افتتاح عملیات زهکشی 78 هزار هکتار از اراضی دیم

به گزارش مجله روگذر، وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملیات زهکشی 78هزار هکتار از اراضی دیم فردا (پنجشنبه) در غرب و شمال غرب کشور افتتاح می شود که اتفاق بسیار بزرگی در بخش کشاورزی برای مردم منطقه محسوب می شود.

افتتاح عملیات زهکشی 78 هزار هکتار از اراضی دیم

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، کاظم خاوازی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اضافه کرد: این اقدام هم در بخش مهار سیل می تواند موثر باشد و جلوی سیل در بسکمک از اراضی سیل خیز را بگیرد و هم باعث افزایش عملکرد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فردا سه طرح بزرگ در بخش کشاورزی افتتاح خواهد شد، افزایش تولید و درآمد کشاورزان را از مزایای این طرح هادانست.

وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: چنانچه بتوانیم تا سرانجام دولت این عدد را به 125 هزار هکتاری که تعهد کرده بودیم، برسانیم در واقع این، بزرگترین طرح مهندسی آب و خاک در زمینه زهکشی در طول تاریخ است.

خاوازی اضافه کرد: طرح هایی در سه بخش، برای افتتاح داریم که یکی از آن ها توسعه آبکمک و استفاده بهینه از آب در غرب و شمال غرب کشور است.

وی خاطرنشان ساخت: 77 هزار هکتار از اراضی دیم کشور، هم آبرسانی شدند و هم به سیستم های نوین آبکمک مجهز شدند و فردا 25 هزار هکتار به این اراضی اضافه خواهد شد.

وزیرجهاد کشاورزی اضافه کرد: مجموع 102 هزار هکتار از اراضی شمال غرب و غرب کشور همزمان با آبرسانی، به سیستم های نوین آبکمک مجهز شدند و بسکمک از اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شد.

خاوازی با بیان اینکه با این اقدام، بازدهی از سه تا چهار و نیم برابر در این مناطق خواهیم داشت، اضافه کرد: افزایش درآمد زارعان و افزایش ارزش زمین های زارعان و کشاورزان از دیگر مزایای این اقدام ها است.

وزیرجهاد کشاورزی طرح مهم زهکشی اراضی را یکی دیگر از طرح هایی که فردا به بهره برداری می رسد، معرفی کرد و گفت: این طرح، یکی از بزرگترین زهکشی های منطقه خاورمیانه و کشور های اطراف در بخش دیم است.

وی با بیان اینکه موضوع مهم جنگل، مرتع و بیابان در این دولت به آن بسیار توجه شده است، گفت: در این بین آبخیزداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فردا شاهد دو میلیون و 160 هزار هکتار عملیات آبخیرداری هستیم که1.7 میلیارد متر مکعب آب استحصال می شود.

وی گفت: این اقدام موجب می شود که بیش از سه هزار و 700 رشته قنات را احیاء کند و به مقدار قابل توجهی از فرسایش خاک جلوگیری به عمل آید.

خاوازی این اقدام را عملیات پایه بسیار خوبی دانست که به سرعت رشد کرده است و اضافه کرد: اعتباراتی از صندوق مورد استفاده قرار گرفت و این امر موجب شد تا آبخیزداری رشد خوبی در این سال ها داشته باشد.

وی جلوگیری از گسترش بیابان ها را از اقدام های دیگر اعلام نمود و گفت: عملیات بیابان زدایی در وسعت 1.3 میلیون هکتار اجرا شده که ریزگرد های خوزستان نیز در این بخش قرار می گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی زراعت چوب را از دیگر اقدام ها معرفی کرد و اضافه کرد: امسال 30 هزار هکتار از اراضی تحت زراعت چوب قرار گرفتند که جزئیات آن فردا اعلام می شود.

مشکل افزایش قیمت اقلام پروتئینی

وی گفت: عمده مشکل در افزایش قیمت اقلام پروتئینی، در خرده فروشی ها اتفاق می افتد که همه دستگاه های ذیربط در حال کمک برای جلوگیری از این مشکل شده اند.

خاوازی پیرامون به تعادل نرسیدن قیمت اقلام پروتئینی گفت: واقعیت اینکه اقلام پروتئینی در برخی واحد های بسته بندی با قیمت های بسیار زیاد و سود های غیر واقعی در اختیار مردم قرار می گیرد که با وزیر صنعت هماهنگ و این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمتی که برای تخم مرغ یا سایر اقلام پروتئینی اعلام شده، در داخل برخی از واحد ها مثل میدان بهمن، میادین تره بار و یا بسکمک از مغازه های سطح شهر، به قیمت مناسبی عرضه می شود.

وی با بیان اینکه در همه اقلام پروتئینی، 10 تا 15 درصد بیش از سال گذشته تولید شده و تخم مرغ نزدیک 18 درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته ثبت شده و در گوشت هم آمار کشتارگاه ها و تولید، بسیار بیشتر از سال گذشته است.

خاوازی با اشاره به اینکه در مرغ نیز افزایش تولید اجرا شده، اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت هم به شدت پیگیری دارند که برای واحد های بسته بندی، قیمت گذاری انجام میگیرد تا جلوی سود های غیر واقعی گرفته شود.

وی گفت: تولید به اندازه کافی وجود دارد و وعده پیگیری داده شد که نمونه آن، کنترل بازار مرغ بود و این بازار آرام گرفت و به وفور تولید کنندگان در حال تولید شده اند، ضمن اینکه در 10 روز گذشته بیش از سه هزار تن تخم مرغ وارد بازار، غیر از بازار عادی تهران شد تا قیمت ها کاهش یابد.

خاوازی با بیان اینکه تثبیت قیمت ها روز به روز در اقلام پروتئینی بهتر خواهد شد، گفت: کارگروه مشخصی را با وزارت صنعت ساخته ایم و بحث ها روزانه پیگیری می شود و امیدواریم افزایش قیمت محصولات پروتئینی نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1503

به "افتتاح عملیات زهکشی 78 هزار هکتار از اراضی دیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح عملیات زهکشی 78 هزار هکتار از اراضی دیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید