ابلاغ دستورالعمل نحوه تشکیل کلاس های درس از 14 فروردین
به گزارش مجله روگذر، تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه این حق دانش آموز است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشد گفت مدرسه محل تربیت دانش آموز است و او در محیط های مختلف یادگیری قرار می گیرد.
صادق ستاری فرد در گفت وگوی ویژه خبری با موضوع آموزش حضوری و سلامت جسمانی دانش آموزان (مصوبه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا) اظهار کرد: در تمام جهان آموزش مجاری به عنوان جایگزین مدرسه تعریف نمی گردد بلکه آموزش مجازی یک مکمل برای آموزش و تربیت است.
وی ادامه داد: متاسفانه در همه گیری کرونا که بر نظام اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت عارض شد چالش های جدی را ایجاد کرد مهم ترین چالش موضوع افت یادگیری و تحصیلی دانش آموزان بود با توجه به آنالیز های صورت گرفته در تمام دروس و پایه های تحصیلی، ما دچار افت یادگیری شدیم.
ستاری فرد بیان نمود: موضوع اجتماعی شدن دانش آموزان و فرایند جامعه پذیری و حضورشان در مدرسه بعلاوه رشد اجتماعی و عاطفی آنان در مدرسه اتفاق می افتد و تربیت تمام تمام ساحتی نیز در آموزش حضوری است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تفاوت آموزش مدرسه و دانشگاه این است که مدرسه محل تربیت دانش آموز است و او در محیط های مختلف یادگیری قرار می گیرد و مهارت های مختلف را می آموزد در 25 ماه اخیر این فرصت از دانش آموز گرفته شده است.
وی با تاکید براینکه این حق دانش آموز است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشد گفت: در بسیاری از منطقه ها کشور شاهد این هستیم که دانش آموزان به حداقل های آموزش حضوری دسترسی ندارند که در این صورت عدالت آموزشی خدشه دار می گردد لذا حق نداریم دانش آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم.
ستاری فرد ادامه داد: مبتنی بر این موضوعات ستاد ملی کرونا آموزش حضوری را محل تاکید و تصویب قرار داده است و مراجع علمی جهان توضیه کردند مدارس در اپیدمی کرونا اولین جا برای باز شدن و آخرین جا برای تعطیل شدن هستند. در 6 ماه گذشته تمام مدارس روستایی و کم جمعیت حضوری بودند و امتحانات نیز حضوری برگزار گردید این تجربیات یاری می نماید این موضوع به تمام کشور تعمیم داده گردد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی داریم از 14 فروردین با همکاری مدیران و معلمان مجاهد آموزش حضوری را پیش بگیریم رشد حرکتی دانش آموزان و اضافه وزن چالش جدی است که اکنون به ازای هر 3 دانش آموز یک دانش آموز اضافه وزن دارد.
وی به چالش های موجود در آموزش مجازی اشاره و اظهار کرد: کیفیت آموزش 3 مقوله مهم را دربردارد این مولفه ها نیروی انسانی، محتوا و برنامه و زیرساخت و فضای آموزشی است؛ این 3 عنصر مهم در دوره کرونا و آموزش حضوری دچار چالش شدند؛ نیروی انسانی آموزش و مهارت لازم و توانمندی مورد احتیاج را نداشت، محتوای مناسب مجازی فراهم نشد و زیرساخت و فضای آموزشی که به کلی دگرگون شد و دسترسی به بسیاری از محیط های متنوع یادگیری مثل اردوها، جشن ها و مسابقات و ... حذف شد لذا آموزش مجازی علاوه بر ایجاد نگرانی های فرهنگی از حیث بستر رها شده فضای مجازی برای بچه ها، نوعا کیفیت آموزشی و پرورشی و عدالت تربیتی را خدشه دار کرد.
وی با بیان اینکه این مطالبه از سوی دانش آموزان و خانواده وجود دارد که با فراهم آوردن زیرساخت مناسب آموزش حضوری را پیش گیریم گفت: اساسا به وسیله بستر آموزش مجازی بسیاری از مهارت ها از جمله مهارت های شغلی یا فنی، مهارت های زندگی و مهارت های جسمی و حرکتی قابل انتقال به دانش آموز نیستند.
ستاری فرد ادامه داد: 95 درصد فرهنگیان دز اول واکسن کرونا و 90 درصد دز دوم را دریافت نموده اند بعلاوه حدود 53 درصد معلمان دز سوم را زدند و خوشبختانه نسبت به سایر اقشار جامعه فرهنگیان در این امر پیشرو بودند 90 درصد دانش آموزان بالای 12 سال نیز دز اول و 80 درصد دز دوم را دریافت کردند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش 500 مکان آموزشی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده و دسترسی برای جامعه فرهنگی تسهیل شده است. مقدار زدن ماسک و رعایت فاصله های اجتماعی و موضوع تهویه مدارس در آموزش و پرورش نیز مطلوب است.
وی تاکید نمود در تهران، همدان و منطقه ها سرد کشور موضوع تهویه های کلاس خوب بوده است ما به سمت تهویه الکترونیکی نیز خواهیم رفت.
ستاری فرد درباره نحوه تشکیل کلاس ها از 14 فروردین اظهار کرد: به زودی دستورالعملی را در این باره به مدارس ابلاغ می کنیم و نحوه آموزش حضوری مشخص می گردد سرویس مدارس مهم ترین موضوع است در تلاشیم آن را حل کنیم و امیدواریم با همراهی خانواده ها نسبت به افت تحصیلی دانش آموزان اقدامات خوبی انجام دهیم. حدود 77 درصد خانواده ها به آموزش حضوری مطالبه داشته اند و این امر به ما در بازگشایی حضوری مدارس یاری می نماید.
معاون وزیر ادامه داد: شبکه شاد ما را در آموزش در دوران کرونا همراهی کرد اگرچه که چالش هایی نیز داشت.
منبع: خبرگزاری پانا