خوشمزه ترین غذاهای گلستان ، غذاهای سنتی استان گلستان را بشناسید

به گزارش مجله روگذر، استان گلستان یکی از سرسبزترین استان های ایران است که در شمال کشور قرار گرفته است. این استان دارای یک تاریخ غنی بوده و اقوام و فرهنگ های گوناگون را در خود جای داده است. وجود این قومیت های مختلف باعث ایجاد ذائقه های متنوع و فرهنگ غذایی گسترده ای در این بخش از ایران شده است که در ادامه باهم می بینیم. سفر به طبیعت زیبای این استان در کنار چشیدن غذاهای خوشمزه محلی آن غذاهای گلستان می تواند روزهایی به یاد ماندنی برای شما بسازد. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به این خطه خوردن غذاهای سنتی گلستان و نمونه از خوشمزه ترین غذاهای محلی گلستان زیبا را از دست ندهید.

خوشمزه ترین غذاهای گلستان ، غذاهای سنتی استان گلستان را بشناسید

هلی آش یا آش آلو

از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از خوشمزه ترین آش های این منطقه هلی آش نام دارد. هلی در زبان محلی استان گلستان به معنای گوجه سبز می باشد. با توجه به این که گوجه سبز یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده این آش است، به آن هلی آش می گویند. نخود و لوبیا، برنج و سبزی آش نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا هستند.برای تهیه ابتدا نخود و لوبیا را پخته و برنج و سبزی را به همراه میزانی آب به آن اضافه می نمایند. بعضی افراد نیز میزانی کدو در آن می ریزند. پس از پخته شدن این مواد، در مراحل آخر کار، گوجه سبز به غذا اضافه شده و پس از جا افتادن آش نیز میزانی شکر و پیاز داغ به آن افزوه می گردد.از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان این غذا به علت داشتن برنج و حبوبات بسیار مقوی بوده و میزانی نیز سنگین است.

گوجه آش

از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان گوجه آش نیز یکی از آش های سنتی و خوشمزه گلستان است که در آن از گوشت، برنج، پیاز و گوجه فرنگی استفاده می گردد. برای تهیه این آش ابتدا گوشت را به همراه پیاز و گوجه فرنگی تفت داده و میزانی آب به آن اضافه می نمایند. پس از افزودن نمک و فلفل درب قابلمه را می گذراند تا آش خوب جا بیفتد. برای پخت این آش 2 تا 3 ساعت زمان ضروری است.گوجه آش در شهرهای دیگر ایران نیز به شیوه های دیگر تهیه می گردد.

آش ماست

نام آش ماست را حتما شنیده اید. این نوع آش از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان تقریبا در اغلب نقاط ایران تهیه می گردد و نمی توان آن را به استان یا شهر خاصی نسبت داد. البته در هر نقطه از ایران از مواد و سبزیجات محلی مختص آن منطقه در آش ماست استفاده می نمایند. از این رو هر منطقه آش ماست مخصوص خود را دارد که متناسب با ذائقه مردم همان استان تهیه می گردد.آش ماست گرگانی ها از برنج و ماست محلی تهیه شده و در آن از سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ سیر، گشنیز و جعفری استفاده می گردد. بعضی نیز عدس و کدو سبز در آن می ریزند. این آش به دو صورت گرم و سرد سرو شده و برای تزیین آن نیز از نعناع داغ و سیر کوبیده شده استفاده می گردد. جالب است بدانید که بعضی از مردم محلی آش ماست را به همراه سیب زمینی سرخ شده سرو می نمایند.

باسترمه

باسترمه از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از انواع پلوهایی است که گلستانی ها در مهمانی های خانوادگی خود سرو می نمایند. برای طبخ این پلو از موادی چون برنج، ماهی، سیب زمینی، انار دون شده، پیاز، نمک و فلفل استفاده می گردد. برای تهیه باسترمه می توانید از انواع ماهی ها بهره ببرید، اما در حالت اصیل این غذا با ماهی ازون برون طبخ می گردد.برای تهیه باسترمه، ابتدا ماهی را قطعه قطعه نموده و درون سس می خوابانند. برنج را نیز آبکش می نمایند. سپس سیب زمینی ها و پیازهای حلقه شده، ماهی قطعه شده، دانه های انار و در سرانجام برنج را به صورت لایه لایه درون قابلمه ریخته و می گذارند تا با حرارت ملایم دم بکشد.

چکدرمه

چکدرمه (Chegdermeh) یکی از معروف ترین و قدیمی ترین غذاهای محلی گلستان است که گفته می گردد بیش از هزار سال قدمت دارد. این پلوی خوشمزه تقریبا چیزی شبیه به استامبولی پلو می باشد و مانند آن تهیه می گردد. مواد اصلی پخت این پلو، گوشت و برنج می باشد که معمولا از گوشت گوسفند برای این کار استفاده می نمایند. پیاز، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و روغن نیز از جمله دیگر موادی است که در تهیه این غذا مورد استفاده قرار می گیرد.چکردمه را به صورت سنتی در نوعی دیگ های چدنی با نام قازان طبخ می نمایند. ابتدا گوشت را به همراه پیاز و ادویه جات کمی سرخ می نمایند. سپس آب و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه نموده و اجازه می دهند تا گوشت به خوبی بپزد. پس از آب پز شدن گوشت و بخار شدن میزان از آب خورشت، برنج را به آن می افزایند تا آرام آرام دم بکشد.چکردمه جزو غذاهای خاص شهرهای بندرترکمن و آق قلا بوده و با نام های چکدیرمه یا چگدریمه نیز شناخته می گردد. این غذا از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان معمولا یه همراه سبزی خورن و دوغ سرو می گردد.

ماش پلو

ماش یکی از مواد پرخاصیت می باشد که بیشتر در تهیه انواع آش از آن استفاده می گردد. این ماده غذایی به علت اسید فولیک و پتاسیمی که دارد، به کاهش کلسترول یاری نموده و برای بیماری های دیابتی و کم خونی نیز مفید است. پیشگیری از سرطان سینه نیز از دیگر خواص این ماده مغذی است.مردم گلستان از این ماده مفید، یک پلوی خوشمزه تهیه می نمایند و معمولا آن را در کنار غذاهای دیگر بر روی سفره های خود قرار می دهند. در تهیه این غذا از برنج و ماش استفاده می گردد. زعفران، پیاز، روغن زیتون، نمک و روغن نیز از دیگر مواد مورد استفاده در این غذا هستند. این غذا معمولا به همراه گوشت چرخ نموده سرو می گردد و گاها نیز آبگوشت ماهیچه در کنار آن قرار داده می گردد. البته بعضی این غذا از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان را ساده تر مصرف نموده و از گوشت استفاده نمی نمایند.

خورشت ماش

خورشت ماش از غذاهای سنتی گلستان که در زبان محلی به آن ماش پتی خارش گفته می گردد، یکی از انواع خورشت های خوشمزه گلستان است که شاید امروزه کمتر کسی آن را شناخته و طبخ کند. این خورشت، همان طور که در بالا عنوان شد، به علت داشتن ماش از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و بسیار مقوی و مفید است. در کنار ماش مواد مغذی دیگری چون اسفناج، کدو تنبل و چغندر قرمز نیز در این خورشت مورد استفاده قرار می گیرد. برای چاشنی این غذا و طعم دادن به آن نیز از آب نارنج و سیر استفاده می گردد.گلستانی ها ماش پتی خارش را به همراه پلو و کوکوی سیب زمینی سرو می نمایند.

خورشت ساک

یکی از غذاهای سنتی استان گلستان که معمولا در مراسم ها، عزاداری ها و نذری ها پخته می گردد، خورشت ساک است. این خورشت از ترکیب موادی چون نخود، فلفل، گوشت با چربی، آرد، اسفناج، روغن، پیاز و سیر تهیه شده و به همراه زرشک پلو یا پلوی معمولی سرو می گردد.برای تهیه این خورشت، ابتدا گوشت و نخود را پخته و اسفناج و پیاز خردشده را به آن اضافه می نمایند. پس از آن، آرد را با آب ترکیب نموده و به خورشت می افزایند. در سرانجام سیرداغ و نعناع داغ به همراه ادویه جات اضافه نموده و منتظر می مانند تا خورشت خوب جا بیفتد. این خورشت از غذاهای سنتی گلستان به علت داشتن اسفناج دارای ارزش غذایی بالایی است.

بولامه

بولامه از غذاهای سنتی گلستان یکی از اصیل ترین و معروف ترین غذاهای استان گلستان و مردم ترکمن صحراست که دارای طعم و عطر بسیار مطبوعی می باشد. بولامه غذایی شبیه به حلیم است و برای پخت آن نیز زمان زیادی ضروری است.بولامه را از برنج تهیه می نمایند. به این صورت که ابتدا برنج را از یک روز قبل خیس می دهند و آن را در روغن سرخ می نمایند. برنج سرخ شده را به همراه آب درون قابلمه ای ریخته و می گذارند تا خوب بجوشد و به صورت خمیری شکل در آید. در این حالت روغن برنج از مایع خمیری جدا می گردد. در این جا این روغن را گرفته و خمیر را با شکر خوب مخلوط می نمایند. پس از این که شکر جذب خمیر شد، بولامه از غذاهای سنتی گلستان آماده سرو می باشد.بولامه معمولا در مهمانی و جشن زنانه ای که به مناسبت هفتمین روز تولد نوزاد برگزار می گردد، پخته می گردد.

بوروک

بوروک از غذاهای سنتی گلستان نوعی غذا شبیه به همان پیراشکی است. برای تهیه این غذا از مواد مختلفی استفاده می گردد. مواد را پس از ترکیب درون خمیری که پهن شده می ریزند و به صورت نیم دایره در می آوند. سپس این بورک ها را در روغن سرخ می نمایند. از معروف ترین بوروک ها می توان به قاتقلی بوروک، گول بوروک و بوروک اسفناج اشاره نمود.برای تهیه گول بوروک یا بوروک با گوشت، از سیب زمینی، گوشت چرخ نموده، پیاز و نمک استفاده می گردد. این مواد را خوب باهم ترکیب نموده و در لای خمیری می پیچند. بوروک یکی از غذاهایی است که در ماه رمضان تهیه شده و بر روی سفره افطار قرار می گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2237

به "خوشمزه ترین غذاهای گلستان ، غذاهای سنتی استان گلستان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای گلستان ، غذاهای سنتی استان گلستان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید