گردشگری می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد ایران از رکود باشد

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران، مسعود سلطانی فر در مراسم افتتاح هتل لاله بیستون کرمانشاه که شامگاه آدینه برگزار گردید، گفت: مهمان سرای بین المللی کرمانشاه دارای پتانسیل خوب گردشگری است که با توجه مسئولین دوباره جان تازه ای گرفت.

گردشگری می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد ایران از رکود باشد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مسافرتی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور از هتل لاله بیستون کرمانشاه به عنوان مهمان سرای بین المللی یاد کرد و گفت: این بنا به عنوان کانون فرهنگی - تاریخی و محل اقامت گردشگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور در ادامه ایران را قدیمی ترین تمدن باستانی دنیا معرفی و توضیح داد: باستان شناسان طبق آنالیز ها و محاسبات خود اعلام نموده اند که بیش از 800 هزار تا یک میلیون بنای تاریخی در ایران وجود دارد.

سلطانی فر با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری بزرگ همیشه در طول تاریخ یک کشور تاثیر گذار بوده است، گفت: ایران هویت تاریخی و تمدن 11هزار ساله دارد و در همه نقاط این سرزمین آثار تاریخ تمدن وزین فرهنگی به چشم می خورد.

وی با اشاره به اینکه اولین قانون ثبت آثار تاریخی در سال 1309 به تصویب رسیده است، توضیح داد: در طول 85 سال گذشته از بین 150 هزار بنای تاریخی که از دل خاک بیرون کشیده شده است در مجموع 31 هزار و 300 مورد به عنوان بنای ملی به ثبت رسیده است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه در مقطع محدودی از تاریخ بحث ثبت بنا و محوطه های تاریخی به عنوان میراث دنیای به صورت ویژه مورد پی گیری قرار گرفته، ابراز داشت: تا کنون 19 بنا در کشور توسط یونسکو به ثبت رسیده است و هم اکنون به عنوان کشوری با فرهنگ و میراث تاریخی کهن نزدیک به 60 بنا را در فهرست ثبت دنیای داریم.

وی با یادآوری اینکه یونسکو به دلیل تقاضای زیاد کشورها از سال 2007 به امر ثبت دنیای هر سال به هر کشور یک سهم را می دهد، ادامه داد: با توجه به سهم سوخته ای که در سالهای جنگ تحمیلی داشته ایم سال جاری با یک سهم افزون توانستیم 2 بنای تاریخی را به ثبت دنیای برسانیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: از 31 هزار و 300 بنای تاریخی در کشور که ثبت ملی شده است، 15هزار اثر مربوط به مکانها و بناها است و مابقی محوطه های تاریخی است و درحقیقت یک هزار و 263 مسجد، 176 کلیسا و 161 آتشکده تا کنون شناسایی شده است.

وی گفت: یکی از چالش هایی که در حوزه صنعت گردشگری وجود دارد کویر لوت است در حالی که امروزه با توجه به کویرگردی می توان بنگاه های مالی خوبی ایجاد کرد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه چند دلیل در ایجاد شرایط ویژه توجه به گردشگری در کشور شاخص است اضافه کرد: حمایت همه جانبه مسئولین از گردشگری، شرایط مناسب سیاسی و مالی پسا تحریم و شرایط آشفته کشورهایی مثل عراق، سوریه، تونس، لیبی و مصر که در گذشته مقصد اصلی گردشگری کشورهای اروپایی بوده است می تواند فرصتی برای توسعه گردشگری کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: با یک حساب سرانگشتی برای بازسازی هر بنای تاریخی 5 تا 10 میلیارد تومان و در یک دوره 20ساله 14 میلیون تومان هزینه ضروری است و اعتبارات دریافتی در مقایسه با درخواست ها 5 درصد است و هر ساله با کمبود 95درصدی متناسب با نیازها روبرو هستیم.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه مکان های تاریخی می توانند تبدیل به بنگاه های مالی شوند و در اشتغالزایی مناطق مختلف تاثیرگذار باشند، گفت: گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و زودبازده در راستای توسعه پایدار می تواند موتور محرک خروج اقتصاد ایران از رکود گردد و در کوتاه مدت جوابگوی بسیاری از نیازهای سرمایه گذاری باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 782

به "گردشگری می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد ایران از رکود باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد ایران از رکود باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید