بهترین جشنواره های آیینی و ملی غذا، طعم سرزمین های دوردست! (قسمت دوم)

به گزارش مجله روگذر، جشنوارههای آیینی و فستیوالهای غذا وقتی با هم در می آمیزند، روزنه ای خوش طعم از ریشه های کهن مردمان سرزمینهای مختلف کره زمین پدید می آورند. با بهترین جشنوارههای غذا همراه خبرنگاران باشید.

بهترین جشنواره های آیینی و ملی غذا، طعم سرزمین های دوردست! (قسمت دوم)

در جهانیی که به سوی مدرنیته شتاب گرفته و یکپارچگی روز به روز بیشتر گریبان ذائقه آدمیانش را می گیرد، تنها یک پناه دیگر به جای مانده، روزنه ای به سوی تفاوت و ریشه های کهن، باورهای مردم سرزمین های گوناگون این کره خاکی روزی به نمایشی بی بدیل از زیبایی و رهایی از روزمرگی بدل خواهد شد.

امروزه برگزاری جشنواره ها و رویدادهای مختلف و به ویژه جشنواره های غذا برای جذب گردشگر، به رقابتی پر تکرار در سرتاسر جهان بدل شده است. با این همه، هنوز جشنواره هایی وجود دارند، که از سنن و آیین های دیرین ملت های مختلف جهان سرچشمه گرفته و هنوز پاس داشته می شوند. همچون همیشه همراه با خبرنگارانیی ها، به معرفی بهترین جشنواره های غذا که بر آمده از باورهای مردم سرزمین های گوناگون این کره خاکی هستندمی پردازیم.

جشنواره غذاهای آبی در ترینیداد و توباگو

(Blue Food Festival)

این جشنواره در دهکده ساحلی بلادی که در ترینیدادوتوباگو (واقع در جزایر کارائیب) واقع شده است، برگزار می شود. در این جشنواره برای پختن غذاها از ریشه گیاهی به نام دشین (dashin) استفاده می شود که پس از پختن به رنگ آبی در می آید. چرایی نام گذاری این جشنواره نیز به انگیزه همین رنگ آبی است. این جشنواره که در میانه های اکتبر برگزار می شود، نام خود را از گیاه دشین گرفته که در هنگام پخت به رنگ آبی در می آید. این جشنواره یک هفته طول می کشد و هر ساله شرکت نمایندگان بسیاری را جذب می کند که همگی مشتاق پخت غذاهای نوآورانه با این گیاه محلی هستند. از دیگر تفریحات جشنواره می توان به اجرای موسیقی زنده و پایکوبی های محلی اشاره کرد.

جشنواره پوتین در اتاوا کانادا

(Ottawa Poutine Fest)

جشنواره پوتین همه ساله در شهر اوتاوا برگزار شده و بهشتی برای دوستداران سیب زمینی سرخ شده است! پوتین یا همان Poutine نام بشقابی از نوع سیب زمینی سرخ شده است که در فست فودهای کانادا یافت می شود. در این جشنواره می توانید انواع سیب زمینی های سرخ شده را با آمیزه ای از بهترین سس ها تجربه کنید.

فستیوال شاه بلوط در آردش فرانسه

(Castagnades Chestnut Festival)

شهر آردش (Ardache) فرانسه فراوری نماینده 62 گونه شاه بلوط شیرین است و از این رو سرچشمه ای برای انواع بلوط و بزرگ ترین فراورینماینده این دانه ارزشمند در کشور فرانسه به شمار می آید. سال هاست که مردم این منطقه با کاشت و برداشت بلوط امرار معاش می نمایند و از این رو بلوط در این منطقه یک محصول پرارج انگاشته می شود. به همین علت نیز جشنواره ای با عنوان جشنواره شاه بلوط در این شهر برگزار می شود که در آن با به کارگیری بلوط، انواع سوپ ها، خورش ها و شیرینی ها پخته می شوند. . بلوط ها یا به صورت تازه فروخته می شوند، یا در قنادی ها تبدیل به شیرینی های با نام شاه بلوط های براق می شوند و یا تبدیل به آردی قهوه ای می شوند که در فرانسه با نوشیدنی ها درهم آمیخته می شود.

جشنواره بیکن در کالیفرنیا

(Bacon Festival)

کالیفرنیا یکی از منطقه ها پرآوازه به پاس خوردنی هایش است. در این شهر کافه ها و رستوران های سرشناس وجود دارند که انواع خوردنی ها و نوشیدنی های خوشمزه را می توان در آن ها امتحان کرد. اما جشنواره بیکن که سالانه در کالیفرنیای آمریکا برگزار می شود، جشنواره ای متفاوت و محبوب در بین آمریکایی ها است. در فستیوال بیکن سرآشپزها دور هم جمع شده و به پخت انواع بیکن های خوشمزه می پردازند. در این فستیوال، استفاده از گوشت های یخ زده و فراوری شده ممنوع است. سرآشپزان می بایست از گوشت های تازه، بیکن طبخ نمایند. شما می توانید انواع غذاها که امکان پختش با بیکن وجود دارد را تجربه کنید از جمله بستنی بیکن، سالاد بیکن، بیکن رشته ای و سیب زمینی و بیکن.

جشنواره پیراشکی در هنگ کنگ

(Dumpling Festival)

شهر هنگ کنگ غذاهایی بسیار شناخته شده و خوشمزه دارد و همیشه توصیه می شود که در سفر به این شهر حتماً انواع غذاهای هنگ کنگی را امتحان کنید. جشنواره پیراشکی هنگ کنگ که دست آویز تعطیلی رسمی در هنگ کنگ و ماکائو می شود، جشنواره ای بزرگ است که در آن تنها پیراشکی پخته می شود. این فستیوال در روز پنجم از ماه پنجم سال قمری چینی برگزار می شود، زمانی که بسیاری از خانواده های چینی در سراسر جهان جشن پیراشکی را برگزار می نمایند. در این روز پیراشکی مخصوص به نام zongzi طبخ می شود. مواد داخل پیراشکی شامل برنج چسبناک و مواد مختلف دیگر است که درون برگ بامبو، نیلوفر آبی یا برگ موز پیچیده می شوند. این روز، روز تعطیل ملی در هنگ کنگ و ماکائو است. تماشای ترین بخش این فستیوال مسابقه قایقرانی اژدها است، مسابقه ای بسیار محبوب که هم اکنون دارای فدراسیون بین المللی است.

جشنواره ملی گیلاس در میشیگان

(National Cherry Festival)

درختان گیلاس در شهر تراورز استان میشیگان در مقابل سرمای زمستان شکیبایی فراوانی دارند و از این رو این شهر را تبدیل به یکی از فراورینمایندگان اصلی گیلاس در آمریکا کرده اند. در فستیوال ملی گیلاس که در این شهر برگزار می شود می توان انواع مختلف گیلاس های خوشمزه را امتحان کرد. اولین درخت گیلاس در ترارس سیتی میشیگان در سال 1852 کاشته شد و این درختان به شیوه معجزه آسایی در برابر زمستان های سخت منطقه دوام آوردند. در حال حاضر تراورس سیتی یک سوم محصول گیلاس آمریکا را تأمین می کند. بازتماشامایندگان این فستیوال می توانند از فرودگاه شهر استفاده نمایند، در اقامتگاه گیلاس 3 مستقر شوند، مسابقات بمب گیلاس لاکروس را تماشا نمایند یا دسته اسکیت دختران شهر را تشویق نمایند. با توجه به آنچه گفته شد، برگزاری جشنواره ای یک هفته ای در گرامیداشت گیلاس چندان عجیب به نظر نمی رسد. این جشنواره شامل مسابقات پخت پای گیلاس، رژه برگ گیلاس و تاج گذاری ملکه گیلاس می شود.

جشنواره پیتزا در ناپل ایتالیا

(Pizza Festival)

ناپل بی گمان یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا به شمار می آید که در آن هنرهای خیابانی نیز به شدت رواج دارد. در جشنواره پیتزایی که در این شهر برگزار می شود، بیش از 500٬000 تن دور هم جمع می شوند تا شاهد پخته شدن و سرو شدن بیش از 100 هزار پیتزا در انواع مختلف باشند. این جشنواره برای علاقه مندان به انواع مختلف پیتزا می تواند بهترین و خوشمزه ترین جشنواره انگاشته شود. به مدت یک هفته در ماه سپتامبر، منطقه لانگومر در ناپل میزبان بیش از 500 هزار بازتماشاماینده است. در این فستیوال، بیش از 100 هزار پیتزا از انواع مختلف پخته می شود. بهترین پیتزا پزهای ناپل بیش از 50 نوع پیتزای تاریخی منحصربه فرد و کلاسیک مانند ناپولیتا، مارگریتا و مارینارا را سرو می نمایند. از دیگر جذابیت های این جشنواره می توان به رقابت شرکت نمایندگان در بخش جهانی پخت پیتزا و خوردن پیتزای تند وسوویو اشاره کرد.

جشنواره گیاه خواران در تایلند

(Vegetarian Festival)

شهر پوکت افزون بر جاذبه های گردشگری مختلف و ساحل های زیبایش، با غذاهای خوشمزه اش نیز شناخته می شود. همان طور که از نام جشنواره غذاهای گیاهی پیداست، برای پخت این غذاها از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده و به جای آن از انواع سویا استفاده می شود. این جشنواره 9 روزه، مکانی مناسب برای سم زدایی از روان و تن است. بخش اصلی جشنواره در جزیره پوکت انجام می گیرد، جایی که باورمندان فانوس هایی را در بیرون معابد روشن می نمایند و برای راندن ارواح اهریمنی، طبل کوبان در خیابان های شهر راهپیمایی می نمایند. تماشای ترین بخش جشنواره در ماه های سپتامبر و اکتبر، مشاهده باورمندان است که در حالت خلسه بر روی زغال سوزان راه می فرایند، با روغن داغ حمام می نمایند و یا اعضای بدن خود را سوراخ می نمایند. چنین به نظر می رسد که آن ها در برابر درد مصون هستند، در واقع آن ها باور دارند که خدایان از آن ها پاسداری خواهند کرد. با چنین چشم انداز ها خیره نماینده ای، می توان به آسانی فراموش کرد که ظرف نه روز تنها غذاهای گیاهی سرو می شوند. ممکن است چنین به نظر برسد که برخی از غذاها با گوشت پخته می شوند، اما آشپزها همگی از سویا و پروتئین های جایگزین گوشت استفاده می نمایند.

از جشنواره ها...

جشنواره شاه ماهی در دانمارک

(Herring Festival, Hvide Sande, Denmark)

هر ساله در ماه آوریل، فلات رینگکوبینگ در دانمارک شاهد گردهمایی شاه ماهی ها و تخم ریزی آن ها در آب های این منطقه است. این شاه ماهی ها، ماهیگیران بسیاری را از سراسر اسکاندیناوی به این منطقه می کشانند. انگیزه پدید آمدن این جشنواره نیز حضور شاه ماهی ها و ماهیگیران در این منطقه بوده است. آشپزان، این شاه ماهی های صید شده را به انواع مختلفی طبخ می نمایند، از جمله به صورت سرخ شده یا پودر شده در کیک. شرکت نمایندگان در این جشنواره می توانند افزون بر ماهیگیری، در کلاس های ماهیگیری و کارگاه های آموزش فیله کردن ماهی نیز شرکت نمایند. این جشنواره بخش نمایش لباس هم دارد که به نمایش واپسین طراحی ها در زمینه لباس های پیک نیک، لباس های ضد آب و لباس های ضد بو می پردازد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1997

به "بهترین جشنواره های آیینی و ملی غذا، طعم سرزمین های دوردست! (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین جشنواره های آیینی و ملی غذا، طعم سرزمین های دوردست! (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید