بیش از 50 درصد پزشکان متخصص سهمیه ای هستند

به گزارش مجله روگذر، اعتماد نوشت: کمی تامل روی هر سطر و ستون از این اطلاعات تازه افشاشده، شدت پذیرفته شدگان سهمیه ای آ ن هم در بالاترین سطح سلامت یک جامعه یعنی پزشکان متخصص را به ما نشان می دهد، اما ماجرا تنها به پزشکی و زیرمجموعه های سلامت خلاصه نمی گردد؛ در هر رشته و دانشگاه پرطرفدار حالا ماجرا همین است و در بسیاری از کدرشته ها و به خصوص در کدرشته ها با پذیرش محدود، بیش از 50درصد صندلی ها به سهمیه ای ها می رسد.

بیش از 50 درصد پزشکان متخصص سهمیه ای هستند

در ادامه گزارش هفته پیش اعتماد با تیتر افشای اسامی پزشکان متخصص سهمیه ای حالا کمی روی آن داده ها دقیق می شویم و آمار و اطلاعات تازه ای را منتشر می کنیم؛ خلاصه کل داده ها یک جمله است که بیش از 50درصد صندلی های مختص دانشجویان رشته های تخصصی پزشکی؛ از پوست و قلب گرفته یا روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب، به پزشکان عمومی ای رسیده که از سهمیه استفاده کردند و حالا می دانیم که بیش از 50درصد پزشکان متخصص سهمیه ای هستند؛ به عنوان مثال و براساس آنالیز خبرنگار اعتماد روی اسناد افشاشده، از 155 پذیرفته شده رشته ارتوپدی دوره 46، تنها 59 نفر سهمیه ندارند یا اینکه در رشته قلب و عروق از 229 نفر پذیرفته شده تنها 89 نفر بدون سهمیه قبول شدند.

همین دو جمله، اما به درصد چنین معنایی می دهند که از 61درصد از قبول شدگان تخصص قلب کشور در سال 98، پزشکان سهمیه ای هستند. در ادامه این گزارش، اما دقیق تر و جزیی تر به این آمار می پردازیم، اما شاید اشاره به واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به گزارش هفته پیش اعتماد در همین بخش نخست گزارش مهم باشد؛ او اگرچه اطلاعات گزارش هفته پیش اعتماد را رد نکرد، اما در تبادل نظر با تسنیم به مواردی پرداخت که ارتباطی چندانی به اطلاعات منتشرشده در این گزارش نداشت و به عبارتی می توان گفت اگرچه سخنان او درست بود، اما درباره سهمیه ها و اطلاعات منتشرشده، گمراه کننده بود.

پیش از پرداختن به این جزییات، اما به آنالیز آمار و اطلاعات سه دوره اول آزمون دستیاری و پذیرفته شدگان بپردازیم؛ دوره هایی که سال به سال آمار پذیرفته شدگان سهمیه ای افزایش یافته و در همین اعداد و آمار می توان شفاف اثر قانون برنامه ششم توسعه بر سهمیه ها را دید. سال نخست این اطلاعات افشاشده پیش از عملی شدن این قانون است و درست یک سال بعد، درصد پذیرفته شدگان سهمیه ای به شکل شگرفی افزایش یافت.

درصد های خبرساز؛ کمتر از 50درصد پذیرفته شدگان بدون سهمیه هستند

بیش از هر متن و نوشته ای، اطلاعات دو جدول این گزارش که نخستین آنالیز آماری خبرنگار اعتماد روی اطلاعات افشاشده است، شدت مساله بغرنج سهمیه ها آن هم در رشته های تخصص پزشکی را نشان می دهد؛ این آنالیز آماری به ما می گوید اگرچه در آزمون دستیاری 44 یعنی سال 96، حدود 71درصد پذیرفته شدگان رشته ای تخصصی پزشکی از پزشکان عمومی بدون سهمیه بودند، اما این عدد سال به سال تغییر کرد و درست در سال بعد 65درصد و دو سال بعد هم به 58درصد رسید. در سمت دیگر، اما توجه به تعداد و درصد پذیرفته شدگان سهمیه ایثارگران هم مهم و حائز اهمیت است؛ اگرچه در سال 96درصد پذیرفته شدگان با این سهمیه تنها 10درصد بود، اما سال بعد این عدد به 22درصد رسید.

علت این تحول، اما همچنان که در گزارش هفته پیش اعتماد با جزییات به آن پرداخته شد، به قانون برنامه ششم توسعه و تغییرات انجام شده در سهمیه ها برمی شود که براساس آن 30درصد از ظرفیت هر کدرشته دانشگاه های ایران باید به سهمیه های ایثارگران برسد. علاوه بر این اطلاعات و جزییات به نظر می آید اعداد جداول خود بیش از هر کلمه و جمله ای موضوع را به مخاطب نشان می دهد.

واکنش گمراه کننده سخنگوی وزارت بهداشت: قانون را عمل کردیم

نخستین واکنش به گزارش اعتماد و پرونده افشای پزشکان متخصص سهمیه ای را، اما هفته پیش سخنگوی وزارت بهداشت در تبادل نظر با خبرگزاری تسنیم داشت که اگرچه جزییات و آمار و اطلاعات گزارش اعتماد را رد نکرد، اما به بیان کلیات پرداخت که چندان ارتباطی با مباحث مطرح شدن در آن گزارش هم نداشت. نخست ببینیم این مسوول دقیقا چه گفت. واکنش وزارت بهداشت به ماجرای پذیرش پزشکان سهمیه ای در آزمون دستیاری؛ این تیتر خبر خبرگزاری تسنیم است که در متن آن آمده است: سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به ماجرای پذیرفته شدن پزشکان سهمیه ای در آزمون دستیاری واکنش نشان داد و گفت: معیار های سنجش صلاحیت علمی افرادی که به وسیله سهمیه پذیرش می شوند، تعیین است.

پدرام پاک آیین؛ سخنگوی وزارت بهداشت در تبادل نظر با خبرگزاری تسنیم در واکنش به فهرستی از اسامی پزشکان متخصص سهمیه ای که در بعضی رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد: فایلی که ازسوی یک رسانه در موضوع اسامی پزشکان متخصص سهمیه ای مورد اشاره قرار گرفته، هیچ گونه ارتباطی به آزمون دستیاری سال جاری ندارد.

وی اضافه نمود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص سهمیه دستیاری پزشکی به قانون عمل می نماید و قانون گذار، خود معیار های سنجش صلاحیت علمی افرادی را که به وسیله سهمیه پذیرش می شوند، تعیین نموده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همه افرادی که در آزمون دستیاری تخصصی پذیرش می شوند صلاحیت های علمی لازم را حائز بوده و افرادی که فاقد صلاحیت علمی باشند، در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی شوند. لازم به ذکر است امروز خبری در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شده مبنی بر اینکه سهم قابل توجهی از پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پزشکی (آزمون ورود به رشته های تخصصی پزشکی) به وسیله استفاده از سهمیه هایی اعم از سهمیه منطقه ها محروم، اعضای هیات علمی و رزمندگان و ایثارگران پیروز به پذیرفته شدن در این آزمون شده اند.

خلاصه شرح سخنگوی وزارت بهداشت درباره اطلاعات گزارش اعتماد این دو نکته است که: 1- اطلاعات این گزارش هیچ گونه ارتباطی به آزمون دستیاری سال جاری ندارد و 2- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص سهمیه دستیاری پزشکی به قانون عمل می نماید. این دو گزاره اگرچه درست است، اما همه ماجرا نیست و به عبارتی شرح بدیهیات است. در گزارش اعتماد به اطلاعات 5 دوره تعیین از آزمون دستیاری اشاره شده و بحثی درباره آزمون سال جاری نشده است و درباره نکته دوم هم در آن گزارش تاکیدشده که این افراد براساس قانون سهمیه ها پذیرفته شدند. در جمع بندی می توان گفت که اگرچه این شرحات درست است، اما نسبتی با گزارش اعتماد و اطلاعات منتشرشده در آن ندارد.

فارغ از این شرحات، اما اسناد منتشرشده چنان مهم و بحث برانگیز است که حتما در آینده آثار آن بیشتر تعیین خواهد شد و بی شک یکی از مهم ترین اخبار چند ماه گذشته است. اگرچه همین دو جدول هم به خوبی نکات پذیرفته شدگان سهمیه ای در چند سال گذشته را آشکار می نماید، اما در روز های آینده هم اعتماد نتایج آنالیز های بیشتر روی این فایل ها را منتشر خواهد نمود؛ نتایجی که می توان آن ها را در همین جمله هم خلاصه کرد: بیش از 50درصد پذیرفته شدگان رشته های تخصصی پزشکی ایران با یاری سهمیه پا به دوره تخصص خود می گذارند و این شاید یک نگرانی برای آینده سلامت جامعه ایران است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2323

به "بیش از 50 درصد پزشکان متخصص سهمیه ای هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 50 درصد پزشکان متخصص سهمیه ای هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید