یادگار دوران ساسانی در شاهدیه یزد بازسازی شد

به گزارش مجله روگذر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از خاتمه فاز یک پروژه بازسازی قلعه تاریخی ابرندآباد در شاهدیه یزد اطلاع داد.

یادگار دوران ساسانی در شاهدیه یزد بازسازی شد

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، محمدرضا فلاحتی روز چهارشنبه 20 مردادماه با اعلام این خبر گفت: این قلعه باقیمانده از دوران ساسانی، در سال 1381 به شماره 6318 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با اشاره به اینکه قلعه ابرندآباد از خشت و گل، در دوطبقه ساخته شده، اضافه نمود: این بنا با سردری رفیع دارای چهار برج مدور در چهارگوشه است که درگذشته کاربری مسکونی و دفاعی داشته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد گفت: بازسازی این بنابراساس طرح مصوب شورای فنی میراث فرهنگی استان یزد و نظارت مستقیم کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد صورت گرفته که شامل استحکام بخشی دیوارهای برج با ملاط خشت و گل، دیوارچینی و اندود کاه گل به صورت ته کش و روکش بوده است.

بافت تاریخی شاهدیه از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شده که ابرندآباد عظیم ترین بخش از این سه بخش و مرکز شاهدیه است. در این سه بخش، 17 اثر ثبتی وجود دارد که قدیمی ترین آن قلعه ابرندآباد است.

این بافت تاریخی ارزشمند، به تازگی به شماره 300 در لیست آثار واجد ارزش کشور به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1809

به "یادگار دوران ساسانی در شاهدیه یزد بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگار دوران ساسانی در شاهدیه یزد بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید