الماس هایی که 700میلیون سال جان سالم به در بردند!، عکس

به گزارش مجله روگذر، الماس های باستانی از برزیل و غرب آفریقا که بین 450 تا 650 میلیون سال پیش در زیر ابرقاره گندوانا شکل گرفته اند، بینش جدیدی در خصوص شکل گیری، تثبیت و حرکت ابرقاره ها ارائه نموده اند.

الماس هایی که 700میلیون سال جان سالم به در بردند!، عکس

تینا مزدکی- این الماس ها به وسیله یک تیم بین المللی مورد مطالعه قرار گرفتند و به عنوان حافظه زمین شناسی در نظر گرفته می شوند؛ تجزیه و تحلیل آنها از فرآیندهای زمین شناسی ناشناخته قبلی پرده برداری نموده است و نقش جدایی ناپذیر الماس را در رشد ابرقاره هایی مانند گندوانا به نمایش گذاشته است.

الماس های باستانی که بین 650 تا 450 میلیون سال پیش شکل گرفته اند نشان می دهند که قاره ها چگونه پیشرفته و حرکت نموده اند. تجزیه و تحلیل الماس های باستانی که از معادن در برزیل و آفریقای غربی استخراج شده اند، مکانیسم های ناشناخته قبلی را در پس تکامل و حرکت قاره ها در طول تکامل اولیه حیات پیچیده روی زمین آشکار نموده است.

این الماس ها که بین 650 تا 450 میلیون سال پیش بر روی پایه ابرقاره گندوانا تشکیل شدهاند، به وسیله یک تیم بین المللی از کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که چگونه ابرقاره هایی مانند گندوانا شکل گرفته، تثبیت شده و چگونه حرکت می نمایند.

دکتر کارن اسمیت از دانشکده علوم زمین ویتز که بخشی از این مطالعه بود، می گوید: الماس های باستانی بسیار نادر هستند و اکنون می دانیم که می توانند در خصوص کل فرآیند شکل گیری قاره به ما چیزهای زیادی بگویند. ما می خواستیم تاریخ شکل گیری این الماس ها را مشخص کنیم تا بفهمیم که قاره های اولیه چگونه شکل گرفتند.

دکتر کارن اسمیت در آزمایشگاه نو ایزوتوپ در دانشکده علوم زمین در دانشگاه ویتز

الماس ها که میلیون ها تا میلیاردها سال پیش تشکیل شده اند، می توانند نور را به تاریک ترین و قدیمی ترین قسمت های گوشته زمین بتابانند. الماس ها یکی از معدود مواد معدنی هستند که به میزان کافی قوی هستند که بتوانند بقا و ثبت چرخه های باستانی ایجاد و نابودی قاره ها را ثبت نمایند.

تیمی به رهبری دکتر سوزت تیمرمن از دانشگاه برن، سوئیس، با مشخص سن ادغام های ریز سیلیکات و سولفید درون الماس ها، الماس هایی را که در عمق 300 تا 700 کیلومتری زیر قاعده گوندوانا تشکیل شده بودند، مشخص کردند. هدف این بود که چگونگی اضافه شدن مواد به ابرقاره آنالیز گردد. در حین انجام این کار، تیم یک فرآیند زمین شناسی ناشناخته را شناسایی کرد.

اسمیت می گوید: تحلیل های ژئوشیمیایی و تاریخ گذاری اجزای موجود در الماس ها، همراه با مدل های تکتونیکی صفحه ای موجود از مهاجرت قاره، نشان داد که الماس ها در اعماق زیاد زیر گندوانا زمانی که ابرقاره قطب جنوب را پوشانده بود، بین 650 تا 450 میلیون سال پیش، تشکیل شده اند.

حدود 120 میلیون سال پیش، گندوانا آغاز به تجزیه شدن کرد و اقیانوس های کنونی مانند اقیانوس اطلس را تشکیل داد. در 90 میلیون سال پیش، الماس ها، حامل اجزای ریز سنگ میزبان، در فوران های شدید آتشفشانی به سطح زمین آورده شدند.

مکان های فعلی این فوران های آتشفشانی در بخش های قاره ای برزیل و غرب آفریقا، دو جزء کلیدی گندوانا هستند. بنابراین، الماس ها باید همراه با بخش های مختلف ابرقاره سابق به هنگام پراکنده شدن، چسبیده به پایه خود مهاجرت نموده باشند.

این تاریخ پیچیده الماس ها نشان می دهد که آنها به طور قابل توجهی، هم به صورت عمودی و هم افقی، در داخل زمین سفر می نمایند. هم شکل گیری ابرقاره و هم مراحل بعدی تکامل آن را دنبال می نمایند. تجمع مواد نسبتاً جوان به ریشه های قاره ها این قطعات قاره ای باستانی را ضخیم می نماید و به هم جوش می دهد که نشان دهنده یک حالت نو بالقوه رشد قاره است.

منبع: scitechdaily

  • مار غول پیکری که پس از زلزله از زمین بیرون آمد/ عکس

  • وقتی شکارچی شکار می گردد/ تقلای تمساح برای زنده ماندن/ عکس

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2342

به "الماس هایی که 700میلیون سال جان سالم به در بردند!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الماس هایی که 700میلیون سال جان سالم به در بردند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید