چرا آمستردام مرکز دوچرخه سواری دنیاست؟

به گزارش مجله روگذر، هر مسافر حرفه ای می داند که تعداد دوچرخه ها از آدم ها در آمستردام بیشتر بوده و این شهر کاملاً برای جا به جایی با دوچرخه سازگاری دارد. در واقع بیش از 400 کیلومتر راستا مخصوص دوچرخه سواری در میان مرکز شهر، حومه و کمربندی وجود دارد که به دوچرخه سواران اجازه عبور و مرور سریع بین محله های گوناگون آمستردام را می دهد.

چرا آمستردام مرکز دوچرخه سواری دنیاست؟

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

علیرغم اینکه دوچرخه سواری در هر جای دیگر جهان یک سرگرمی به شمار میرود، هلندی ها آن را بیش از یک قرن است که به اسم روشی برای حمل و نقل انتخاب نموده اند و تمام مهارت های امنیت جاده ای خود را هم مناسب با دوچرخه سواری توسعه داده اند. این پدیده ملی اندکی هم به جغرافیای کشور مرتبط است زیرا بیشتر زمین ها هموار هستند و این امر کار را برای دوچرخه سواران راحت می نماید.

اگر چه آمستردام وقتی پای دوچرخه در میان باشد همواره یک قدم از دیگران جلو است، اما در میانه قرن بیستم تهدید خودروها به این شهر هم رسید و ساختار شهر دیگر جای مناسبی برای دوچرخه سواران نبود؛ مانند بسیاری از شهرهای دیگر اروپایی، آمستردام به سرعت در این دوره مدرنیزه می شد و برنامه ریزان شهری به طور عمومی فکر می کردند ماشین ها نسبت به دوچرخه اولویت دارند.

این تصمیمات خیلی زود با مخالفت و اعتراض مردم روبرو شد و مخالفان اعتقاد داشتند که حضور خودروها یک خطر بی فایده در آمستردام است که باعث تصادفات مرگبار می گردد. در نهایت قانون گذاران هلندی تصمیم گرفتند با مردم کنار آمده و نقشه های اولیه خود را رها نمایند تا آمستردام شهری امن تر گردد. در دهه 1970 سیاستمداران شهروندان را دوباره تشویق به دوچرخه سواری کردند زیرا قیمت بنزین چهار برابر شد. کمی بعد بسیاری از شهرهای دیگر هلند هم شبکه های دوچرخه ای را تجربه کردند و به طراحان شهری اجازه دادند تا اطلاعات گسترده ای جمع آوری نموده و به شیوه ای مؤثرتر برای توسعه شهری برنامه بریزند.

در دهه 1990 دوچرخه سواری توانست رانندگی را در آمستردام کمرنگ کند و شهر باز هم بیشتر به نیازهای دوچرخه سواران پرداخت تا در نهایت به طراحی شهری امروزی آن رسید. امروزه 38 درصد از سفرها در آمستردام از طریق شبکه دوچرخه صورت می گیرد که هنوز هم در حال توسعه است. به همین علت آمستردام به مرکز دوچرخه سواری جهان معروف شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1796

به "چرا آمستردام مرکز دوچرخه سواری دنیاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آمستردام مرکز دوچرخه سواری دنیاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید