فوتبال ایران پیر شده است؟

به گزارش مجله روگذر، لیگ در حالی قرار است آغاز گردد که هنوز بسیاری از تیم ها مشغول تقویت خود هستند و به نظر می رسد چندین نقل و انتقال مهم دیگر به ویژه در تیم های بزرگ و مدعی ازجمله پرسپولیس و استقلال رقم خواهد خورد؛ هرچند جابجایی این دوره با توجه به وضع شدن چندین مصوبه دستخوش تغییر شده و اغلب نارضایی سرمربیان تیم ها را هم در پی داشته است. یکی از قوانین نو مربوط به شرایط لیست بزرگسالان تیم هاست. در قانون نو جابجایی هر تیم 19 بازیکن بزرگسال خواهد داشت و خبری هم از سهمیه زیر 25ساله نخواهد بود. این یعنی تعداد بازیکنان بزرگسال کاهش چشمگیری خواهد داشت. حذف سهمیه مهم زیر 25 سال شانس استفاده از چهار بازیکن را از باشگاه ها می گیرد. استفاده از سهمیه زیر 25 سال در چند سال گذشته این گونه بود که اگر باشگاهی بازیکن زیر 23ساله در اختیار داشت و در فصل بعدی سن آن بازیکن به بالای 23 سال رسید، سهمیه زیر 25 سال محسوب می گردد. حالا سهمیه زیر 25 سال به طور کامل حذف شده و سهمیه بزرگسال تیم ها به جای 20 بازیکن، 19 بازیکن خواهد بود.

فوتبال ایران پیر شده است؟

به عبارت بهتر باشگاه ها نسبت به سال گذشته چهار بازیکن بزرگسال کمتر به خدمت می گیرند. این موضوع باعث شده تیم ها در این مقطع زمانی با مسئله ای به نام پر بودن لیست روبه رو شده و مجبور شوند تعدادی از بازیکنان شان را بفروشند یا در لیست خروج بگذارند؛ اتفاقی که منجر به بیرون ماندن تعدادی از بازیکنان لیگ برتر از لیست تیم ها شده تا آن ها را احتمالا وادار به حضور در لیگ یک نمایند. دراین بین اگرچه مربیان لیگ رجحان معترض بوده اند؛ ولی مسئولان فدراسیون فوتبال هم عنوان نموده اند که وضع چنین قانونی برای بها دادن بیشتر به جوان ترهاست که بتوانند فرصت بازی یا تجربه حضور در کنار باتجربه ها در لیگ برتر را داشته باشند. در چنین فضایی، فرصت برای بازیکنان جوان زیر 23 سال که توانسته اند بارشان را ببندند و نامی برای خود دست وپا نمایند، بسیار مهیا شده و آن ها مشتریان پروپاقرصی دارند. هرچند تعدادشان اندک است و به سختی به تعداد انگشتان یک دست می رسد. باوجوداین با اعمال این قانون نو، پرسشی که فکر را درگیر می نماید، این است که آیا لیگ برتر ایران پیر است که مسئولان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته اند زمینه را برای ورود بازیکنان جوان تر مهیا نمایند؟ در پاسخ باید گفت با مرور شرایط کنونی تیم ها، بدون درنظرگرفتن بازیکنان نوی که قرار است به ترکیب اضافه شوند، لیگ ایران لیگ چندان جوانی محسوب نمی گردد؛ ولی به طور میانگین در زمره لیگ های مسن هم نیست. میانگین سنی لیگ برتر ایران در حد استاندارد است و شاید کمی از استاندارد تجاوز نموده باشد که این مورد هم با توجه به اعمال تغییرات اتفاق افتاده در ابتدای فصل تا حدودی طبیعی است.

ایران هم ردیف با لیگ برتر انگلیس

شاید میانگین سنی تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 قطر چنین باوری را به وجود آورده که بازیکنان ایرانی مسن شده اند. ایران در قطر با میانگین سنی 28.9 سال، مسن ترین تیم جام جهانی بود که به خوبی بیانگر شرایط بازیکنان ملی پوش بود. در مقایسه با جام جهانی روسیه، ایران در جام جهانی اخیر باز هم پیرتر شده بود که این مورد می تواند زنگ خطری جدی باشد. با وجود این، بدون درنظر گرفتن شرایط تیم ملی، میانگین سنی لیگ ایران چندان بالا نیست. در کنار این موضوع که همچنان باید تأکید کرد این رویه مربوط به این روزهاست و ممکن است تا سرانجام جابجایی تابستانی، کمی این آمار دستخوش تغییر گردد، این میانگین در حال حاضر 26.7 سال است. در مقایسه با لیگ های منطقه، ایران رفتاری مشابه دارد. لیگ قطر میانگین سنی 26.9 را دارد؛ در حالی که لیگ عربستان با میانگین سنی 27.9 حسابی از لیگ ایران پیرتر نشان می دهد. البته عربستانی ها این روز ها رو به خریدن بازیکنان با تجربه اروپایی آورده و به نظر می رسد علت رشد میانگین سنی این بازیکنان همین مورد باشد. شاید این طور برآورد گردد که مقایسه میانگین سنی لیگ ایران بهتر است با لیگ های مطرح اروپایی صورت بگیرد. حتی اگر چنین هم گردد، باز لیگ ایران تقریبا به استاندارد نزدیک است. به عنوان مثال میانگین سنی لیگ برتر انگلیس، معترجحانن لیگ فوتبال در جهان، 26.5 سال است که اختلافی جزئی با لیگ برتر ایران دارد.

فولاد؛ مسن ترین تیم لیگ برتر ایران

در بین 16 تیمی که قرار است در بیست وسومین دوره رقابت های لیگ برتر به میدان بروند، فعلا فولاد خوزستان با میانگین سنی 28.5 مسن ترین تیم لیگ برتر محسوب می گردد. در این باشگاه به طرز عجیبی تعداد بازیکنانی که سنشان از 30 سال بیشتر است، زیاد است. شهاب گردان با 39 سال سن، به تن هایی این آمار را افزایش داده است. در لیست کنونی فولاد 12 بازیکن 30 یا بیشتر از 30 سال دارند که همین مورد آن ها را مسن ترین تیم کنونی لیگ نموده است.

پیکان؛ جوان ترین تیم لیگ برتر

در بین 16 تیم حاضر، پیکان از لحاظ جوانی آمار بسیار خوبی دارد. این باشگاه با میانگین سنی 23.3 سال، جوان ترین تیم لیگ برتر ایران است. نکته درخورتوجه درباره پیکان اینکه این تیم فعلا فقط سه بازیکن 30 و بیشتر از 30 سال دارد که مسن ترین آن ها مهرداد بایرامی 32 ساله است که به تازگی به عضویت این باشگاه درآمده است. بیشتر بازیکنان این تیم جوانانی 23 و 24 ساله هستند که در صورت ماندن در این باشگاه می توانند تا چند سال آینده خیال مسئولان این تیم را از داشتن استخوان بندی ثابت راحت نمایند.

اتفاق جالب در بین تیم های مدعی

میانگین سنی چهار تیم مدعی لیگ برتر ایران هم به طرز عجیب وغریبی فعلا شبیه به هم است؛ سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور همگی میانگین سنی 26.2 را ثبت نموده اند. این در حالی است که سپاهان با میانگین سنی 26 سال، شرایطش کمی بهتر از رقبا است. در این تیم فعلا هفت بازیکن 30 و بالاتر از 30 سال حضور دارند که البته مسن ترین آن ها رامین رضاییان و عیسی آل کثیر 33 ساله هستند. در پرسپولیس هم فعلا هشت بازیکن 30 و بالاتر از 30 سال حضور دارند. وحید امیری با 35 سال سن، مسن ترین بازیکن این تیم محسوب می گردد. در استقلال هم هفت بازیکن 30 و بالاتر از 30 سال حضور دارند که سجاد شهباززاده 33 ساله مسن ترین آن ها محسوب می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2319

به "فوتبال ایران پیر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال ایران پیر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید