فراوری تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیش از سرانه کشور

به گزارش مجله روگذر، معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سرانه فراوری تخم مرغ استان 23.83 کیلوگرم است که از سرانه فراوری کشور یعنی 12.43 کیلوگرم 11.40 کیلوگرم بیشتر است.

فراوری تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیش از سرانه کشور

آقای زمانزاد قویدل به مناسبت روز دنیای تخم مرغ با بیان اینکه بیش از 37 هزار تن از فراوری تخم مرغ استان آذربایجان شرقی مازاد بر مصرف است گفت: این میزان فراوری مازاد به سایر استان های کشور ارسال و در بعضی مواقع به کشور های همجوار صادر می گردد.

وی ادامه داد: استان دارای 203 واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت 10 میلیون و 337 هزار و 238 قطعه است و با فراوری سالانه بیش از 97 هزار و 800 تن تخم مرغ یکی از قطب های مهم و تاثیر گذار در فراوری تخم مرغ کشور است و حدود 9.5 درصد از تخم مرغ کشور در این استان فراوری می گردد.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: تخم مرغ یکی از مقرون به صرفهترین و کاملترین غذا های پروتئینی است که می تواند تاثیر به سزایی در برطرف سوء تغذیه موجود در جامعه ویژه در گروه های نوزادان، بچه ها، زنان بارده و شیرده داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان دهمین کشور فراوریکننده تخم مرغ در دنیا شناخته می گردد گفت: در هشت سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از 160 عدد به 182 عدد رسیده ولی این میزان هنوز کافی نیست.

آقای زمانزاد قویدل با اشاره به گرانی تخم مرغ در ماه های اخیر شرح داد: اگر چه تخم مرغ براساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی طی ماه های گذشته گران شده، ولی قیمت واقعی این محصول نه تنها گران نیست بلکه در مقایسه با ساده ترین و کم خاصیت ترین مواد غذایی موجود در سبد غذایی مردم از قیمت پایین تری برخوردار است.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده طی سال جاری برای ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ گفت: شعار سال جاری روز دنیای تخم مرغ مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر است که امید است با اجرای برنامه های مدون این شعارمحقق گردد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اتحادیه رتبه پنجم در فراوری تخم مرغ را در کشور به خود اختصاص داده است اضافه نمود: مصرف تخم مرغ در این استان نسبت به سایر استان ها بیشتر است که دلیل این موضوع، وجود کارخانه های متعدد شکلات سازی و بیسکویت سازی در استان است.

آقای هاشم زاده محتشم با بیان اینکه تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری به شمار می رود و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد اضافه نمود: یک تخم مرغ میانه 76 کیلو کالری انرژی دارد و کاملترین، با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین ماده غذایی پروتئینی برای تمامی گروه های سنی است، به خصوص اگر در صبحانه میل گردد احساس سیری طولانی تر و در نتیجه کاهش وزن را ایجاد نموده و تحلیل عضلات در سالخوردگی را کاهش می دهد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار آذربایجان شرقی از برگزاری بزرگداشتی به مناسبت روز دنیای تخم مرغ در 17 مهر ماه در محل مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز اطلاع داد و اضافه نمود: هدف اصلی این همایش ترویج مصرف تخم مرغ در جامعه با شعار مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر است.

وی اضافه نمود: در این همایش ضمن تجلیل از 21 تن از پیشکسوتان صنعت مرغ تخمگذار استان و مرغداران نمونه، از 17 برگزیده جشنواره نقاشی به مناسبت روز دنیای تخم مرغ با اهدای لوح و هدایایی قدردانی خواهد شد.

خبرنگاران آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1401 بروزرسانی: 15 مهر 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2195

به "فراوری تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیش از سرانه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیش از سرانه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید