10 بازی ترسناک معمایی برتر تاریخ؛ از لیمبو تا رزیدنت اویل 2

به گزارش مجله روگذر، چیزی که هر دو ژانر ترسناک و معمایی در آن مشترک هستند این است که آن ها اغلب راه خود را به انواع دیگر بازی ها باز می نمایند. به عنوان مثال، لحظات ترسناک زیادی در آثار غیر ترسناک وجود دارد و اغلب در بازی های اکشن ماجراجویی و نقش آفرینی نیز پازل هایی پیدا می کنید.بنابراین، جای تعجب نیست که این دو ژانر محبوب اغلب با یکدیگر ترکیب می شوند. آن ها اغلب ترکیب های خوبی نیز ایجاد می نمایند، زیرا قرار دادن پازل در یک بازی ترسناک به این معنی است که شما مجبور نیستید به سکانس های اکشن زیادی تکیه کنید که می توانند تنش را از بین ببرد. حتی گاهی اوقات پازل ها می توانند حس اضطراب را تقویت نمایند چرا که انجام یک پازل در حالی که یک هیولا شما را زیر نظر دارد، تنش را شدیدتر می نماید. حال طی این مقاله به 10 بازی ترسناک معمایی برتر تاریخ خواهیم پرداخت.

10 بازی ترسناک معمایی برتر تاریخ؛ از لیمبو تا رزیدنت اویل 2

10. فراموشی: نزول تاریکی (Amnesia: The Dark Descent)

تهیه نماینده: Frictional Games / سازنده: Frictional Games

سال انتشار: 2010

پلتفرم: PC, PS4, Xbox one, Nintendo Switch

در بازار گرم آثار ترسناک، بازی هایی به وحشتناکی Amnesia: The Dark Descent کم پیدا می شوند. این بازی ترسناک کلاسیک شما را مجبور می نماید تا قهرمان داستان را در اطراف قلعه ای تاریک و دلهره آور هدایت کنید. با این حال شخصیت اصلی داستان به خوبی از پس این موضوع برنمی آید، زیرا تاریکی و هر رویداد ناراحت نماینده ای که او شاهد آن است، عقل او را به مرور بهم می ریزد. با این حال شما باید با این موضوع بجنگید و در حالی که سعی در حل معماها و پیشروی در بازی دارید، از هیولاهای اطراف خود نیز دوری کنید. در این میان ترس بازیکن استرس بیشتری به او هنگام حل پازل های گیج نماینده و مبتنی بر فیزیک آن می دهد. در نهایت این یک بازی نیست و بلکه سفری است به فضاهای تاریک روان انسان.

9. سایلنت هیل 2 (Silent Hill 2)

تهیه نماینده: Konami / سازنده: Team Silent

سال انتشار: 2001

پلتفرم: PS2

سایلنت هیل 2 یکی از برترین بازی های ترسناک روانشناختی تاریخ است. این اثر بیشتر به خاطر داستان عمیق و پیچیده اش که این توانایی را دارد که شما را بارها شگفت زده کند، تحسین شده است. در واقع داستان بازی یکی از برترین هایی است که این ژانر به خود دیده است. شما در بازی به عنوان هری میسون، با دریافت نامه ای از همسر به ظاهر مرده خود، به اعماق شهر سایلنت هیل ورود می کنید و در آنجا، ترکیبی استادانه از مفاهیم روایی پویا را تجربه خواهید کرد. میسون شخصیت، داستان و ترس های خاص خود را دارد. در واقع، ما با این ترس ها که در سرتاسر شهر به شکل هیولاهای مختلف ظاهر می شوند، به مرور روبرو می شویم. در این میان همانطور که در حال عبور از شهر سایلنت هیل هستید، باید پازل های مختلفی را حل کنید. بسیاری از آن ها شامل یافتن یک یادداشت است که به شما نوعی هدایت در خصوص راه چاره می دهد. با این حال حتی با توجه به یادداشت ها، معماها معمولا مدتی طول می کشد تا حل شوند.

8. گل سرخی در گرگ و میش (A Rose In The Twilight)

تهیه نماینده: Nippon Ichi Software / سازنده: Nippon Ichi Software

سال انتشار: 2016

پلتفرم: PC, PS Vita

در A Rose In The Twilight، شما هم در نقش یک دختر و هم در نقش یک غول قرار گرفته و می توانید بین آن ها جابجا شوید. در واقع نه تنها به شما آزادی انجام این کار داده شده است، بلکه باید در نقاط خاصی حتما این کار را انجام دهید تا از موانع مختلف عبور کنید و این جنبه اصلی حل پازل بازی است. از سوی دیگر، ترس بازی از دنیای ترسناکی است که بازی در آن جریان دارد. اتمسفر عالی به نظر می رسد و بیشتر آن به خاطر سبک هنری بازی است. البته این سبک هنری به خصوص وقتی صحبت از هیولاهایی می شوید که با آن ها روبرو می گردد، شما را آزار خواهد داد.با این حال لازم به ذکر است که این پازل های خوش ساخت و هوشمندانه بازی که فقط روی چند مکانیک ساده ساخته شده هستند که تجربه آن را برای هر هوادار بازی های ترسناک معمایی ضروری می نماید.

7. ارواح شکنجه شده (Tormented Souls)

تهیه نماینده: Frictional Games / سازنده: Frictional Games

سال انتشار: 2021

پلتفرم: PS5, Nintendo Switch, PS4, PC, Xbox Series X/S

واضح است که Tormented Souls تحت تاثیر بازی های کلاسیک سری رزیدنت اویل و آثاری نظیر Alone in the Dark قرار گرفته است، زیرا از زوایای ثابت دوربین گرفته تا پازل ها بسیار شبیه آثار ذکر شده است. در واقع شما در بازی باید انواع آیتم های مختلف را پیدا کنید و گهگاهی آن ها را برای پیشرفت ترکیب کنید تا معماها را حل کنید. در این میان عناصری که باعث توقف شما در این بازی می شوند، انبوهی از هیولاهای عجیب و غریب است. بازی در یک عمارت متروکه ترسناک می گذرد و شخصیت اصلی داستان برای یافتن قل گم شده اش آنجاست. هرچند وقتی با انبوهی از ترس ها روبرو می شوید، از خود می پرسید که آیا ارزشش را دارد یا خیر. به طور کلی اگر از هواداران آثار ترس و بقای قدیمی هستید، این بازی با المان های ترس باکیفیت، جلوه های بصری خوب و گیم پلی ای با پازل های درگیرنماینده بدون شک شما را در زمان ده ساعته اش تا انتها راضی نگه خواهد داشت.

6. لایه های ترس (Layers of Fear)

تهیه نماینده: Aspyr / سازنده: Bloober Team

سال انتشار: 2016

پلتفرم: PC, PS4, Xbox one, Nintendo Switch

بازی Layers of Fear اساسا یک شبیه ساز راه رفتن محسوب می گردد که در عین حال بسیار ترسناک است. در این اثر شما در یک خانه بسیار غیرمعمول با معماری لندن ویکتوریایی پرسه می زنید. روش بازی برای ترساندن شما استفاده از ترفندهای بصری است که کوشش می نمایند به شیوه های مختلف فکر شما را به هم بریزند. اگر ترس روانی ناب کافی نیست، بهتر است بدانید که جامپ اسکرهای فراوانی نیز در بازی وجود دارد. در این میان گاهی اوقات جلوه های بصری نیز در پازل ها نقش دارند اما آن ها تنها معماهای بازی نیستند، زیرا تعداد زیادی پازل خلاقانه دیگر نیز وجود دارد. البته معروفیت Layers of Fear فقط به ترسناک بودن آن مربوط نمی گردد زیرا داستان و روایت مجذوب کنندهی دارد که به بعضی از مضامین تاریک می پردازد. هرچند اگر در خصوص آنالیز محیط اطراف خود چندان کوشا نباشید، می توانید بیشتریت آن را از دست بدهید.

5. کاترین (Catherine)

تهیه نماینده: Atlus / سازنده: Atlus

سال انتشار: 2011

پلتفرم: PS3, Xbox 360

کاترین بیشتر از اینکه یک بازی ترسناک باشد، زیبایی شناسی و به طور کلی گرافیک ترسناکی دارد. در واقع بازی ترسناک نیست اما بعضی از تصاویر و جلوه های بصری بسیار عجیب و غریب در آن وجود دارد که می توانند برای مدتی شما را به خود مشغول نمایند. گذر از داستان برای اولین بار، یک ماجرای مجذوب کننده است که در نهایت باعث می گردد شما نوع شخصیت خود را زیر سوال ببرید. داستان بازی درباره مردی به نام وینسنت است که با زنی به دوست دخترش خیانت می نماید. پس از آن، او آغاز به تماشا کابوس هایی می نماید و اینجاست که جنبه پازلی بازی به میان می آید. هر مرحله از بازی شامل یک برج از بلوک ها است و هدف شما رسیدن به بالای آن است. برای انجام این کار، باید بلوک ها را مرتب کنید تا برای خود یک راه پله موقت بسازید. در حالی که ممکن است برای بعضیبازیکنان، سختی آن بیش از حد باشد، اما تجربه ای است که به همان مقدار که سخت است، به همان مقدار پاداش دهنده است.

4. رزیدنت اویل 2 (Resident Evil 2)

تهیه نماینده: Capcom / سازنده: Capcom

سال انتشار: 2019

پلتفرم: PC, PS4, Xbox one, Nintendo Switch

بازی های سری ترس و بقای رزیدنت اویل عموما به عنوان آثار معمایی و پازل محور در نظر گرفته نمی شوند. با این حال، پازل ها نقش مهمی در قسمت های اولیه سری یا در این مورد، بازسازی نسخه دوم دارند. به هر حال بسیاری از آنچه که روایت را به جلو می برد، شامل حل انواع مختلف چالش ها می گردد. در رزیدنت اویل 2 بعضی پازل ها ساده هستند و به عنوان مثال شما باید یک جواهر را در یک جایگاه به خصوص قرار دهید. این در حالی است که بعضی دیگر کمی پیچیده تر هستند و احتیاج به اندکی تفکر دارند. در هر صورت بازسازی رزیدنت اویل 2 دارای بعضی از لذت بخش ترین معماهای تاریخ این سری است و فارغ از آن می تواند به عنوان یک اثر در سبک ترس، حسابی شما را وحشت زده کند.

3. لیمبو (Limbo)

تهیه نماینده: Microsoft Game Studios / سازنده: Playdead

سال انتشار: 2010

پلتفرم: PC, PS4, Xbox one, PS3, Xbox 360, Android, iOS, Nintendo Switch

چیزی که بلافاصله هنگام بحث در خصوص لیمبو برجسته می گردد، جلوه های بصری و پالت رنگی منحصربه فرد آن است. این بازی یک پلتفرمر معمایی ترسناک و با اتمسفری فوق العاده است که گیم پلی ساده ای دارد. در بازی شما فقط می توانید بدوید، بپرید، بالا بروید، اشیاء را بکشید و چیزهایی را هل دهید. علاوه بر این تنها دو جهت برای حرکت وجود دارد، بنابراین در دنیای آن گم نخواهید شد. با این حال، حتی با گیم پلی مینیمالیستی بازی، توسعه دهندگان پیروز شده اند که مجموعه ای از پازل های جالب را برای شما ایجاد نمایند که معمولا شامل مواردی نظیر هل دادن و کشیدن های فراوان است و اگر آن ها را حل نکنید، سریعا می میرید. جنبه های ترسناک بازی کمتر از معماهای آن است اما آن ها به شکل چند موجود دلهره آور به ویژه یک عنکبوت غول پیکر ظاهر می شوند.

2. سری لیتل نایتمرز (Little Nightmares)

تهیه نماینده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: Tarsier Studios

پلتفرم: PC, PS5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox one, Nintendo Switch

بازی های سری Little Nightmares گزینه های خوبی برای هر بازیکنی است که می خواهد در حین تکمیل بعضی از پازل های متنوع، اندکی تنش و ترس را تجربه کند. تنش این بازی ها از موجودات اغلب عجیب و غریبی ناشی می گردد که در ماجراجویی خود از آن ها عبور می کنید و نگاه کردن به آن ها نه تنها ترسناک است بلکه در مواردی نیز خطرناک است. در طول بازی ها، بسیاری از آن ها سعی می نمایند که شما را به چنگ خود آورند و این مسئله شما را مجبور می نماید تا به مخفی کاری پرخطر زیادی بپردازید. در این میان یافتن راه هایی برای دوری از نگاه آن ها بخشی از چیزی است که این سری را به عنوان یک مجموعه معمایی معرفی می نماید. شما بعلاوه گاهی اوقات باید نحوه ادامه مسیر به منطقه بعدی را بیابید. با این حال، احتمالا نمی خواهید ببینید که چه هیولایی در طرف دیگر در انتظار شماست.

1. اینساید (Inside)

تهیه نماینده: Playdead / سازنده: Playdead

سال انتشار: 2016

پلتفرم: PC, PS4, Xbox one, iOS, Nintendo Switch

اینساید بدون شک ترسناک ترین اثری نخواهد بود که قرار است آن را تجربه کنید اما در لحظاتی می تواند به شما استرس وارد کند. بخش اعظم ترسناکی بازی ناشی از اتسمفر و تهدید دائمی آن است. علاوه بر آن، ترس از ناشناخته ها یک احساس رایج هنگام تجربه ی بازی است و جنبه های ناشناخته زیادی وجود دارد که فکر شما را مشغول خواهد نمود. از طرفی داستان نیز بسیار مرموز است زیرا بازی واقعا چیزی در خصوص اینکه چه کسی هستید یا کجا حضور دارید به شما نمی گوید و خودتان باید بعضا به نتیجه گیری در خصوص بعضی از مسائل برسید. بعلاوه بی علت نیست که آن را یک بازی پازل محور در نظر می گیرند. پازل های متنوعی در بازی وجود دارد که برای حل بیشتر آ ن ها مانند لیمبو باید چیزی را هل دهید، بکشید یا از روی آن بپرید. حل پازل های بازی که لذت خاص خود را دارد، به شما اجازه می دهد که به منطقه بعدی بروید.

منبع: The Gamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2331

به "10 بازی ترسناک معمایی برتر تاریخ؛ از لیمبو تا رزیدنت اویل 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی ترسناک معمایی برتر تاریخ؛ از لیمبو تا رزیدنت اویل 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید