کارناوال های دنیا، آشنایی با فرهنگ و شادی ملل مختلف

به گزارش مجله روگذر، کدام کارناوال ها را نباید از دست بدهیم؟

بیشتر ما با برخی از کارناوال های معروف دنیا مثل کارناوال ریو، ونیز و نیواورلئان آشنا هستیم. اما کارناوال ها در سراسر دنیا در نزدیک محل هایی یرگزار می شوند که پیشینه کاتولیکی قوی دارد ، بنابراین اگر چنانچه در لوئیزیانا یا برزیل نیستید هم می توانید از حضور در این قبیل جشن ها لذت ببرید.در اینجا برخی از مکان های برگزاری جالب ترین کارناوال های دنیا معرفی شده اند. در حالیکه تاریخ و محل برگزاری هر سال کمی تغییر می کند بیشتر کارناوال ها در روزهای قبل از لنت (Lent) برگزار می شوند. در سال 2016 لنت روز 10 فوریه است ، بنابراین بیشتر جشن ها روز 8 و 9 فوریه برگزار می شوند.

کارناوال های دنیا، آشنایی با فرهنگ و شادی ملل مختلف

سالوادور، برزیل

مطمعناً همه ما درباره کارناوال ریو شنیده ایم، اما در بخش های دیگر برزیل هم کارناوال هایی برگزار می گردد. یکی از این شهر ها سالوادور است که در آن پایکوبی سنتی برزیل همراه با اجرای موسیقی زنده باهیا، از طریق گروه های نوازنده در پشت کامیون های بزرگ در مرکز شهر برگزار می گردد. کارناوال سالوادور در هفته ای که چهارشنبه خاکستر (َAsh Wednesday) در آن قرار گرفته است برگزار می گردد.در طول کارناوال هر جای برزیل که بروید یک نوع جشن در حال برگزاری است.

ونیز ، ایتالیا

کارناوال ونیز که چند قرن قدمت دارد ، هر سال میزبان تقریباً 3 میلیون نفر است. ماسک های تزیین شده این جشن فوق العاده است و افراد با لباس های تزیین شده سلطنتی در این جشن حضور پیدا می کنند. ویژگی اصلی این جشن ، بالماسکه و رژه با لباس های بسیار زیبا است. کارناوال ونیز دو هفته (2 شنبه) قبل از چهارشنبه خاکستر آغاز می گردد.

ایورآ، ایتالیا

از کارناوال ونیز که بگذریم به شهر ایورآ می رسیم که در آن با یک جشن متفاوت روبرو خواهید شد. جنگ پرتقال ایورآ که در آن گروه هایی پرتقال به سمت هم پرتاب می کنند و شما باید برای شرکت در این جشن و رقابت با هم پول پرداخت کنید. این جشن در واقع یک جنگ با غذا است که در آن تماشاگران می توانند از پشت یک توری مخصوص شاهد این جشن باشند.

بینشه ، بلژیک

حتما از شنیدن کارناوال آن هم در بلژیک تعجب کردید؟ اما باید بگویم قدمت کارناوال در بینشه بلژیک به چندیدن قرن پیش برمی گردد و در حال حاضر این کارناوال در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. این جشن به صورت سه روز رژه قبل از لنت برگزار می گردد ، در یکی از این سه روز مردهایی که به آنها گیل گفته می گردد لباس ها و کفش های رنگارنگ می پوشند و به سمت جمعیت پرتقال خونی پرتاب می کنند.

روسیه

جاهای سرد برای برگزاری رژه و نمایش ها خیلی ایده آل نیستند ولی همین هوا بهانه خوبی است، برای یک جشن گرم و شادی بخش. بنابراین در مسکو و سراسر روسیه یک هفته قبل از لنت مردم محلی با خوردن تعداد زیادی پنکیک های نازک به نام بلینی به استقبال این جشن می فرایند. هفته کارناوال روسیه به ماسلنیتسا معروف است و به هفته پنکیک یا هفته کره ترجمه نیز ترجمه شده است و شامل بخش هایی مثل بالماسکه ، ورزش های زمستانی ، سورتمه سواری و برف بازی هم می گردد.

گوآ، هندوستان

استان گوآ هندوستان به جشن هایش معروفیت دارد ، بنابراین خیلی جای تعجب نیست که بگویم اینجا محل برگزاری بزرگترین کارناوال هندوستان نیز هست. این بخشی بدلیل تاثیراتی است که پرتغالی ها در طی چند قرن تسلط خود بر گوآ به جای گذاشتند و بخشی به دلیل ساکنان تازه گوآ است که عناصر و نشانه های هندیان قدیم را هم به این جشن اضافه کرده اند. کارناوال گوآ در سه روز برگزار می گردد که در این مدت شما شاهد آتش بازی، رژه آدمها با لباسهای خاص و ریختن آب رنگی به روی تماشاچیان خواهید بود.

نیس ، فرانسه

ساکنان نیس می گویند که جشن کارناوال آنها قدیمی ترین جشن در دنیاست که قدمت آن به سال 1294 برمی گردد. درست یا نادرست ، کارناوال نیس یک نمایش عالی همراه با رژه دسته های بزرگ در طی روزهای مختلف است که بیش از دوهفته طول می کشد.جشن نیس به مقدار جشن نیواورلئان یا ریو معروفیت ندارد ندارد اما با این حال هر سال بیش از یک میلیون نفر را به خود جذب می کند.

شهر کبک ، کانادا

کارناوال یک هدف متحرک است ، تاریخ برگزاری مراسم هر سال بر اساس تقویم کاتولیکی تغییر می کند. اما کارناوال زمستانی کبک هر سال اواخر ژانویه و اوایل فوریه برگزار می گردد.این کارناوال در اطراف کبک قدیم به مدت 17 روز برگزار می گردد و از ویژگی های این جشن ساختن مجسمه های یخی و برفی، رژه های شبانه همراه با بونهوم ، برف بازی و انواع مختلف ورزش های زمستانی در فضای باز است.

کلن، آلمان

کارناوال کلن که به نام فصل پنجم سال معروف است، ساعت 11:11 دقیقه صبح روز 11 نوامبر آغاز می گردد. اما در اصل در سال بعد آغاز می گردد. روزهای دیوانه این جشن روز سه شنبه قبل از چهارشنبه خاکستر آغاز (زمانی که کافه ها و تریاها تعطیل هستند) و اوج آن رژه یکشنبه رز است که در آن گروه ها به مردم در خیابان شیرینی و گل می دهند.

در آخر کارناوال ریو دو ژانیرو که بزرگ ترین جشن در میان آنهاست ، مجموعه ای است از مراسم ها و دسته های آدم ها و نمایش های سامبا است. اوج این جشن روز سه شنبه چاق نام دارد که به صورت رسمی یک جشن پنج روزه است که برخی ها آن را بانام بلوکوز یا بانداس می شناسند که در آن دسته های موزیک در ابتدای صف گروه های نمایش را هدایت می کنند و به اجرای برنامه می پردازند که می تواند از یک ماه جلوتر آغاز و چند هفته بعد از رژه سامبا ادامه پیدا کند.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2028

به "کارناوال های دنیا، آشنایی با فرهنگ و شادی ملل مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارناوال های دنیا، آشنایی با فرهنگ و شادی ملل مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید