نهضت ملی مسکن در شهرهای تازه آب رفت!

به گزارش مجله روگذر، از چهار میلیون واحد مسکونی که در طرح نهضت ملی مسکن هدفگذاری شده احداث 700 هزار واحد بر عهده شرکت عمران شهرهای تازه است که طبق اعلام جعفری، سرپرست این شرکت در صورت معین پیمانکار، عملیات اجرایی 100 هزار واحد تا خاتمه سال شروع می گردد؛ این در حالی است که ماه گذشته او وعده کلنگ زنی 230 هزار واحد تا خاتمه سال را داده بود.

نهضت ملی مسکن در شهرهای تازه آب رفت!

سهم شرکت عمران شهرهای تازه از طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح جهش فراوری و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) طی چهار سال آینده 700 هزار واحد است. آنطور که علیرضا جعفری ـ سرپرست شرکت عمران شهرهای تازه اعلام نموده تا به امروز اراضی احداث 400 هزار واحد مسکونی در شهرهای تازه تامین شده که از این اندازه 100 هزار واحد با انتشار فراخوان در حال تبدیل شدن به پروژه است. فراخوان انتخاب پیمانکار آنها آماده شده و در کوشش هستیم تا در هفته های جاری پیمانکار این تعداد واحد معین و کلنگ زنی واحدها تا خاتمه سال انجام گردد.

جعفری در شرایطی وعده ساخت 100 هزار واحد تا خاتمه سال را داده که روز 11 بهمن ماه 1400 درباره این موضوع که آیا قبول دارید پروژه نهضت ملی مسکن کُند پیش می رود؟ گفته بود: وقتی پروژه وارد عرصه اجرایی گردد تجربه نشان داده که متقاضیان انگیزه بیشتری برای ورود پیدا می نمایند. طبق تکلیفی که وزیر به عهده ما گذاشته 250 هزار واحد بر عهده ما واقع شده است که 230 هزار واحد تا آخر سال جاری معین تکلیف می گردد و پیمانکار تعیین خواهد شد که همین موضوع جذابیتی برای متقاضیان ایجاد می نماید.

او با اعلام برآورد قیمت 4.7 میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن در پاسخ به این سوال که در قالب نهضت ملی مسکن چه تعداد واریز وجه نموده اند؟ اعلام کرد: تعداد 4832 نفر تایید نهایی شدند که 1213 نفر افتتاح حساب کردند و 111 نفر 40 میلیون تومان وجه اولیه را واریز نموده اند. البته ما شرایط مالی و فشارهایی که به خانوارها هست را متوجهیم و به همین علت برای اینکه سرعت تکمیل پروژه ها را افزایش دهیم باید گام اول پروژه را محکم برداریم.

به هر ترتیب سرپرست شرکت عمران شهرهای تازه، در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام استقبال متقاضیان نهضت ملی مسکن از سکونت در شهرهای تازه گفته است: شهرهای تازه مکلف هستند تا شرایط زیست مناسب را برای شهروندان به وجود بیاورند که در این زمینه با همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به بازنگری طرح های جامع و تفصیلی شهرها و بعلاوه آنالیز شرایط زمین هایی که قابلیت الحاق به محدوده را دارند، اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تعهدات به جامانده اقدام ملی مسکن که از گذشته برای شهرهای تازه به جامانده بود در طرح نهضت ملی مسکن ادغام شده است، ادامه داد: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی به جامانده واحدهای طرح اقدام ملی مسکن شامل شرایط و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن می گردد. بر این اساس تعهد شهرهای تازه در احداث واحدهای مسکونی تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن 700 هزار واحد است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای تازه توضیح داد: بر اساس رقم تعهدی شهرهای تازه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن (700 هزار واحد)، ظرفیت سنجی و امکان سنجی برای شناسایی اراضی و فضاهای موردنیاز برای تامین این تعداد واحد در دستور کار واقع شده است.

بر اساس این گزارش، دولت کوشش خود را برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی ظرف چهار سال به کار گرفته و آنطور که رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ می گوید کوشش این است که هر دو سال، دو میلیون واحد ساخته گردد. او در ماههای گذشته وعده داد که تا خاتمه سال جاری 800 هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا برسد. آنطور که مسئولان وزارتخانه می گویند تا به امروز 330 هزار واحد به مرحله اجرا رسیده و باید منتظر بمانیم که آیا وزارت راه و شهرسازی قادر خواهد بود طی کمتر از سه هفته به جای مانده تا خاتمه سال 1400 تعداد واحدهای در حال ساخت را به 800 هزار واحد برساند یا خیر.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2104

به "نهضت ملی مسکن در شهرهای تازه آب رفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهضت ملی مسکن در شهرهای تازه آب رفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید