ماجرای فیلتر شدن اخبار شبکه های اجتماعی در کانادا چه بود؟

به گزارش مجله روگذر، ایسنا نوشت: همزمان با نبرد بی امان کانادا با آتش سوزی های جنگلی گسترده، هزاران کانادایی نگران هستند به علت ممنوعیت محتوای خبری در پلتفرم های شرکت متا، دسترسی آنها به اخبار تازه، سخت گردد.

ماجرای فیلتر شدن اخبار شبکه های اجتماعی در کانادا چه بود؟

شرکت متا که مالک فیس بوک و اینستاگرام است، پس از مذاکرات طولانی با دولت کانادا بر سر قانون تازه اخبار آنلاین، از ماه میلادی جاری، جلوگیری از انتشار اخبار در سراسر پلتفرم های خود در کانادا را شروع کرد.

چرا متا دسترسی به اخبار را در پلتفرم های خود در کانادا ممنوع نموده است؟

متا در واکنش به قانون تازه فدرال که شرکت های فناوری در این کشور را ملزم می نماید به ناشران اخبار برای استفاده از محتوای آنها پول پرداخت نمایند، ممنوعیت دادن به مقالات خبری در فیس بوک و اینستاگرام در کانادا را شروع کرد.

این قانون در ژوئن با هدف اطمینان از این که شرکت های فناوری مانند آلفابت (شرکت مادر گوگل) با ناشران اخبار برای محتوایشان مذاکره تجاری می نمایند، تصویب شد. اما متا این قانون را غیرعملی توصیف و استدلال نموده است که تنها راه برای عمل به این قانون، خاتمه دادن به قابل دسترس بودن اخبار برای مردم در کانادا است.

این ممنوعیت برای کاربران فیس بوک و اینستاگرام در کانادا چه معنایی دارد؟

کاربران در کانادا که از فیس بوک و اینستاگرام استفاده می نمایند، دیگر نمی توانند ها به رسانه هایی از جمله گاردین، واشنگتن پست، نیویورک تایمز و سی بی سی را مشاهده یا پست نمایند.

پاسکال سنت اونگ، وزیر میراث کانادا، گفت: متا ترجیح می دهد به جای این که سهم منصفانه ای به سازمان های خبری پرداخت کند، دسترسی کاربرانش به اخبار با کیفیت خوب و محلی را مسدود کند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و مقامات دیگر گفته اند این اقدام برای دموکراسی خطرناک بوده، برای روزنامه نگاری زیان آور است و به توسعه اطلاعات نادرست و اخبار جعلی دامن می زند.

متا استدلال می نماید که محتوای خبری، منبع عایدی قابل توجهی نیست و کمتر از سه درصد از آنچه مردم در فیدهای فیس بوک خود مشاهده می نمایند را تشکیل می دهد.

این شرکت فناوری آمریکایی ماه میلادی جاری بیان کرد: ما شفاف عمل نموده ایم و برای دولت کانادا روشن کردیم که این قانون، ارزشی را که رسانه های خبری با انتخاب استفاده از پلتفرم های ما دریافت می نمایند را به اشتباه نشان می دهد. این قانون بر اساس این پندار نادرست است که متا به شکل غیرمنصفانه، از محتوای خبری که در پلتفرم های این شرکت به اشتراک گذاشته می گردد، سود می برد، در حالی که عکس این مطلب درست است.

این ممنوعیت چگونه بر ارتباطات منطقه ها درگیر آتش سوزی تاثیر گذاشت؟

با بیش از 200 مورد آتش سوزی در منطقه ها نورت وست تریتوریز، مقامات به 20 هزار نفر از ساکنان شهر یلونایف دستور داده اند خانه های خود را تخلیه نمایند که نخسین دستور تخلیه برای یک شهر مرکزی در کانادا است.

اما ساکنان شهر گفته اند که نبود های خبری در فیس بوک و اینستاگرام به معنای آن است که دسترسی به اطلاعات دقیق درباره آتش سوزی ها و تخلیه، در شبکه های اجتماعی سخت است.

در بریتیش کلمبیا که در جنوب غربی منطقه نورت وست تریتوریز قرار گرفته است، مقامات در پی 400 مورد آتش سوزی، شرایط اضطراری اعلام نموده اند و هزاران نفر از شهر کلونا و منطقه پیرامون آن تخلیه شده اند.

مقامات کانادایی گفته اند اطلاعات نادرست درباره آتش سوزی ها در فیس بوک، فراوان است و مردم را تشویق نموده اند تا برای دریافت تازهترین اخبار، از وبلاگ های زنده رادیو یا رسانه های محلی استفاده نمایند.

بر اساس گزارش گاردین، متا بیان کرد: در مواقع بحران، قابلیت آنالیز ایمنی (Safety Check) به افراد اجازه می دهد تا یاری درخواست نمایند، عزیزانشان را پیدا نموده و به به روزرسانی ها از منابع معتبر دسترسی داشته باشند. مردم در کانادا می توانند به استفاده از فناوری های ما برای ارتباط با جوامع خود و دسترسی به اطلاعات معتبر، از جمله محتوای سازمان های دولتی رسمی، خدمات اضطراری و سازمان های غیردولتی ادامه دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2329

به "ماجرای فیلتر شدن اخبار شبکه های اجتماعی در کانادا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای فیلتر شدن اخبار شبکه های اجتماعی در کانادا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید