سگ رباتیک با عملکردی بهتر از دروازبانان لیگ برتر!

به گزارش مجله روگذر، دانشمندان یک ربات چهار پا را برای دروازه بانی آموزش داده اند که عملکردی حتی بهتر از دروازه بانان لیگ برتر انگلیس دارد!

سگ رباتیک با عملکردی بهتر از دروازبانان لیگ برتر!

به گزارش خبرنگاران، این ربات دروازه بان را دانشمندان آزمایشگاه رباتیک هیبرید (Hybrid Robotics Lab) در دانشگاه کالیفرنیا برکلی آموزش داده اند. به گفته کارشناسان، این ربات چمباتمه می زند، می پرد، به گوشه ها حرکت می نماید، برای گرفتن توپ در هوا شیرجه می زند و پس از دفع توپ سر جای خود باز می گردد.

این ربات قادر به دفع 87.5 درصد از ضربات است در حالی که یک دروازه بان انسانی می تواند 69 درصد از ضربات را دریافت کند. برای مثال در میان تمام رقابت های سال جاری لیگ برتر انگلیس، نرخ دفع توپ جردن پیک فورد، دروازبان ملی پوش انگلیسی 69.4 درصد بوده است.

این سگ رباتیک با بهره گیری از یادگیری تقویتی آموزش داده می گردد که زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی است و به هوش مصنوعی این امکان را می دهد تا به وسیله آزمون و خطا مواردی را بیاموزد.

محققان این فناوری می گویند: ما یک روش یادگیری تقویتی ارائه نموده ایم که به یک ربات چهارپا امکان یادگیری دروازه بانی در شرایط واقعی را می دهد.

دروازه بانی با استفاده از یک ربات چهارپا کار چالش برانگیزی است، زیرا نیازمند ترکیب حرکات دینامیکی زیاد با دریافت دقیق و سریع توپ است. ربات باید در برابر توپ به سرعت در زمانی کوتاه تر از یک ثانیه واکنش نشان دهد.

این ربات که مینی چیتا نام گرفته است ساخته آزمایشگاه بیومتریک رباتیک موسسه فناوری ماساچوست است و با وزن 20 پوند می تواند به هوا بپرد، راه برود، پشتک بزند و بدود.

به گفته محققان موسسه فناوری ماساچوست، مینی چیتا اولین ربات چهارپایی است که قادر است در هوا پشتک بزند و می تواند در محیط های ناهموار با سرعت دو برابر یک فرد معمولی حرکت کند.

مینی چیتا توانسته است از دروازه ای به ابعاد 1.5 در 0.9 متر دفاع می نماید. این ربات به خودی خود دوربین ندارد بنابراین موقعیت توپ با یک دوربین اضافه خارجی و یک الگوریتم یادگیری دنبال می گردد که از شبکه عصبی برای ردیابی اجسام در لحظه استفاده می نماید.

محققان می گویند که ساخت ربات هایی که روزی با انسان ها در فوتبال رقابت نمایند هدف دیرینه جامعه رباتیک بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مهر 1401 بروزرسانی: 29 مهر 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2202

به "سگ رباتیک با عملکردی بهتر از دروازبانان لیگ برتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سگ رباتیک با عملکردی بهتر از دروازبانان لیگ برتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید