انتقاد ترکیه از مداخله امارات در لیبی

به گزارش مجله روگذر، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دخالت ابوظبی را عامل بی ثباتی در لیبی دانست.

انتقاد ترکیه از مداخله امارات در لیبی

به گزارش به نقل از الجزیره، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از دخالت امارات متحده عربی در لیبی انتقاد کرد.

بر این اساس، کالین گفت: دلیل بی ثباتی فعلی در لیبی به حضور مزدوارن روسیه و حمایت امارات از مخالفان دولت وفاق ملی لیبی باز می گردد. فرانسه خط ساحلی با لیبی ندارد، اما شاهد آن هستیم که به صورت فعالانه در حال مداخله در این کشور است.

وی اضافه کرد: ما از حل اختلافات در لیبی به وسیله سیاسی حمایت می کنیم. دولت وفاق لیبی حق دارد از خود دفاع کند. ما نگران حضور نظامیان در شهر سرت و الجفره هستیم و با کوشش ها برای تجزیه لیبی مخالف هستیم.

این مقام ترک خاطر نشان کرد: شاهد آن هستیم که ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر در حال نقض آتش بس در این کشور هستند. ما هرگز اجازه نخواهیم داد این اتفاق دوباره تکرار گردد.

آنکارا و طرابلس اواخر سال گذشته میلادی، یک توافقنامه امنیتی - نظامی را به امضا رساندند؛ همچنین به طور جداگانه یک یادداشت تفاهم در مورد مرز های دریایی که یونان آن را نقض حقوق بین الملل شمرده بود، امضا کردند. این توافقنامه به ترکیه اجازه می دهد به ارتش و پلیس لیبی یاری کند.

مجلس ترکیه بلافاصله این توافق را تصویب کرد و به آن رسمیت بخشید و به تبع آن مجلس دولت وفاق ملی نیز این دو تفاهم نامه را تصویب کرد.

لیبی از زمان مرگ معمر قذافی دچار بحران شده است و دو قدرت در شرق و غرب این کشور به جنگ با یکدیگر پرداخته اند. کشور های خارجی بسیاری نیز به طمع منافع سرشاری که در این کشور غنی از منابع فسیلی وجود دارد در درگیری های داخلی آن دخالت دارند. کشورهایی چون امارات، مصر، ایتالیا، فرانسه، عربستان، ترکیه و ... همگی به دلیل منافعی که دارند بر آتش درگیری های لیبی می افزایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1225

به "انتقاد ترکیه از مداخله امارات در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد ترکیه از مداخله امارات در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید