میان انواع سفرهایی که بر اساس موقعیت جغرافیایی تعریف می شود، سفر کردن در نوار شمالی ایران هم یکی از مقاصد مجذوب کننده است. سفر از آستارا در منتهی الیه غربی در خزر تا گنبد در گوشه شرقی نوار شمالی ایران می تواند درک بهتری به شما از موقعیت و شرایط طبیعت شمالی ایران بدهد. از جنگل های انبوه غربی در گیلان تا تپه های استپی زیبا در گنبد. در اینجا می خواهیم کمی درباره دیدنیهای گنبد کاووس حرف بزنیم. یکی از زیباترین شهرهای ایران با طبیعتی متفاوت. شما ممکن است کیفیت جنگلی که در محمودآباد مازندران می بینید را در رودسر گیلان هم ببینید، اما بدون اغراق می توان گفت که کیفیت آب، خاک، پوشش گیاهی و رطوبتی را که در گنبد می بینید در جای دیگری از ایران نمی توانید تجربه کنید. برای همین اگر از علاقه مندان به سفر و گشت و گذار در ایران هستید و دوست دارید کیفیت خوبی از ایران را درک کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری به جاهای دیدنی گنبد کاووس بزنید. شهری که شما را مسحور می کند.

همه چیز درباره جاهای دیدنی گنبد کاووس

نگاه کلی به دیدنیهای گنبد کاووس

بسیاری از جاهای دیدنی گنبد کاووس در دو دسته بزرگ تاریخی و طبیعی دسته بندی می شوند. به همین دلیل برای دیدن گنبد و زیبایی هایش باید خودتان را برای یک گشت وگذار تاریخی-طبیعی آماده کنید. همان طور که می دانید گنبد کاووس مساحت زیادی دارد و بخش بزرگی از خاک استان گلستان را به خود اختصاص داده است. برای همین اگر قصد دیدن اماکن گنبد کاووس را دارید باید خودتان را برای یک سفر هیجان انگیز در بخش بخش این جغرافیای زیبا آماده کنید. در یک نگاه کلی می توان جاهای دیدنی گنبد کاووس را در فهرست زیر جای داد:

  • گنبد قابوس
  • شهر تاریخی جرجان
  • زیارتگاه خالد نبی(ع)
  • تالاب آلماگل
  • تالاب آلاگل
  • تالاب آجی گل
  • سد گنبد کاووس
  • روستای هیوه چی بالا
  • روستای آق بند
  • رودخانه آق بند
  • مجتمع سوارکاری گنبد کاووس
  • دریاچه مصنوعی گنبد کاووس
  • گبری قلعه یا قلعه کافر
  • رودخانه چهل چای

گنبد قابوس، بزرگترین برج آجری دنیا

بر فراز تپه ای در میانه شهر گنبد مهم ترین دیدنی این شهر و نماد خاص آن که حتی نام شهر هم از آن برداشته شده خودنمایی می کند. گنبد قابوس که بزرگترین برج آجری دنیاست و از قرن چهارم هجری تا به امروز در این شهر خودنمایی می کند. این برج 53 متری آجری روی مقبره قابوس بن وشمگیر ساخته شده و یکی از دیدنیهای گنبد کاووس است.

بر فراز تپه 15 متری بنای 53 متری برج بنا شده و بالای آن هم گنبد مخروطی 18 متری قرار گرفته است. این گنبد که بازمانده از زمان آل زیار است در زمان حکمرانی قابوس بن وشمگیر ساخته شده و در میانه میدانی است که اکنون به نام باغ ملی گنبد شناخته می شود و در زمان ساخت، سربازخانه قابوس بن وشمگیر بود.

این برج کاربردهای نجومی هم دارد. چنانکه در بسیاری از شهرها میل یا برجی ساخته شده که جهت طلوع و غروب خورشید و روزهای انقلاب تابستانی و زمستانی را مشخص می کند. همچنین این برج کاربرد شهری هم داشته است. چنانکه معروف بوده در گذشته از چنین برج هایی برای مشخص کردن حریم شهرها و همچنین نمادی که مسافران و در راه ماندگان شهر را گم نکنند استفاده می شده است. به هر روی حالا یکی از بهترین و زیباترین گنبدهای آجری دنیا در شهر زیبای گنبد و در میانه باغی بزرگ قرار گرفته است و سالانه مسافران زیادی را به سمت و سوی خودش می کشد.

جرجان؛ خبرنگارانهای تاریخی بیرون زده از دل خاک

یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس بقایای شهر جرجان است. شهری باستانی که حالا خبرنگارانهایش از دل خاک بیرون زده است. این شهر در زمان خودش یکی از شهرهای مهم ایران بوده و در دوران تسلط عرب ها بر ایران یکی از شهرهای مهم و هم پایه ری، مرو و جندی شاپور شناخته می شد. این شهر تاریخی در سه کیلومتری غرب گنبد قرار گرفته است و می توانید در آن بقایای تمدنی از قرن سوم هجری را ببینید.

این شهر که خودش روی خرابه های یک شهر ساسانی ساخته شده تا خبرنگارانهای گنبد قابوس ادامه داشته و حالا بخش های کمی از آن از دل خاک بیرون آمده است. شهری که در سال 1317 در فهرست آثار باستانی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون هم در بخش هایی از آن، مطالعات باستان شناسی در جریان است.

زیارتگاه خالد نبی؛ گورستانی تاریخی و رمزآلود

می توان گفت که در میان اماکن گنبد کاووس دو نقطه شهرتی دنیای دارد. یکی گنبد قابوس و دیگری زیارتگاه خالد نبی. زیارتگاهی بر فراز تپه ای دیدنی با چشم انداز های به شدت عجیب که در کنارش یکی از رازآلودترین گورستان های تاریخی ایران قرار گرفته است. خالد نبی و گورستان عجبش در 85 کیلومتری شمال شرق گنبد کاووس و نزدیک شهر کلاله قرار دارند.

این گورستان تاریخی بر فراز کوه گوگجه داغ قرار گرفته است و شما در آن به جز نمادهای عجیب و غریب و فوق العاده ای که روی قبرها قرار گرفته است، می توانید چشم انداز ها طبیعی زیبایی را هم ببینید. بهترین فصل سفر به این گورستان و زیارتگاه، بهار به ویژه فروردین ماه است. چرا که در فروردین ماه بخش بزرگی از زمین های گنبد زیر کشت کلزا می رود و گل های زرد کلزا در فروردین ماه به سبزی چمن و طبیعت اطرافش هماهنگی فوق العاده ای پیدا می کنند.

تالاب های سه گانه گنبد

آلماگل، آلاگل و آجی گل سه تالاب مشهور گنبد هستند. جایی که زیستگاه پرندگان زیادی هستند و تنوع زیستی مجذوب کنندهی دارند. یک مقصد مطمئن برای پرنده نگرها و دوست داران طبیعت. آلماگل در 55 کیلومتری شمال گنبد واقع شده و اگر وارد جاده گرگان به اینچه برون شوید و به سمت شمال برانید و راه روستای تنگلی را پیش بگیرید، به حوالی تالاب زیبای آلماگل می رسید.

آلماگل نقطه مرزی ایران و ترکمنستان است و البته همه 207 هکتار وسعت آن کاملا در خاک ایران قرار گرفته است. در واقع این تالاب بخشی از مرز ایران را تشکیل می دهد. نیزارهای فراوان این تالاب یک مکان عالی برای زندگی پرندگان مهاجر است و برای همین بسیاری از این پرندگان در جهت مهاجرت شان این تالاب را برای سکونت انتخاب می کنند. در کنار این تالاب، دو تالاب دیگر به نام های آلاگل و آجی گل قرار گرفته است.

اگر 5 کیلومتر از تالاب آلماگل به سمت شمال حرکت کنید به تالاب دوم یعنی آجی گل می رسید. دسترسی به این تالاب از جاده آق قلا-اینچه برون راحت تر است. این تالاب هم مانند دو تالاب دیگر همسایه اش یک تالاب آب شور است و عمق آن در زمستان بیشتر و تا 2.5 متر می رسد.

آجی گل که سومین تالاب از مجموعه این تالاب های سه گانه است، بزرگترین آن ها هم به شمار می آید و 360 هکتار وسعت دارد. عمق آن هم از سایرین بیشتر است و در فصل های پرآب یعنی زمستان تا 5 متر هم عمق دارد. بهترین زمان برای بازدید از این سه تالاب زیبا زمستان است. وقتی که هم تالاب پر آب است و هم پرندگان بیشتری در نیزارهای اطراف آن زندگی می کنند.

سد گنبد کاووس

اگر در بهار به گنبد کاووس می روید، حتما باید از سد گنبد کاووس هم دیدن کنید. جایی که تپه های سبز و زردش انعکاس زیبایی در دریاچه سد گنبد کاووس ایجاد می کنند و به شما فرصت می دهند یکی از زیباترین چشم انداز ها طبیعی این استان را ببینید. سد گنبد کاووس در 12 کیلومتری شمال شرق گنبد قرار گرفته است. این سد روی رودخانه گرگان رود قرار گرفته است و دریاچه زیبایی پشت این سد خاکی پدید آمده است. این دریاچه در کنار تپه های فراوان اطرافش یکی از تفرج گاه های اصلی گنبدی ها است. پوشش گیاهی مجذوب کننده این ناحیه و دریاچه مصنوعی هم موجب شده تا سد گنبد کاووس به یکی از سکونت گاه های حیوانات وحشی تبدیل شده و حیات وحش متنوعی در اطراف آن شکل بگیرد.

روستاهای دیدنی گنبد کاووس

روستاهای دیدنی گنبد کاووس هم می توانند یک مقصد خوب در سفر به این شهر باشند. به ویژه اینکه در این شهرستان با گشت وگذار می توانید روستاهای بکر و کمتر شناخته شده؛ اما با چشم انداز ها فوق العاده زیبا را بیابید. یکی از روستاهای دیدنی گنبد کاووس هیوه چی بالا است. این روستا در جنوب غرب گنبد و در حوالی راه دسترسی گنبد به آق قلا قرار گرفته است. اگر به این روستا سفر کنید احساس می کنید وارد یکی از کارت پستال های کلاسیک قدیمی شده اید. خانه های روستایی و تنک که در یک چمنزار زیبا پخش شده اند و روخانه ای جای در کنار با پس زمینه ای از کوه های ستبر خلاصه ای کوتاه از چیزی است که در این روستا می بینید. همان طور که گفتم روستاهایی از این دست در گنبد فراوان است و کافی است کمی اهل جست وجو باشید تا بتوانید چنین چشم انداز ها بکر و زیبایی را پیدا کنید.

میدان اسبدوانی گنبد کاووس

اگر به گنبد سفر کنید، خیلی احتمال دارد که یک قالیچه ترکمن به عنوان سوغات سفر بخرید. یا احتمال دارد که دل را به دریا بزنید و در یک اوی یا آلاچیق سنتی ترکمن ها سکونت کنید یا در رستورانی چکدرمه بخورید. این ها احتمالا بخشی از تجربه های منحصر به فرد شما از این شهر خواهد بود.

اگر می خواهید این تجربه سفر را کامل تر کنید، حتما باید سری به میدان اسبدوانی گنبد هم بزنید و تجربه ای از اسب های ترکمنی را داشته باشید. برای همین احتمالا باید جوری تنظیم کنید که بهار یا پاییز در گنبد باشید. البته که بهترین فصل سفر به گنبد در بهار است و برای همین حتما خاطرتان باشد که یک بهار در گنبد باشید تا هم سبزی چمنزارها و زردی مزارع کلزا و زیبایی شقایق های این سرزمین زیبا را ببینید و هم یک مسابقه مجذوب کننده اسبدوانی را ببینید که هیجان میدانش چیزی شبیه هیجان یک مسابقه فوتبال است.

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس در ورودی شهر است. مساحت این دریاچه پنج هکتار است و در آن 120 هزار متر مکعب آب جای می گیرد. در دریاچه مصنوعی گنبد کاووس امکانات تفریحی برای شهروندان در نظر گرفته شده و این مسئله آن را به مکانی محبوب برای شهروندان تبدیل کرده است.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی گنبد کاووس (دی 1400)

گنبد قابوسبرای اتباع ایرانی 5 هزار تومان
برای توریست های خارجی 30 هزار تومان
شهر تاریخی جرجان5 هزار تومان
زیارتگاه خالد نبیرایگان
گورستان خالد نبیرایگان
تالاب های سه گانه گنبدرایگان
میدان اسبدوانی گنبد کاووسمتغیر بین 20 تا 50 هزار تومان
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2152

به "همه چیز درباره جاهای دیدنی گنبد کاووس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره جاهای دیدنی گنبد کاووس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید