آشنایی با روش های درمان سینوزیت در سفر

به گزارش مجله روگذر، اصولا سفر سبب بهبود حال روحی و جسمی هر گردشگر و مسافری خواهد شد مگر اینکه شخص مسافر در طول سفر خود دچار بیماری های حاد و یا مزمنی گردد و به طور کلی لذت سفر را از دست داده و حتی سبب ایجاد شرایطی بد برای دیگر همسفرانش نیز گردد. یکی از بیماری هایی که معمولا سلامت افراد در مسافرت های دور و نزدیک را تهدید می نماید، سینوزیت و ایجاد عفونت در مجرای تنفسی انسان است. بروز بیماری سینوزیت که اغلب مردم آن را با میگرن اشتباه می گیرند، دلایل زیاد دارد که یکی از آن ها می تواند جا به جایی و ناسازگاری بدن با شرایط محیطی جدیدی که در آن قرار گرفته است، باشد. به اصطلاح به این نوع منشا بیماری آب به آب شدن شخص مسافر گفته می گردد که البته می توان با دانستن روش هایی ساده و مفید و اجرای به موقع آن ها در طول سفر احتمال بروز چنین بیماری آزار دهنده را تا حد زیادی کاهش داد و حداقل یک مسافرت عاری از بیماری سینوزیت و دیگر بیماری های سینوسی را برای خود رقم زد. پس اگر از جمله کسانی هستید که مبتلا به سینوزیت هستید و یا مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستید، توصیه می کنیم به هیچ عنوان این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را که می خواهد شما را با روش های درمان سینوزیت در سفر آشنا نماید از دست ندهید.

آشنایی با روش های درمان سینوزیت در سفر

کمی آشنایی با سینوزیت

اگر بخواهیم خیلی ساده شما را با تعریف این بیماری آشنا نماییم، باید بگوییم سینوزیت در حقیقت به بروز التهاب و احتقان در حفره های سینوسی منتهی به مجرای تنفسی بینی گفته می گردد و در واقع زمانی بیماری سینوزیت در افراد عیان می گردد که هوای وارد به بدن انسان از طریق بینی تصفیه، مرطوب و گرم نگردد و جریان هوا داخل حفره های کوچک سینوسی نشوند و بستر رشد باکتری های مختلف را در این قسمت از صورت ایجاد نمایند.

از مهمترین علل ایجاد این بیماری در افراد می توان به مسائل تیغه بینی، حساسیت و همچنین سرماخوردگی در آنان اشاره نمود. نشانه های بیماری سینوزیت شامل: آبریزش بینی، عفونت حلقی، تب خفیف و همچنین درد است. که البته بدیهی ترین عامل آن وجود سردردهای صبحگاهی پس از بیدار شدن از خواب و یا ایجاد اختلال اساسی در حس بویایی افراد به حساب می آید. جالب است اگر بدانید بسیاری از افراد در جامعه ما اغلب بیماری سینوزیت را با میگرن که در اصل به سردردهای پیاپی و ضربانی در نیمه ای از سر گفته می گردد و با افزایش فعالیت جسمانی بدن، سطح بیماری نیز ارتقاء پیدا می نماید و فرد را حتی نسبت به کوچکترین منبع نوری و صوتی نیز حساس می نماید، اشتباه می گیرند.

به هر حال هر بیماری در جهان امروز دارای روش های درمانی متعددی است که البته ما در این مطلب قصد ارائه روش های درمان سینوزیت در سفر را برایتان نموده ایم تا اگر خدایی نانموده در طول مسافرت کاری و یا تفریحی خود متوجه بروز این بیماری در خود شده اید، بدانید که خیلی ساده و تنها با کمی دقت می توانید از شر آن خلاص و از مسافرتتان لذت ببرید. ناگفته نماند با توجه به پیشرفت علم پزشکی، همچنان متخصصان گوش و حلق و بینی بهترین روش بهبود سینوزیت را استفاده و بهره گیری از اصول طب سنتی می دانند.

نکاتی در مورد درمان سینوزیت در سفر

روش های درمان سینوزیت در سفر بسیار متنوع و مختلف است. شما برای مقابله با این بیماری هم می توانید از روش های شیمیایی (داروهای پزشکی) و هم از روش های سنتی (توجه به منابع غذایی) استفاده نمایید که البته بحث پزشکی برای درمان انواع سینوزیت ها کاملا یک مقوله تخصصی محور است و قطعا پرداختن به آن در این مطلب میسر نیست و به همین خاطر ما تصمیم داریم تا شما را بیشتر با راهکارهای کاملا ساده و منطقی برای خلاصی از شر این بیماری فوق العاده آزار دهنده آشنا نماییم. روش های درمانی که حتی در طول سفر نیز برایتان ممکن بوده و اصلا احتیاجی به مشورت پزشک معالج یا متخصص مربوطه نیز برای انجام دقیق و مرتب آنان نخواهید داشت!

استفاده از کلاه و هدبند

اولین روش درمانی برای مقابله با بیماری سینوزیت در سفر، استفاده از کلاه های گرم و همچنین هدبندهای سبک است. یادتان باشد سینوس ها درست در قسمت پیشانی قرار گرفته اند و اگر شما مانع از برخورد جریان هوای سرد به این قسمت از صورت خود شوید، قدم بزرگی برای دوری از مبتلا شدن به سینوزیت را برداشته اید! البته توجه کنید در بعضی از موارد نیز این تماس جریان هوای گرم است که می تواند سبب بروز سینوزیت در میان افراد گردد. به هر حال همیشه یادتان باشد که ایجاد تغییرات آب و هوایی می تواند دردسرهای زیادی را برای شما در طول سفر به همراه داشته باشد و به همین خاطر به فکر داشتن لباس هایی مناسب با شرایط جوی مقصد مورد نظرتان باشید.

تامین آب مورد احتیاج بدن

یکی از موثرترین روش های درمان سینوزیت در سفر تامین میزان آب مورد احتیاج بدنتان است. همانطور که می دانید آب اصلی ترین نوشیدنی در کل جهان به حساب می آید که نه از بوی خاصی برخوردار است و نه دارای رنگ و طعم منحصر به فردی است و در عین سادگی خود از معجزات درمانی بسیار بالایی جهت مقابله با برطرف طیف گسترده ای از بیماری ها برخوردار است.

عدم وجود آب در بدن می تواند سبب ایجاد چالش های خطرناکی برای شما باشد به همین خاطر همیشه سعی کنید در طول شبانه روز حداقل از 8 لیوان آب شرب مصرفی حتی اگر در طول سفر نیز هستید، بهره ببرید. معجزه آب آشامیدنی در درمان بیماری سینوزیت در جایی است که مانع از ایجاد خلط در ناحیه بینی و همچنین حلق افراد می گردد و با تمیز نگه داشتن مجرای تنفسی مانع از گرفتگی سینوس ها در سر می شوند.

مصرف نوشیدنی های گرم

دومین مورد از روش های درمان سینوزیت در سفر که انصافا هم ساده است و هم لذتبخش برای هر گردشگر و مسافری به حساب می آید، استفاده مرتب و منظم از انواع نوشیدنی های گرم و به ویژه چای گیاهی است.. به طور کلی همیشه مصرف نوشیدنی های گرم نه صرفا داغ از سوی متخصصان تغذیه سفارش شده است و خیلی بهتر است اگر افراد مبتلا به سینوزیت در طول سفر از بخور یک نوشیدنی گرم گیاهی برای باز کردن و شستشوی مجرای تنفسی خود استفاده نمایند. گفتنی است که بخور با روغن آویشن نیز می تواند سبب بهبود مسائل سینوس ها و همچنین از بین رفتن عفونت های ایجاد شده در بینی و سینه نیز گردد.

توجه به مواد غذایی مصرفی

اصولا در طول سفر بسیاری از گردشگران و مسافران از حال و هوای پخت و پز خانگی خود به دور هستند و بیشتر به طرف مصرف غذاهای آماده خیابانی و همچنین فست فودها می فرایند که خود همین غذاهای از پیش تهیه شده نیز می تواند عامل مهمی در بروز بیماری های مختلف برای شما در طول سفرتان به حساب می آید. با تمام این ها، سفارش می کنیم حتی المقدور سعی کنید در مسافرت های خود، یک روز در میان خودتان مسئول تهیه و پخت غذای مورد احتیاجتان شوید و با تهیه متریال غذایی تازه و استفاده 100 درصدی از موادی همچون: سیر، فلفل سبز و یا قرمز، پیاز و دیگر سبزیجات تازه منابع غذایی مورد احتیاج بدنتان را تامین و مانع از تضعیف و رشد باکتری های عفونی در بدنتان شوید. بیماران دارای سینوزیت ترجیحا سعی نمایند برخلاف ذائقه خود از یک پیاز متوسط بصورت خام در رژیم غذایی خود بهره می برند که از معجزات بسیاری برخوردار است.

مرطوب کردن محیط اقامتی

یکی دیگر از جادویی ترین روش های درمان سینوزیت در سفر، مرطوب کردن محیط مکانی است که در آن اقامت نموده اید. برای این کار هم می توانید از دستگاه های ایجاد بخار بهره ببرید و هم خیلی ساده یک ظرف پر از آب را بر روی شعله حرارتی قرار دهید تا بخار حاصل شده از آن سبب مرطوب نگه داشتن محیط اقامتی شما در طول سفرتان گردد. توجه داشته باشید یکی از دلایل بروز سینوزیت، خشکی هوا و نفس کشیدن در محیط های خشک است که موجب گرفتگی و مسدود شدن حفره های سینوسی در بدن افراد می گردد.

ماساژ صورت

شاید باورش کمی برایتان سخت باشد اما ماساژ دادن عضلات صورت نظیر: فاصله میانی بین دو ابرو، نواحی اطراف و زیر چشم، شقیقه ها و حتی کنار گونه ها می تواند سبب تخلیه گرفتگی سینوس ها گردد و با ایجاد یک حال روحی بهتر و برطرف خستگی صورت شما، روز بهتری را برایتان به ارمغان آورد. ماساژ صورت در نواحی گفته شده احتیاج به آموزش خاصی ندارد و تنها کافی است از طریق دو انگشت وسط و اشاره بصورت همزمان و به شکل دورانی نواحی گفته شده را مورد ماساژ قرار دهید.

استفاده از حوله گرم

و اما اخرین روش درمان سینوزیت در سفر که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، بهره گیری از یک کمپرس آبگرم و یا یک حوله گرم شده بر روی صورت و خصوصا ناحیه پیشانی شما است. برای این کار بایستی یک حوله را از طریق یک جسم حرارتی قدری گرم کنید و سپس آن بر روی پیشانی و بینی خود تا سرد شدن حوله جای داده و این کار ساده و مفید برای برطرف درد و گرفتگی سینوس ها را تا چندین مرتبه انجام دهید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 742

به "آشنایی با روش های درمان سینوزیت در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روش های درمان سینوزیت در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید