افراد گرفتار چاقی مفرط 10 سال کمتر از دیگران عمر می نمایند

به گزارش مجله روگذر، مهر/یک جراح و فلوشیپ لاپاروسکوپی پیشرفته، احتمال مرگ افراد چاق با شاخص توده بدنی بالاتر از 30 را حدود 10 سال زودتر از دیگران دانست.

افراد گرفتار چاقی مفرط 10 سال کمتر از دیگران عمر می نمایند

حامد عطاردی: چاقی و به ویژه چاقی مفرط یکی از مهم ترین معضلات بهداشتی و درمانی مهم جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است، چرا که می تواند باعث عوارضی چون فشار خون، هیپرلیپیدمی، دیابت، سکته های قلبی و عروقی، کبد چرب، نارسایی قلبی، آپنه خواب، سرطان های مری، لوزالمعده، کلیه، رحم، پروستات و حتی پستان بعد یائسگی گردد.

وی اضافه کرد: در یک مطالعه معین شده مرگ و میر افرادی که شاخص توده بدنی 30 و بالاتر دارند، حدود 10 سال زودتر از افرادی است که چاق نیستند.

عطاردی توضیح داد: تحقیقات نشان می دهد که افراد چاق 37 برابر بیشتر از افراد با وزن نرمال در محیط کار با تبعیض و ظلم روبرو شده اند. همچنین افزایش BMI سبب کاهش سال های اشتغال فرد و میزان استخدام می گردد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که رژیم های سخت و مداخله در تغذیه حداکثر تا 10 درصد وزن را کاهش می دهد و احتمال بازگشت آن نیز بسیار بالا است، به همین دلیل افرادی که از چاقی مرضی رنج می برند و در اصطلاح BMI بالای 35 دارند باید از شیوه های جراحی برای کاهش وزن خود بهره ببرند.

این فلوشیپ لاپاروسکوپی و جراحی چاقی اضافه کرد: برای این افراد با توجه به وزن بالا و فشاری که روی زانوها و سیستم تنفسی وارد می گردد، نه تنها ورزش و سوزاندن کالری بسیار سخت و زمان بر است، بلکه باید بر اشتها و الگوهای هیجانی و غذایی خود نیز غلبه نمایند.

عطاردی گفت: با توجه به اینکه هر ساعت دویدن 1200 کیلو کالری انرژی می سوزاند و باعث کاهش وزن حدود 150 گرم می گردد اگر فردی 45 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد حداقل باید 300 ساعت ورزش پرفشار داشته باشد و کالری بیش از حد روزانه هم مصرف نکند تا بتواند افزایش وزن خود را رفع کند که این کار در افراد با چاقی مفرط بسیار سخت است.

وی ادامه داد: جراحی چاقی از جمله اسلیو و یا بایپس کلاسیک معده با کوچک کردن قسمت عمده معده باعث می گردد بیمار با غذای مختصر و کالری روزانه معادل یک سوم کالری دریافتی گذشته خود سیر گردد و در ماه اول حداقل 25 درصد اضافه وزن خود را از دست بدهد که این به بیمار انگیزه و توانایی بدنی دو چندان داده و او می تواند فعالیت های ورزشی هوازی و غیر هوازی را به آسانی انجام دهد و بعد از حدود 6 ماه لااقل 75 درصد اضافه وزن خود را از دست می دهد.

عطاردی خاطر نشان کرد: در یک مطالعه آماری نشان داده شده است که افراد چاق بیشتر از افراد معمولی در بیمارستان بستری می شوند و شیوع سکته قلبی در آنها سه برابر بیشتر از افراد معمولی است. حال اگر فرد دیابتی 10 کیلوگرم وزن خود را کم کند میزان مرگ و میر در این قبیل افراد 30 تا 40 درصد کاهش می یابد به همین دلیل باید به موضوع چاقی آن هم در شرایط بی تحرکی قرنطینه به شکل جدی فکر کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1543

به "افراد گرفتار چاقی مفرط 10 سال کمتر از دیگران عمر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد گرفتار چاقی مفرط 10 سال کمتر از دیگران عمر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید