کتاب هایی که به دین لطمه می زنند
به گزارش مجله روگذر، حسن احمدی با انتقاد از بعضی ناشران کتاب های دینی می گوید: بعضی از ناشران کتاب هایی را به کسانی سفارش می دهند که کارشان نویسندگی نیست اما می توانند کاغذها را خط خطی نمایند! این ها بیشتر به دنبال زرق و برق تولیدات هستند و مهم نیست خوراک تامین شده چه آش شله قلمکاری باشد! این کتاب ها به دین و مذهب لطمه می زنند.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگاران درباره پرداختن به شخصیت حضرت علی (ع) در کتاب های گروه سنی کودک و نوجوان، گفت: ناشران زیادی در این باره کتاب هایی را چاپ و منتشر نموده اند اما جذابیت های خوبی برای مخاطبان کودک و نوجوان ندارند. انتشارات شکوفه امیرکبیر یک کتاب از من با عنوان غریبه شب چاپ نموده است که قصه اش بعد از شب های قدر اتفاق می افتد. کودکی منتظر است مانند شب های گذشته غذایی را در خانه شان بگذارند. ماجراهایی اتفاق می افتد و در انتها داستان کودک دوستی آسمانی پیدا می نماید. بعد از آن کاری درباره امام علی علیه السلام انجام نداده ام.
او اضافه نمود: از دوستان دیگر هم خیلی کار ندیده ام. نویسنده های ما در این زمینه ها کم کار نموده اند. کتاب های منتشرشده اغلب کارهای شعاری و مستقیم هستند و به سوژه هایی پرداخته اند که بارها تکرار و به کلیشه تبدیل شده اند. یا به نوعی شبیه کتاب های دیگر شده و کارهای ماندگاری نیستند.
احمدی سپس با بیان این که بعضی از نهادها به این موضوع اهمیت نداده و نمی دهند، گفت: بعضی از ناشران که در کنار اسم شان کلمه اسلامی هم ممکن است دیده گردد گاهی برای جیب های خودشان کوشش می نمایند. این نتیجه عکس می دهد و آثار خنثی و بی اثر هستند. ما در داستان باید از عوامل داستانی استفاده کنیم، گاه از تخیل یاری بگیریم و با دید متفاوت به موضوع نگاه کنیم تا تاثیری را که می خواهیم بر یک خواننده بگذاریم، اتفاق بیفتد. بعضی از ناشران کتاب هایی را به کسانی سفارش می دهند که کارشان نویسندگی نیست اما می توانند کاغذها را خط خطی نمایند! این ها بیشتر به دنبال زرق و برق فراوریات هستند و مهم نیست خوراک تامین شده چه آش شله قلمکاری باشد! این کتاب ها بی ارزش هستند و به دین و مذهب لطمه می زنند.
او در ادامه اظهار داشت: این کارها قلمی لازم دارد که در طراحی موضوع و سوژه توانایی داشته باشد و از شعار، نصیحت، پرداخت مستقیم به موضوعات و شخصیت ها بپرهیزد. نوشته ها اوج و فرود لازم دارند، باید ابتدا و میانه و انتهای خوب و باورپذیری داشته باشند تا بگردد گفت قصه هستند. باید کتاب یا داستان روح و افکار آدم را قلقلک بدهد. جایی را در گوشه ذهن و خیال او باز کند و هر وقت به آن ماجرا یا شخصیت فکر می نماید به یاد آن داستان تاثیرگذار بیافتد. داستان های ما گاهی نخوانده از ذهن خواننده ها بیرون می فرایند! گویی ساعت ها وقت باارزش آدم ها با خواندن آن ها بی فایده تلف شده است. چرا ما هیچ گاه داستان شازده کوچولو یا بینوایان را فراموش نمی کنیم؟ چون طراحی و پرداخت درست و مناسبی دارند.
این نویسنده درباره این که چرا نویسنده ها کمتر سراغ این موضوع می فرایند، گفت: بعضی از ناشران نویسندگان را با رفتار و برخوردهای نامناسب فراری می دهند. نویسنده های حرفه ای معمولاً دنبال سفارشی نویسی نیستند؛ دوست دارند کارهایی را بنویسند که به آن علاقه دارند. ناشر یا گروه بررسان آثار آن انتشارات نباید سلیقه های شان را به نویسنده تحمیل نمایند. این اشتباه است و چون غلط است نویسنده ها به سراغ شان نمی فرایند و چنین سفارشی را نمی پذیرند. یا وقتی می پذیرند در نهایت به بن بست می رسند و کار به چاپ و فراوری نمی رسد.
او ادامه داد: کسانی که علاقه دارند در این زمینه کار نمایند، دنبال پول نیستند، این که کار متفاوتی چاپ و توزیع گردد، بیشتر قانع شان می نماید تا حق التالیف زیاد. خیلی از نویسنده ها دنبال این چیزها نیستند و اگر با آن ها خوب برخورد گردد و به ایشان توجه گردد و کتاب شان را 10 سال نگه ندارند حتما از کار کردن شادمان می شوند و از پیشنهادهای خوب استقبال می نمایند. من کتابی درباره امام رضا (ع) دارم که از سال 92 در انتشارات سوره مهر در دست چاپ است؛ هشت، نه سال! و کتاب هایی در دست ناشران دیگر. این همه انتظار بعد از ماه ها کار بر روی یک رمان یا مجموعه داستان حال نویسنده را واقعا بد می نماید.
منبع: خبرگزاری ایسنا