آلمان: ناکارآمدی اینستکس تقصیر ایران است!

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، وزارت خارجه آلمان می گوید که ساز و کار اقتصادی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس که با هدف تسهیل مبادلات تجاری با ایران، ایجاد شد؛ همچنان بی اثر است و از زمان تأسیس آن از دو سال قبل تا کنون؛ فقط یک مبادله موفقیت آمیز به وسیله آن اجرا شده است.

آلمان: ناکارآمدی اینستکس تقصیر ایران است!

در پی خروج آمریکا از برجام، کانال مالی اینستکس در ژانویه سال 2019 با هدف ایجاد امکان مبادلات تجاری محدود با ایران به رغم تحریم های آمریکا، توسط فرانسه، آلمان و انگلیس تأسیس شد.

جالب آنکه آنتیه لندرت زه یک مقام وزارت خارجه آلمان، در پاسخ به سوال یکی از اعضای مجلس این کشور، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران مسئول عمکرد ناموفق اینستکس بوده است!

وی در این باره مدعی شد: پس از راه اندازی اینستکس، شمار زیادی از شرکت های اروپایی نسبت به همکاری تجاری به وسیله این سامانه ابراز علاقه کردند و وارد مذاکره شدند. اما مبادله تجاری وابسته به عوامل زیاد و اغلب بسیار پیچیده ای است و طرف ایرانی تا به امروز با هیچ کدام از معاملات بعدی موافقت ننموده است.

این در حالی است که مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل، حدود یک ماه پیش در نامه ای به دبیرکل این سازمان از برآورده نشدن وعده کشورهای اروپایی برای تضمین روابط مالی با ایران و ایجاد سامانه اینستکس شکایت نموده و خواهان اثبات کارایی این سازوکار شده بود.

امروز نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توئیتی نوشت: رهبران سه کشور اروپایی- که برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام بر امضا و اجازه کارگزاران اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا) متکی هستند - هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده اند. به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1491

به "آلمان: ناکارآمدی اینستکس تقصیر ایران است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان: ناکارآمدی اینستکس تقصیر ایران است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید