پارک ملی آتشفشانی لاسن؛ دیدنی طبیعی در کالیفرنیا

به گزارش مجله روگذر، پارک ملی آتشفشانی لاسن یکی از شگفت انگیزترین پارکهای طبیعی هست. تپه های شنی رنگی و زیبای پارک آتشفشانی لاسن که بر اثر پدیده های زمین شناسی بوجود آمده اند، جلوه ای از زیبایی طبیعت هستند. این تپه های رنگی، گستره ای از سنگهای متخلخل بوده که اکسیداسیون خاکسترهای آتشفشانی آنها را بوجود آورده است. اگر به نوک تپه های پارک ملی آتشفشانی لاسن در آمریکا دقت کنید، خاکسترهای اکسایش شده ای را می بینید که به رنگهای مختلف درآمده اند. این خاکسترها در حقیقت روی مواد مذاب روان و بسیار داغ فرود آمده اند و به همین دلیل، رنگهای مختلف به خود گرفته اند. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را به تور مجازی پارک ملی آتشفشانی لاسن ببریم.

پارک ملی آتشفشانی لاسن؛ دیدنی طبیعی در کالیفرنیا

فهرست مطالب

تپه های رنگی شنیآتشفشان بزرگتر، آتشفشان کوچکتر را خورده است!جهت دسترسی

تپه های رنگی شنی

جنس مواد مذابی که در مخروط آتشفشانی Cinder cone پارک ملی لاسن دیده می شوند، بازالت است که حالت روان و شل دارد. فوران آتشفشان باعث می شود که مواد مذاب به صورت قطرات همراه با گاز، از دهانه مخروط به بالا پرتاب شده و پایین بیایند. اما، بعد از سرد و سخت شدن این مواد مذاب، سنگهای آذرین به وجود می آیند که حالت متخلخل دارند. در حقیقت، گازهایی که درون این سنگهای آذرین آتشفشانی قرار دارند و نمی توانند بیرون بیایند، باعث می شوند که سنگها به صورت حفره دار دربیایند. اگر بخواهیم به صورت علمی بیان کنیم، جریانهای مذاب بازالتی از درون مخروط فوران کرده و لایه هایی در پهنه های گسترده از مواد مذاب با نام Fantastic lava beds را ایجاد می کنند و بعد هم فعالیتشان تمام می شود.

آتشفشان بزرگتر، آتشفشان کوچکتر را خورده است!

در حقیقت، مخروط آتشفشان Cinder cone از دو مخروط متفاوت تشکیل شده است. یکی از این آتشفشانها تقریبا بطور کلی مدفون شده و نشانه و بقایایی از آن روی دامنه جنوبی دیده می شوند. در مواد مذاب روی تپه های رنگی پارک آتشفشانی لاسن، قطعاتی از سنگهای قرمز و سخت آذرین به نام اسکوریا پیدا شده که از دیدنی های کالیفرنیا هستند. دلیل وجود این سنگهای آذرین قرمز رنگ هم می تواند آتشفشان بزرگتر باشد. این سنگها بخشی از مخروط آتشفشانی بزرگتر بوده اند که به مرور زمان از روی دامنه با شیب تند شسته شده و آرام آرام خودشان را به سطح هموارتر رسانده اند.

جهت دسترسی

برای سفر به کالیفرنیا و رسیدن به نوک تپه های آتشفشان Cilender Cone پارک لاسن، یک جهت پیاده روی وجود دارد. اگر می خواهید زیبایی های این تپه ها و مناظر اطراف را ببینید، از این جهت پیاده روی بالا بروید. البته بخاطر وجود سنگهای سست و نامطمئنی که در این منطقه وجود دارند، این پیاده روی باید با احتیاط انجام شود، زیرا لیز خوردن از این جهت به معنای سقوط است. این تپه های شنی در ضلع جنوب شرقی این مخروط آتشفشانی و درست در پشت پهنه های بازالتی Fantastic lava beds واقع شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1236

به "پارک ملی آتشفشانی لاسن؛ دیدنی طبیعی در کالیفرنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی آتشفشانی لاسن؛ دیدنی طبیعی در کالیفرنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید