بایدها و نبایدهای داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی

به گزارش مجله روگذر، برترین ها/ وقتی که تازه زایمان کرده اید و کودک شیرخوار دارید، طبیعتا تا حدودی بیشتر مستعد سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستید، چون خوب نمی توانید بخوابید و اغلب کسر خواب دارید، تغذیه تان منظم نیست و حتی شاید گاهی حوصله و وقت غذا درست کردن نداشته باشید و سراغ غذا های آماده و فست فود بروید و اگر یک فرزند مدرسه ای هم داشته باشید او نیز میکروب ها و ویروس هایی را با خود به خانه خواهد آورد.

بایدها و نبایدهای داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی

به عنوان یک مادر که کودک شیرخوار دارید، در زمان سرماخوردگی شاید تردید داشته باشید که آیا می توانید دارو مصرف کنید یا نه. در این مطلب باید ها و نباید های مصرف دارو های سرماخوردگی در دوران شیردهی را به شما خواهیم گفت.

شما در دوران بارداری محدودیت های خیلی زیاد از جهت مصرف دارو داشتید، چون وقتی که جنینی در رحم دارید، هر دارویی که مصرف می کنید به جنین تان هم می رسد. اما در دوران شیردهی، همه دارو هایی که مصرف می کنید به کودک تان نمی رسند و حتی آن دارو هایی که معمولا از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شوند، به مقدار بسیار کمی انتقال می یابند. اما یادتان باشد همیشه قبل از مصرف هر داروی جدید شیمیایی یا گیاهی ابتدا از پزشک خود سوال کنید.

دارو ها

قبل از اینکه سراغ کابینت داروهای تان بروید، اولین کاری که باید بکنید این است که متوجه شوید دچار سرماخوردگی شده اید یا آنفلوآنزا. آنفلوآنزا می تواند به عارضه بسیار جدی تری مانند سینه پهلو یا همان پنومونی تبدیل شود، خصوصا اگر تازه زایمان کرده باشید. به همین دلیل خیلی مهم است که واکسن آنفلوآنزا بزنید و اگر فکر می کنید آنفلوآنزا دارید (تب دارید یا احساس بدن درد می کنید و یا خیلی دچار احساس خستگی هستید)، فورا به پزشک مراجعه کنید. بسته به سن کودک تان و شدت بیماری تان، پزشک احتمالا داروی ضد ویروس برای تان تجویز می کند که اگر در عرض 48 ساعت ابتدایی مشاهده اولین علائم مصرف شود، موثرتر خواهد بود.

اما اگر سرفه می کنید، باید صبر کنید. شما کاری برای کوتاه تر کردن طول مدت بیماری تان نمی توانید بکنید، اما می توانید بیشتر استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید تا به بدن تان در جنگ با بیماری کمک کنید. خیلی از خانم ها در این حالت سراغ دارو های بدون نیاز به نسخه پزشک می فرایند تا علائم خود را کنترل کنند.

آیا مصرف استامینوفن در دوران شیردهی اشکالی دارد؟

در مورد استامینوفن (دارویی که در تایلنول وجود دارد) و مصرف آن در دوره شیردهی مطالعات خوب و دقیقی اجرا شده است. مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود، اما آن اندازه نیست که بر کودک اثر بگذارد. ضمناً استامینوفن بر تولید شیر مادر نیز اثر نمی گذارد. در نتیجه مصرف آن برای مادر شیرده مانعی ندارد و همچنین داروی مناسبی برای کنترل درد و ناراحتی مادر بعد از زایمان و سزارین است.

درمورد مصرف تایلنول، همزمان با دارو های سرماخوردگی و آنفلوآنزا مانند نی کوئیل، دی کوئیل، اکسدرین یا روبی توسین باید احتیاط کنید. این دارو ها نیز حاوی استامینوفن هستند و برای همین ممکن است به راحتی تصادفا در مصرف استامینوفن، اوردوز کنید که می تواند منجر به آسیب های جدی مانند نارسایی کبد شود.

آیا مصرف آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها در دوران شیردهی اشکالی دارد؟

مصرف آنتی هیستامین ها برای زنان باردار مانعی ندارد. آنتی هیستامین ها معمولا برای کهیر ها و بثورات پوستی و سایر مسائل پس از زایمان تجویز می شوند. اما هر دارویی که بینی تان را خشک کند، بقیه بدن تان را نیز خشک خواهد کرد. آنتی هیستامین ها، تولید شیر در بدن مادر را کاهش می دهند؛ بنابراین اگر نگران این هستید که شیر تغذیه ای کودک تان کم شود می توانید از ضد احتقان های بینی مانند بکلومتازون به مدت سه روز استفاده کنید. اگر این دارو ها را بیشتر از سه روز مصرف کنید ممکن است گرفتگی بینی تان بدتر شود. همچنین می توانید یک اسپری بینی استروئیدی مانند نازاکورت را امتحان کنید. البته خیلی از خانم ها می توانند با استفاده از شستشوی بینی با سرُم نمکی و استفاده از بخور، علائم خود را به میزان زیادی تسکین بدهند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1055

به "بایدها و نبایدهای داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید