چرا تعداد پروازهای چارتری کشور تا این حد زیاد است؟

به گزارش مجله روگذر، با وجودی که گفته می شود، فقط 20 درصد از پروازهای کشور، چارتری هستند، اما این رقم برای برخی ایرلاین ها به 70 درصد می رسد.

چرا تعداد پروازهای چارتری کشور تا این حد زیاد است؟

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، موضوع پروازهای چارتری سامان دهی شده است و پروازهای چارتر، 20 درصد پروازهای کشور را تشکیل می دهد، این در حالی است که هم اکنون در بعضی شرکت های هواپیمایی، 70 درصد پروازها به صورت چارتری انجام می شود.

بلیط های چارتری، موضوعی است که شاید در بین شرکت های هواپیمایی داخلی، تعریف دقیقی از آن نشده است. در مفهوم چارتر، موضوع بسته سفر مطرح است که در این حوزه ترانسفر از منزل تا فرودگاه مبدأ و همچنین از فرودگاه مقصد تا هتل به همراه بلیط هتل و غیره را می توان در قالب چارتر معرفی کرد؛ هرچند که بعضی از شرکت های هواپیمایی داخلی، تعریف متفاوتی برای بلیط های چارتری قائل هستند.

از دید اغلب مسافران سفرهای هوایی، بلیط چارتر به معنای بلیطی با نرخ شناور در ساعات مختلف است که امکان پس دادن آن وجود ندارد و شامل بسته سفر هم نمی شود؛ در حال حاضر عودت بلیط های چارتری امکان پذیر نیست و اگر پرواز مسافران این بلیط ها به هر دلیلی باطل شود، دست مسافر برای گرفتن پول بلیط به جایی نمی رسد و آژانس هواپیمایی، چارترکننده و شرکت هواپیمایی هم جوابگوی مسافر نخواهند بود.

مقابله با بلیط های چارتریِ غیرواقعی (بلیط های فاقد بسته سفر که غیرقابل لغو هستند)، هر از چند گاهی در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار می گیرد؛ با این حال اراده راسخی برای مقابله با این سودجویی شرکت های هواپیمایی، واسطه گران و بعضی آژانس های فروش بلیط هواپیما وجود ندارد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دهم بهمن ماه 97 اعلام کرده بود:

قیمت بلیط هواپیما طبق قانون، تابع عرضه و تقاضا است، هرچند تأکید داریم که فروش بلیط چارتری ممنوع است. فروش بلیط پروازهای بر نامه ای، به صورت چارتری تخلف محسوب می شود و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می کند. چارتر یعنی کسی که هواپیما ر ا چارتر کر د ه، یک بسته سفر شامل اقامت، حمل ونقل و خوردوخوراک داشته باشد.

پس از سخنان وزیر راه و شهرسازی، در 12 بهمن 97 بود که علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی، دراین باره توضیح داد:

در شبکه پروازی جهتهای کیش و قشم امکان فروش چارتر وجود دارد و در جهتهای دیگر، پروازهای چارتری در حال کاهش است؛ هم اکنون اغلب شرکت های هواپیمایی تقریباً به سمت پروازهای سیستمی و برنامه ای رفته اند؛ نمی توان شبکه چارتری را به طور کامل قطع کرد، چراکه تعدادی از سفرها به شکل گردشگری انجام می شود که باید به صورت چارتری باقی بمانند و این در دنیا تعریف شده است؛ در تلاش هستیم تا شرکت های هواپیمایی که توانایی بیشتری دارند بتوانند به تقویت شرکت هایی با ساختار ضعیف تر کمک کنند و شبکه فروش خود را به صورت سیستمی پیش ببرند و توسعه دهند.

ایشان در ادامه خاطر نشان کردند، در حال حاضر 20 درصد پروازها چارتری و 80 درصد برنامه ای است که باید سهم پروازهای برنامه ای افزایش یابد، هرچند که جهت کیش و قشم را باید از این موضوع جدا کرد، چراکه در این دو مقصد، به خاطر ساختار اسکان مسافر باید از قبل هتل رزرو کرد و مسئولان این دو منطقه هم خواستار این هستند که پروازهای این جهتها چارتری باشد و مردم برنامه سفر داشته باشند. رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کردند که پرواز چارتر با بسته سفر، باید در اختیار آژانس ها قرار گیرد، هم اکنون هم آژانس ها فروش چارتری دارند، زیرا تأمین هتل جزو وظایف شرکت های هواپیمایی محسوب نمی شود.

با این حال، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر، در اظهارنظری گفته است:

چگونگی فروش بلیط، قیمت گذاری و تعرفه گذاری در کیش ایر مورد بازنگری قرار گرفته و قاعده 80 درصد چارتری و 20 درصدی مستقیم در حال تبدیل به جهت 50 - 50 است. هم اکنون سهم فروش بلیط چارتری کیش ایر حدود 70 درصد است که به زودی به 50 درصد کاهش خواهد یافت.

با وجودی که سازمان هواپیمایی کشوری در نامه ای به دفاتر مجاز فروش الکترونیکی بلیط هواپیما اعلام نمود که هرگونه ارائه و نمایش بلیط به صورت چارتری به غیر از جهت های قشم، کیش و منطقه ها نفت خیز، در سایت های فروش بلیط تخلف محسوب می شود و برخورد قانونی با آن انجام خواهد شد، اما با رصد این سایت های مجاز هم می توان به راحتی بلیط های چارتر در جهت هایی غیر از کیش، قشم و منطقه ها نفت خیز را مشاهده کرد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، می گوید:

چارتر در ایران عمدتاً به شکل سلف کاری است، به عبارتی آژانس ها یا فردی که تمکن مالی دارد ، پروازهای یک جهت را به صورت 6 ماهه، یک ساله و غیره پیش خرید و سپس بین آژانس های مختلف توزیع می کند و عمدتاً افرادی که چارتر می کنند، بلیط ها را به صورت تکی و انفرادی می فروشند که اغلب شامل قانون استرداد نمی شود. اگر بلیط چارتری تغییر کند و به صورت گروهی اجرا شده و تور برای تعریف شود، قطعاً هم به نفع مسافر و هم تقویت گردشگری است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز دراین باره گفتند، این سازمان تلاش کرده است با محدودکردن پروازهای چارتری به نحوی عمل کند که ارائه بلیط های چارتری با بسته سفر همراه شود و در عین حال پروازهای برنامه ای، چارتری نشوند. علاوه بر این، پروازهای چارتر در جهتهای نفت خیز، جهتهای عسلویه، ماهشهر، آغاجاری، جم، خارک، مهرگان و سیری مجاز است.

به نظر می رسد، موضوع مقابله با پروازهای چارتری به واسطه سود کلانی که نصیب واسطه گر می شود، همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. شرکت های هواپیمایی هم برای کسب سود بیشتر تلاش می کنند، جایگاه پروازهای خود را به چارترکننده بفروشند و به این ترتیب، نگران فروش جایگاه پروازهای خود در آینده نباشند. این سودجویی باعث شده است که مسافران حمل ونقل هوایی در این گرداب سردرگم شوند؛ به همین دلیل ضرورت دارد که حاکمیت صنعت هوانوردی کشور با قاطعیت بیشتری در این حوزه ورود کند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید از طریق موتور جستجوی پرواز خبرنگاران بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از خبرنگاران باعث می شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت ها از آژانس های سرشناس را یک جا مشاهده کنید.

منبع: کجارو / تین نیوز (خبرگزاری حمل و نقل)
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2020

به "چرا تعداد پروازهای چارتری کشور تا این حد زیاد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعداد پروازهای چارتری کشور تا این حد زیاد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید