زنگ خطر برای گوگل به صدا عایدی

به گزارش مجله روگذر، زومیت نوشت: گوگل سال جاری قابلیت های مبتنی بر چت باتی مثل ChatGPT را به موتور جست وجویش اضافه می نماید و مشغول کار روی 20 پروژه دیگر است.

زنگ خطر برای گوگل به صدا عایدی

محبوبیت چت بات هوش مصنوعی ChatGPT زنگ خطر را در گوگل به صدا درآورده و این غول صنعت فناوری میخواهد سال جاری نسخه از موتور جست وجویش را با قابلیت های چت بات به نمایش بگذارد و بیش از 20 پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کند.

در سرانجام سال گذشته میلادی مدیران گوگل گفتند با وجود سرمایه گذاری سنگین در حوزه هوش مصنوعی، فعلاً زود است که قابلیت های مبتنی بر چت بات به موتور جست وجو راه پیدا کند چون ممکن است به معروفیت گوگل ضربه بزند.

گوگل همین حالا نیز از هوش مصنوعی استفاده گسترده ای دارد و به نظر می رسد که مدیران شرکت نظرشان را تغییر داده اند.

گوگل ساعاتی قبل، از اخراج بیش از 12٬000 کارمند خود اطلاع داد. مدیرعامل گوگل در بیانیه ای گفت شرکت تحت مدیریتش منابع بیشتری را به فناوری هوش مصنوعی اختصاص می دهد.

فعلا معین نیست که قابلیت های چت بات در چه زمانی به موتور جست وجوی گوگل اضافه خواهند شد. نیویورک تایمز می گوید به اسلایدهایی دست پیدا نموده است که نشان می دهند سایر پروژه های هوش مصنوعی گوگل در رویداد I/O 2023 در ماه می (اردیبهشت و خرداد) به نمایش گذاشته خواهند شد. گوگل پیش تر در همایش سالانه I/O قابلیت هایی مثل Duplex و بعلاوه عینک هوشمند Google Glass را معرفی نموده بود.

ظاهراً شرایط به حدی جدی است که لری پیج و سرگی برین، بنیان گذاران گوگل که سهام داران اصلی آلفابت (شرکت مادر) هستند، به رهبران گوگل مشورت داده اند و بعضی از برنامه ها را تأیید نموده اند. گفته می گردد این دو، ماه گذشته میلادی در جلسه ای با حضور مدیران گوگل درباره ChatGPT صحبت نموده اند.

لری پیج و سرگی برین از سال 2019 به بعد نقش پررنگی در مدیریت گوگل نداشته اند و به ادعای منابع مطلع، حضور آن ها در جلسه با دعوت سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت، رقم خورده است.

گوگل در پی اضافه کردن چت باتی است که حقایق را به درستی اعلام کند و از ایمنی و جلوگیری از اطلاعات گمراه نماینده اطمینان حاصل کند. چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی گاهی اوقات اطلاعات غلط را به عنوان حقایق پذیرفته شده ارائه می دهند و به همین علت - حداقل فعلاً - نمی توان به آن ها اعتماد کرد.

گوگل در کوشش است روند آنالیز چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی را تسریع کند تا از دقت و عملکرد منصفانه و اخلاقی آن مطمئن گردد.

به گفته نیویورک تایمز، یکی از ابزارهای تازه گوگل استودیوی فراوری عکس است که تصاویر را می سازد و ویرایش می نماید. اپلیکیشنی برای آزمودن پروتوتایپ های محصولات و مجموعه ای از ابزار برای ساخت پروتوتایپ های هوش مصنوعی، جزو دیگر پروژه های تازه گوگل هستند. ابزارهای موردبحث به سایر کسب وکارها امکان می دهند که پروتوتایپ های هوش مصنوعی را به وسیله پنجره ای به نام MakerSuite در مرورگر خلق نمایند.

گوگل بعلاوه مشغول کار روی ابزاری به نام PaLM-Coder 2 است که عملکردی مشابه GitHub Copilot دارد و کدنویسی اتوماتیک را ممکن می نماید. پروژه دیگر گوگل، سرویسی به نام Colab + Android Studio است که به توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن گوشی های هوشمند یاری می نماید.

گوگل در سال های اخیر به هنگام رونمایی پروژه های تازه هوش مصنوعی رویکردی محتاطانه در پیش گرفته، اما بارها خبرساز شده است. این شرکت پس از اخراج دو متخصص برجسته هوش مصنوعی (تیمنیت گبرو و مارگارت میچل) با نقدها فراوانی روبه رو شد. این دو نگرانی هایی درباره مدل های زبانی هوش مصنوعی ابراز نموده بودند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2244

به "زنگ خطر برای گوگل به صدا عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر برای گوگل به صدا عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید