برف در بهشت سوباتان

به گزارش مجله روگذر، اقیانوسی از سبزه، گل های سرخ شقایق و مه غلیظ در میان جنگل های لیسار، اسب های رها در مراتع و چشمه های آب زلال، نمایی بسته از بهشت نه چندان پنهان سوباتان است که این روزها در میان برف خفته است.

برف در بهشت سوباتان

مسیر بهشت معمولا در بهار و تابستان پرگذر است، زمستان که می شود سختی راه و نبود آب، برق و سوخت، اجازه نمی دهد آمدوشدی صورت گیرد یا روستا سکنه ای داشته باشد، هرچند اهالی روستای سوباتان واقع در استان گیلان معتقدند، اگر این مشقات نبود، سوباتان در برف هم جایی برای خوش نشینی بود.

روستا به خاطر شدت سوز سرما و نبود امکانات و راه صعب العبورش فقط چندماه از سال زنده است، برای همین هم دهیار فصلی دارد که گاه هست و گاه نیست، طرح هادی و بودجه هم که ندارد تا به درد روستا و چادرنشینان آن برسد. سوباتان شاید خیلی وقت پیش بهشتی دست نیافتنی بود، از وقتی پای گردشگران، بی کنترل به آن باز شده، اوضاع کمی تغییر کرده، شکل خانه ها عوض شده، فلز جای نمای چوبی کلبه ها را گرفته و زباله به پای روستا گره خورده است. هرچند این روزها که سوباتان غرق برف شده از آن همه آلودگی ناشی از گردشگری لجام گسیخته خبری نیست؛ ولی شاید همین فاصله کوتاه، فرصتی باشد برای فراموش نکردن اهالی که دست کم شش ماه از سال را اینجا بدون دسترسی به اساسی ترین نیازهای اولیه شان زندگی می کنند و گردشگرانی که هزینه می کنند و آن راه سخت را می آیند تا دنیای متفاوت و بکری را تجربه کنند.

منبع: دالاهو
انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2228

به "برف در بهشت سوباتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برف در بهشت سوباتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید