1000 محوطه تاریخی در قزوین در آستانه ثبت ملی است

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران، مراسم معارفه فرمانده جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ظهر دوشنبه با حضور، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، فاضل نیا معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی، سرهنگ قاسمی رئیس پلیس پیشگیری و جمعی از مسئولان در سالن سید محمد بهشتی برگزار گردید.

1000 محوطه تاریخی در قزوین در آستانه ثبت ملی است

در این مراسم محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در قزوین بیش از یک هزار و 100 محوطه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و حدود یک هزار محوطه شناسایی شده و در آستانه ثبت وجود دارد.

وی گفت: حرکت های سازمان یافته ای برای غارت و تاراج میراث ارزشمند کشور انجام شده که خوشبختانه با کوشش شبانه روزی پرسنل خدوم یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری نیروی انتظامی به ویژه حوزه پلیس پیشگیری از تراج میراث فرهنگی جلوگیری شده است.

حضرتی توضیح داد: دستگاه قضایی استان هم در صدور احکام و برخورد قانونی با متخلفان بسیار سخت گیرانه و جدی برخورد نموده که این کالر موجب شده در سالهای اخیرتا حد زیادی تجاوز به میراث فرهنگی مهار شده و امیدواریم این همکاری تداوم داشته باشد تا از تعرض متجاوزان به آثار و محوطه های تاریخی کشورمان جلوگیری گردد.

وی با اشاره وظیفه خطیرمجموعه یگان حفاظت میراث فرهنگی در حفظ و صیانت از آثار و محدوده های تاریخی گفت: آثار و محوطه های باستانی و تاریخی بخش وسیعی از محدوده جغرافیایی استان قزوین را در برمی گیرد به طوری که در شمالی ترین نقطه استان در منطقه الموت، کاروانسرای پیچ بن، جنوبی ترین نقطه در منطقه آوج، کاروانسرای هجیب، شمال غرب مجموعه تاریخی سمیران و در شرق محوطه های باستانی آبیک واقع شده که در نقاط مرزی استان با استان های همجوار است و همکاران یگان حفاظت میراث فرهنگی زحمات بسیار زیادی را برای حفاظت و نگهداری از این محوطه ها متحمل می شوند.

حضرتی با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی به عنوان بخشی از هویت فرهنگی، اجتماعی اضافه نمود: تقویت این یگان در واقع یاری به صیانت از میراث ارزشمندی است که هویت تارخی ما را نشلان می دهد و اگر نسیت به آن بی تفات باشیم و سهل انگاری کنیم آسیب جدی خواهیم دید.

در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات سرهنگ رضا ملکی فرمانده سابق، سرهنگ حجت علیزاده از سوی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین منصوب شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 896

به "1000 محوطه تاریخی در قزوین در آستانه ثبت ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1000 محوطه تاریخی در قزوین در آستانه ثبت ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید