مدیریت هوشمند تبدیل به ویترین و یک ژست نشود

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران، محسن هاشمی در کنفرانس تهران هوشمند با بیان این که مدیریت هوشمند، موضوعی است که امروزه در افزایش اثربخشی و کارآمدی بسیار مطرح است و استفاده از بیگ دیتا و داده های انبوه برای کاهش هزینه و افزایش راندمان، امری متداول است، گفت: البته نباید هوشمندی و مدیریت هوشمند تبدیل به ویترین و یک ژست گردد و ما از همان روشهای ناکارآمد و توأم با خطای گذشته تحت عنوان مدیریت هوشمند استفاده کنیم.

مدیریت هوشمند تبدیل به ویترین و یک ژست نشود

وی ادامه داد: اساس مدیریت هوشمند، داده و انبوه اطلاعات است، چرا که در بخش پردازش هم دنیا پیشرفتهای فوق العاده ای در نرم افزارنویسی و تحلیل داده داشته است و هم ما در کشور در حوزه برنامه نویسی توانمندی های به روز و خوبی داریم، اما یک نرم افزار و سیستم تحلیل هرچقدر توانمند، زمانی که از داده نادرست استفاده کند، نتیجه و مدل نادرست را به عنوان خروجی می دهد.

رئیس شورای شهر تهران توضیح داد: من از 4 دهه قبل درگیر این موضوع تحلیل داده بودم، در دوره ای که در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در مرکز تحقیقات پلیمر و کامپوزیتهای پلی تکنیک مونترال تحصیل می کردم، شرکتی برای فراوری یک نرم افزار هوشمند فراوری محصولات پلاستیکی به روشهای مختلف از جمله روش تزریقی این مرکز تحقیقات دانشگاه سفارش پروژه داده بود، این نرم افزار هوشمند باید از مجموعه اطلاعات و داده هایی استفاده می کرد و مناسب ترین پلیمر از هزاران محصول پلیمری شرکتهای مختلف را براساس پارامترهایی مانند قیمت، کیفیت و شرایط مواد پلیمری و در قالب روشهای رئولژی، ترمیک و مکانیکی در دستگاههای سازنده را برای فراوری محصولی خاص، پیشنهاد می داد.

هاشمی افزود: نخستین بخش داده ها، اطلاعات مربوط به فراوریات مواد شرکت های پتروشیمی در سراسر دنیا بود که قیمت، ویژگی های فراوری و خصوصیات کیفی محصولات شرکتهای فراوری نماینده مواد پلیمری را شامل می شد. بخش دوم ، خصوصیات کارکردی محصول نهایی بود که نشان می داد چه مقاومت، شرایط استفاده و ویژگی هایی باید داشته باشد که از تطبیق این دو پایگاه داده، می توانستیم مواد اولیه را انتخاب کنیم.

به گفته هاشمی بخش سوم پایگاه داده ها، ابزار و شرایط فراوری این محصول را تعیین می کرد. بخش چهارم نیز مربوط به فروش این محصول، قیمت و بازار آن بود. برای این منظور از سه نرم افزار CAD.RIM CAD.TIM CAD.MIM استفاده می شد و خروجی هر نرم افزار به عنوان ورودی نرم افزار دیگر وارد استفاده می کردیم. در واقع ما با تلفیق این چهار پایگاه داده وتحلیل آن، می توانستیم به صورت هوشمند مواد اولیه و روش فراوری و مشتری را انتخاب کنیم و موضوع مهم در این سیستم هوشمند، میزان صحت، دقت وروزآمدی داده ها بود.

هاشمی افزود: نمونه امروزی از این موضوع، بحث ترافیک تهران است، ما برای طراحی مدل های ترافیکی، ایجاد یک کریدور حمل ونقل عمومی یا ساخت یک معبر احتیاج به داده های ترافیکی داریم که در آن میزان سفر، مبدا و مقصد و توزیع زمانی آن تعیین باشد، به صورت برآوردی همیشه گفته می گردد که در تهران 20 میلیون تقاضای سفر داریم اما اینکه آیا واقعا این میزان سفر 20 میلیون است یا 17 میلیون یا 23 میلیون سفر تعیین نیست، یک داده توأم با صحت، روزآمدی و دقت در اختیار ما نیست به همین خاطر در تاریکی تصمیم می گیریم و مدیران حمل ونقل می گویند که ما ظرفیت سفر را در بعضی خطوط تازه مترو ایجاد کردیم اما میزان سفر کاهش یافته است، علت آن این است که ما نمی دانیم تقاضای سفر در کجاست و حتی اگر تقاضای سفر با مترو وجود دارد، آیا احتیاج به خطوط مکمل اتوبوس یا ون برای تغذیه خط مترو وجود دارد یا خیر؟ بنابراین تصمیمات ترافیکی ما توأم با خطا و ناکارآمدی می گردد.

هاشمی با بیان این که مسئله دیگر استفاده ناکارآمد از مدیریت هوشمند، شرایط پسماند در مناطق مختلف تهران است،گفت: تنوع و پراکندگی در استفاده از نرم افزارها، موجب سردرگمی شهروندان و عدم اقبال عمومی شده است، در حالیکه ما اگر یک اپلیکیشن، کارآمد، یوزرفرند و سراسری داشتیم که استفاده از آن می توانست برای شهروندان منافع و برای شهرداری نیز آورده قابل توجهی داشته باشد، قطعا شرایط پسماند از این شرایط نامطلوب فعلی متحول می شد.

وی گفت: به عنوان نتیجه گیری باید بگویم که مدیریت هوشمند شهر، بیش از تبلیغات و ژست، احتیاج به صحت، دقت و روزآمدی داده ها در کنار سهولت، سرعت، انسجام و کارآمدی نرم افزارها دارد، تا شهروندان و مدیران بتوانند از آن استفاده موثر نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 954

به "مدیریت هوشمند تبدیل به ویترین و یک ژست نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت هوشمند تبدیل به ویترین و یک ژست نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید