با خواص معجزه آسای دمنوش ها آشنا شوید

به گزارش مجله روگذر، امروزه، به جای یک چای معمولی همراه با شکر و شیر، اغلب افراد در حال نوشیدن دمنوش های گیاهی هستند، زیرا این نوشیدنی ها به مراتب از چای معمولی برای بدن مفیدترند. بعلاوه، از آنجایی که دمنوش ها انواع مختلفی دارند، افراد می توانند دمنوش مورد پسند خود را از بین چندین طعم گوناگون انتخاب نمایند. علاوه بر این، با وجود خواص معجزه آسای دمنوش ها، نوشیدن روزانه آن ها می تواند در حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بروز بعضی بیماری ها مفید باشد.

با خواص معجزه آسای دمنوش ها آشنا شوید

بعضی از محبوب ترین دمنوش های گیاهی عبارتند از: دمنوش بابونه، زنجبیل، دارچین، قاصدک، اکیناسه، رازیانه، جینسنگ و جینکو. همه این ها می تواند به شما در بهبود بعضی از بیماری ها مانند تنبلی سیستم گوارش، کاهش درد و ورم مفاصل و داشتن خوابی راحت و عمیق موثر باشند. در ادامه قصد داریم شما را با خواص معجزه آسای دمنوش ها آشنا کنیم.

دمنوش گیاهی چیست؟

چای گیاهی یا دمنوش گیاهی جزو نوشیدنی های معطر، طعم دار و درمانگر است. در دوران باستان، چای گیاهی Tisane ابداع شد، که نام آن از کلمه یونانی ptisane به معنای جو خرد شده گرفته شده است. در چین به آن لیانگ چا می گویند که به معنی چای خنک کننده است. به گفته چینی ها، دمنوش های گیاهی به متعادل کردن دمای بدن یاری می کنند. در آن دوران، هنگامی که افراد بیمار می شدند، معمولا برای بهبود چای گیاهی مصرف می کردند.

از مزایای مصرف چای گیاهی می توان به آرامش اعصاب، پایین آمدن دمای بدن، تسکین درد معده و کاهش تجمع مایعات در بدن اشاره نمود. دمنوش گیاهی با افزودن گیاهان مختلف در آب تهیه می گردد که بسته به ترجیح کاربران، می توان آن را گرم یا سرد سرو کرد.

ارزش غذایی دمنوش گیاهی

مهم نیست که چه نوع دمنوش گیاهی را نوش جان می کنید، همه آن ها ارزش غذایی بالایی دارند. در ادامه، ارزش غذایی 1 لیوان (100 گرم) دمنوش گیاهی را آنالیز می کنیم.

فهرست مواد مغذی موجود در 100 گرم یا یک لیوان دمنوش گیاهی:

  • دارای چربی اشباع شده تا 0.005 گرم است که تقریبا 0٪ محسوب می گردد.
  • دارای چربی اشباع نشده و چربی تک غیر اشباع تا 0.012 و 0.002 گرم است.
  • اندازه کلسترول موجود در دمنوش 0 میلی گرم است که 0٪ محسوب می گردد.
  • سدیم و پتاسیم موجود در دمنوش یسیار کم است.
  • فاقد فیبر رژیمی و قند است.
  • حاوی ویتامین های A و C است.

فواید مصرف دمنوش

در این بخش به آنالیز خواص شگفت انگیز دمنوش ها می پردازیم.

درمان سرفه و سرماخوردگی

سرفه و سرماخوردگی یک مشکل شایع است و شما می توانید با نوشیدن دمنوش تهیه شده از درخت توسکا (الدر) آن را درمان کنید. دمنوش های گیاهی که برای سرفه مفیدند شامل دمنوش میخک، دمنوش زنجبیل و دمنوش شیرین بیان هستند.

کاهش عفونت

اگر عفونت در مراحل اولیه باشد، مصرف دمنوش زنجبیل می تواند مفید باشد. یک مطالعه اجرا شده در سال 2013 نشان داد که زنجبیل دارای خواص ضد قارچی است و می تواند با عفونت ها و به طور عمده عفونت مخمر، مبارزه کند. مطالعه دیگری نشان می دهد زنجبیل بعلاوه دارای پتانسیل ضد میکروبی است و از این رو، هر گونه عفونت ناشی از رشد میکروبی را نیز می توان با یاری دمنوش زنجبیل کاهش داد.

افزایش آهن خون

افراد برای حفظ سطح هموگلوبین برای فراوری گلبول های قرمز (RBC) احتیاج به آهن دارند. بنابراین، از آنجا که دمنوش های گیاهی حاوی مقادیر مناسبی کلسیم، آهن، سیلیس و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند، مصرف آن ها برای جبران کمبود مواد معدنی بدن موثر است. به عنوان مثال، یک فنجان معمولی چای گزنه (میزان آهن موجود در آن بسیار بالاست) برای داشتن استخوان های سالم و بهبود سلامت دندان ، ناخن و مو مناسب است.

تاثیر ضد التهابی

دمنوش های دارای خاصیت ضد التهابی برای تسکین دردهای روماتیسمی ناشی از گسترده شدن رگ های خونی هستند. بیماران مبتلا به آرتروز می توانند از دمنوش گیاهی زنجبیل برای مقابله با التهاب استفاده کنند.

درمان بی خوابی

افرادی که از بی خوابی رنج می برند، می توانند به راحتی با نوشیدن یک فنجان داغ دمنوش بابونه چند دقیقه قبل از زمان خواب خود، خواب آرام و عمیقی را تجربه کنند. به این علت که دمنوش گیاهی حاوی تریپتوفان، نوعی اسید آمینه، است که بدن را شل نموده و باعث آرامش و در نهایت، به خواب رفتن فرد می گردد. از سوی دیگر، دمنوش بابونه برای برطرف بی خوابی خفیف مؤثر است.

جوان سازی سلول ها

دمنوش، نوشیدنی سودمندی برای جوان سازی و رشد سلول ها است. دمنوش ها بافت های بدن را قوی تر می نماید و از آنجا که غنی از خواص آنتی اکسیدانی هستند، از آسیب سلولی ناشی از آلودگی و رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. حتی گفته می گردد که دمنوش گیاهی برای کاهش فرایند پیری مفید است.

برطرف حالت تهوع

دمنوش های گیاهی به علت قدرت تسکین دهی در بیماری صبحگاهی و حالت تهوع شناخته شده اند. چای زنجبیل برترین نمونه برای برطرف این مشکل است.

تسکین دهنده ناراحتی معده

گاهی اوقات، به علت خوردن غذاهای ناسالم و بی کیفیت معده ما به هم می ریزد. برای برطرف این مشکل چندین دمنوش گیاهی وجود دارد که به علت خاصیت تسکین دهندگی شان شناخته شده هستند. دمنوش هایی مانند رازیانه، در تسکین درد معده، نفخ شکم، قولنج و یبوست موثر است. بعلاوه، باعث هضم بهتر غذا می گردد و مسائل معده را کاهش می دهد.

ایجاد پوستی شفاف و زیبا

استفاده منظم از دمنوش گیاهی به سم زدایی بدن و پاکسازی آن از داخل یاری می نماید. بنابراین، این خاصیت پاکسازی دمنوش ها در ایجاد پوستی بی عیب و نقص موثر است. استفاده روزانه از چای گیاهی باعث برطرف آکنه پوست، درمان پسوریازیس، جلوگیری از اگزما، کاهش جوش، قرمزی، تورم و آسیب اکسیداتیو می گردد. چای سبز و چای بابونه بیشتر به خاطر چنین خواصی قابل توجه و شناخته شده اند.

حفظ سلامت کلیه

دمنوش های گیاهی سم زدا هستند، به این شکل که سموم را بیرون می کشند و باعث سلامتی می شوند. دمنوش مارشملو، دمنوش جعفری و دمنوش بابونه برای حفظ سلامت کلیه ها بسیار مناسب هستند.

برطرف استرس

خواص فوق العاده دمنوش های گیاهی در کاهش استرس موثر بوده و در بسیاری موارد به عنوان ضد افسردگی عمل می کنند. دمنوش ها فکر را آرام نموده و مواد شیمیایی را در مغز آزاد می کنند که به مقابله با استرس و افسردگی می پردازند. چای بابونه بیشتر به علت خاصیت آرامش بخش آن شناخته شده است.

تنظیم قند خون

بیمارانی که از دیابت خفیف رنج می برند یا وابسته به انسولین نیستند، در اثر مصرف دمنوش های های گیاهی خاص مانند مریم گلی و زغال اخته بهبود قابل توجهی یافته اند. هر دو این چای ها به کاهش سطح قند خون یاری می کنند و از این رو در نوروپاتی دیابتی (آسیب تماشا اعصاب در اثر بالا بودن قند خون) بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

نتیجه گیری

دمنوش های گیاهی انواع مختلفی دارند، طعم هر کدام از آن ها منحصر به فرد است و به طور طبیعی عاری از قند و کالری هستند. بسیاری از دمنوش های گیاهی به حفظ سلامت افراد یاری می کنند و علم مدرن نیز خاصیت درمانی دمنوش ها را تایید نموده است. بر این اساس، پیشنهاد می کنیم بیشتر از قبل به نوشیدن انواع مختلف دمنوش اهمیت دهید تا از خواص معجزه آسای دمنوش ها بهره مند شوید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2112

به "با خواص معجزه آسای دمنوش ها آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص معجزه آسای دمنوش ها آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید