میدان چارلز آزناوور هنر و زندگی

به گزارش مجله روگذر، در مرکز شهر ایروان، میدانی به نام چارلز آزناوور اسطوره موسیقی ارمنی وجود دارد. این میدان یادبود هنرمندی است که با هنرش سراسر جهان را پیمود و با اینکه ملیت فرانسوی-ارمنی داشت، هر دو کشور او را متعلق به خود می دانند. شخصیتی خودساخته که مجله تایم در سال 1999 او را هنرمند قرن خواند. این میدان زیبا با مراکز هنری و فرهنگی، کافه ها و فضای دلنشین، مکانی مورد علاقه گردشگران است.

میدان چارلز آزناوور هنر و زندگی

میدان چارلز آزناوور

خیابان آبوویان ایروان یک خیابان هنری و جوان پسند است که به نام شاعر و نویسنده ملی ارمنستان نامیده می شود. در این خیابان میدانی قدیمی و باشکوه وجود دارد که قبلا به نام همین نویسنده خاچاتور ابوویان نامیده می شد. این میدان در سال 2001 همزمان با دهمین سالگرد استقلال ارمنستان به نام خواننده و ترانه سرای معروف چارلز آزناوور تغییر نام داد. فواره های میدان بر اساس 12 علامت ستاره شناسی طراحی شده است. پیرامون میدان آزناوور سینما مسکو، هتل گولدن تولیپ، خانه هنرمندان ارمنی و تئاتر دراماتیک استانیسلاوسکی واقع شده است. در این میدان رویدادهای فرهنگی مانند کنسرت موسیقی راک برگزار می شود. همچنین یک مجسمه و صفحه شطرنج نیز در گوشه ای از میدان چارلز قرار گرفته است.

میدان چارلز آزناوور و شطرنج معروفش

گرند هتل ایروان

این هتل ستاره در سال 1926 با 4 طبقه و 104 اتاق در گوشه ای از میدان چارلز آزناوور ساخته شد. گرند هتل، قدیمی ترین هتل ایروان است که در محله کنترون واقع شده است. سال 1926 مصادف با دوران کمونیستی شوروی آغاز به کار کرد. معمار و طراح هتل نیکلای بنیاتیان است و به عنوان یک هتل گردشگری شناخته می شد. دردهه 1930 گرند هتل به یک پاتوق روشنفکری تبدیل شد. از اواخر دهه 60 کم کم به نام هتل ایروان معروفیت پیدا کرد. بعد از فروپاشی شوروی در دهه 90 از طریق یک شرکت ایتالیایی بازسازی و به نام رویال هتل گولدن تولیپ بازگشایی شد. شما می توانید با پرواز چارتر به ایروان سفر کنید و در هتل قدیمی اقامت دلپذیری داشته باشید.

گرند هتل ایروان از سال 1926 بخشی از میدان است.

سینما مسکو

سینما مسکو بزرگترین سینما در ایروان است.د دهه 30 حکومت شوروی کلیسای سنت پل و پطر ایوان را تخریب کرد و این سینما به جای آن ساخته شد. جشنواره معروف ارمنستان به نام زردآلوی طلایی در این محل سالانه برگزار می شود. معماران این ساختمان تیران ترکانیان و گورک کوچار هستند. در سال 1936 سینما با نمایش فیلمم پپو آغاز به کار کرد. در سال 1960 سینما بازسازی شد و در سال 1983 بخشهایی به آن اضافه شد. در حال حاضر دارای 4 سالن سینما به ظرفی 1000 جایگاه دارد. یک تئاتر روباز نیز در بخش شرقی سینما واقع شده است.

سینما مسکو در میدان چارلز آزناوور

در مورد ایروان بیشتر بخوانید:

یادمان های جاودان ایروان

گرند هتل ایروان

موزه چارلز آزناوور

اولین پروژه بنیاد ازنوو تاسیس خانه موزه ای به نام این هنرمند دنیای بود. این پروژه با حمایت دولت ارمنستان از سال 2007 کلید خورد. سال 2011 پس از اتمام موزه با حضور چارلز ازناوور در ایروان افتتاح شد. در مرنام گشایش این مرکز فرهنگی رئیس جمهور فرانسه سارکوزی و رئیس جمهور ارمنستان سرژ سرکیسیان نیز حاضر شدند. این موزه ساختمانی پنج طبقه در نزدیکی کاسکاد قرار گرفته است. سال 2021 بخش مشارکتی موزه نیز فعالیت خود را آغاز کرد. از جذابیت های این موزه راهنمای صوتی زندگی چارلز با صدای خود اوست. مراحل مختلف زندگی این خواننده بنام از کودکی تا معروفیت به همراه صفحه های گرامافون، آلبوم های موسیقی، پوسترها، جوایز موسیقایی، کتاب ها و عکس های ازناوور در معرض نمایش واقع شده است. بخش فرهنگی و آموزش موزه روی سه شاخه موسیقی، سینما و زبان فرانسه تمرکز دارد. برگزاره دوره های زبان فرانسه بر مبنای ترانه های چارلز از بخشهای قابل توجه این موزه است. برای بازدید از دیدنی های ارمنستان خرید بلیط هواپیما تهران ایروان را فصل بهار فراموش نکنید.

زندگی چارلز آزناوور

چارلز آزناوور چهره ای دنیای در هنر است. او با اینکه سالها در فرانسه زیست و یک فرانسوی کامل محسوب می شد هرگز ریشه های ارمنی خود را فراموش نکرد و خود را یک ارمنستانی می دانست. عشق و عواطف عاشقانه پای ثابت ترانه ها و آهنگهای چارلز مانند لابوهم هستند. او علاوه بر خوانندگی در زمینه سینما به عناون بازیگر فعالیت زیادی داشت. بازی در بیش از هشتاد فیلم و همراهی با کارگردانان صاحب نامی چون کلود شابرول، فرانسوا تروفو و فولکر اشلوندورف نشان از استعداد هنری او داشت. او همچنین توانست در طول زندگی خود سه کتاب نیز به چاپ برساند.

والدین چارلز از زمان نسل کشی ارامنه به پاریس مهاجرت کردند. شاهنور واغیناک آزناووریان سال 1924 در یکی از محلات پاریس به دنیا آمد. پدرش مدتها در کافه ها می خواند. شغل پدر او را به خوانندگی کشاند و از سن پایین روی صحنه رفت. چارلز به جای ادامه تحصیل همراه گروههای نمایش سفر می کرد. او در دهه 40 کمک کم سر زبنها افتاد و به صورت جدی خواننده شد. در زمان جنگ دنیای خانواده چارلز به اقلیتهای یهودی و ارمنی برای فرار از دست نازیها کمک می کردند. چارلز به خاطر این فعالیت انسانی جایزه والنبرگ دریافت کرد. او بعد از جنک دوباره به سر وقت بازیگری رفت. استعداد چارلز در خواندن بی نظیر بود و توانست 91 آلبوم موسیقی منتشر کند. از او بیشتر از 1200 ترانه به جا مانده است.

زندگی چارلز آزناوور کامل وقف هنر خوانندگی و سینما شد

چارلز آزناوور این شانس را یافت تا با هنرمندان بزرگی در سطح بین المللی همکاری کند. خوانندگان تراز اولی مانند ادیت پیاف، باب دیلن، ری چارلز، ، دالیدا ، فرانک سیناترا، آندریا بوچلی، التون جان و خولیو ایگلسیاس جایگاه هنری چارلز را محکمتر ساخت. پشتکار و علاقه او باعث شد در معروف ترین سالن های کنسرت دنیا مانند تالار کارنگی به هنرنمایی بپردازد. کارنامه هنری چارلز سرشار از موفقیت است. از ثبت ستاره مشاهیر در هالیوود تا دریافت جایزه سزار بخشی از این داستان است.

چارلز آزناوور زلزله ارمنستان

سال 1989 زلزله ای مهیب در ارمنستان رخ داد که باعث مرگ سی هزار نفر شد. چارلز که نسبت به سرزمین مادری خود احساس نزدیکی می کرد، آهنگ برای تو ارمنستان را تنظیم کرد. او تمام درآمد فروش نسخه های ترانه را برای کمک به زلزله زدگان ارمنی اختصاص داد. به خاطر یک عمر فعالیت هنری و انسان محبت آمیز، از طرف دولت ارمنستان به عنوان سفیر دائمی در یونسکو انتخاب شد. همچنین سمت سفیر ارمنستان در سوئیس نیز به او سپرده شد.

میدان چارلز آزناوور فرانسه

نکته جالب اینکه در یکی از محلات پاریس نیز میدانی به نام چارلز آزناوور وجود دارد. این محل با حضور سفیر ارمنستان سال 2019 رونمایی شد.

میدان چارلز آزناوور فرانسه سال 2019 رونمایی شد.

منبع: تریپ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2159

به "میدان چارلز آزناوور هنر و زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان چارلز آزناوور هنر و زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید